Perfekt...
Skickade PM till dig med min mail address.
vart i polen har du utblåset (från kamin) kommer det jätte varmt vatten därifrån? tänkte bara så att ingen bränner sig...
 
Kan du inte lägga upp ritningen på kaminen som en bild här?
 
Jag är också mycket intresserad av att få kika!
 
  • Gilla
Chrls
  • Laddar…
nikaha skrev:
Perfekt...
Skickade PM till dig med min mail address.
vart i polen har du utblåset (från kamin) kommer det jätte varmt vatten därifrån? tänkte bara så att ingen bränner sig...
Jag har utsuget i botten och inblåset ungefär vid nedre ryggen när du sitter (enbart på en sittplats alltså) dvs ca 40 cm från botten (beställde bordsgenomföringar i plast för 32mm slang från www.hjertmans.se som jag satte som in/utblås och tätade med sikaflex). Och nej det blir inte jätte hett utan det blir bara så du känner att det är varmt men sen har jag inte eldad för fullt ngn längre tid och badat men ska prova i morgon kväll , jag eldar upp tills det är 35-40 grader sen så får det brinna ut och sen stänger man pumpen. Tänk på att ha en jordfelsbrytare på pumpen om du tänker bada medans det cirkulerar :)
Iaf så är det mycket smidigare med kaminen utanför sen får du ju vattnet att röra sig så du slipper gå och röra om med jämna mellan rum.
Får man lägga ut ritningar här ?? Tror jag hellre mailar men det blir som sagt om ngr dar pga att jag är och snickrar i skärgården.

Mvh Ante
 
Är det din egen ritning, så är det väl helt OK.
 
Jag ser inte att det skulle vara något form av regelbrott att du lägger upp en egen ritad ritning här. Så det ska gå bra det. :)
 
Ok :) ska fixa till det. Badade igår och funkade fint , dock så låter pumpen lite men jag stängde den senare på kvällen när det brunnit ut. 42 grader hade vi igår och kaminen samt pumpen gjorde sitt , rätt skönt om man stannade pumpen för ngr minuter för att sedan köra igång den igen så det strömmade in riktigt hett vatten i karet... men mycke över 40 grader e ju bara utmattande :D
Tar ju havsvatten och som ni vet så är det ju inte världens klaraste vatten så vad ska man sätta för filter tycker ni? Classes har ju ett stor Patronfilter som nog tar bort alla alger och större partiklar (kommer ju med lite sånt när man pumpar upp 3 kubik från havet :eek:
 
Tjena Sumpster,
Jag kommer att ha samma läge på min tunna som du, kanske att jag har en meter högre i höjd.
Det jag undrar är om du använder samma pump (som du cirkulerar vattnet med) att pumpa saltvatten från havet med?

Har ingen riktig koll på vad jag ska köpa för pump men denna clas ohlson pump verkar prisvärd.

//danne
 
Hej Dede , jag pumpar vatten från havet till tunnan med en bensindriven pump som jag köpte från Clas Ohlson förra året. Den ger 9 kubik/timmen så det går fort att fylla karet men sedan använder jag den eldrivna pumpen (bevattningspump) till att cirkulera kamin/tunna. Sen brukar jag åxå köra vattenspridaren på elpumpen åxå :) så den står aldrig helt brukbar. Det går ju så klart att fylla tunnan med den med men det tar sådan tid :(
 
Här finns badtunnor med extern kamin utan pump. Vattnet cirkulerar tack vare skorstenseffekten (Kallt vatten in i nederdelen av kaminen/tunnan och varmt vatten ut i överdelen).

En fördel är ju att det blir tyst :)

/fredrik
 
Är det någon som har ritningen till den vackra utomstående kamin som visas här ovan. Har pm:at uppfinnaren men utan resultat. Höstens projekt står för dörren....
 
drs skrev:
Är det någon som har ritningen till den vackra utomstående kamin som visas här ovan. Har pm:at uppfinnaren men utan resultat. Höstens projekt står för dörren....
Jag hoppas också fortfarande få möjlighet att ta del av den..
 
här har vi en till som skulle vilja kolla på ritningen
 
Har väl glömt att skriva här men jag löste min egen i vintras till slut. Gjorde någon liknande dubbel mantlat med ett 3X15cm tjockt vatten skott som gick igenom övre delen av innanmätet. Vid proveldning av den får jag säga att det värmde inte sådär bra. Fisvärme snarare. Funkar säkert i högsommar men detta var i januari och det skulle badas! Jo, iofs när man dränkte två värmelogs med 95oktanigt så tog det fart! Resultatet blev en oljebrännare från blocket! Hur smidigt som helst! Stoppa i sladden, gå och ta några öl, och hoppa i. Springa där med trästickor är out of question i framtiden!

Vet inte hur jag lägger in bilden men jag kan slänga in några om någon berättar hur.

David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.