Vad jag kan se finns ingen värmekabel

hsd
Som Du beskriver det så är det mycket möjligt att Du har en ispropp
Låt en kran stå lite öppen, om det släpper lite så får Du ett flöde som kommer att hålla öppet genom isen
Prova att släppa LITE på någon koppling till utgående vatten och få bekräftelse på om det finns vattenttryck från pumpanläggningen

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
hsd skrev:
Som Du beskriver det så är det mycket möjligt att Du har en ispropp
Låt en kran stå lite öppen, om det släpper lite så får Du ett flöde som kommer att hålla öppet genom isen
Prova att släppa LITE på någon koppling till utgående vatten och få bekräftelse på om det finns vattenttryck från pumpanläggningen
Kollade vädret vi varit här. 4 ggr i år. Tidigare 3 gångerna det funkat har det varit ca 4 dgr innan med dygnstemperatur på plus. Nu 18 feb när det inte funkade hade det endast varit en dag med plusgrader innan vi kom ut med ungefär en vecka med minusgrader före det.

Funderar på att vänta på tö så jag inte sabbar något. Sen fixa med värmekabel under våren till nästa vinter.

Så här ser inkommande vatten ut:

Inkommande vattenledningar med isolering och ventil i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
För framtida forum- och google-sökare så vill jag berätta vad som var felet om andra har liknande bekymmer. Var ute nu på ön efter flera dagar med varmt väder. Har inte gjort något eftersom jag misstänkte en ispropp. Och mycket riktigt nu efter tövädret så fungerar vattnet igen. STORT tack för all hjälp, uppskattar det verkligen! Blir till att installera värmekabel nu i vår.

Enklast är att kolla var köldbryggan uppstår, dvs var det frös. Det påverkar hur elkabeln skall förläggas.
Passa på att kolla och ev. fyll på luft i hydropressen (skruva bort det röda platskyddet, luftventilen sitter under)
inte för mycket så att blåsan går sönder. 90% av tillslagstrycket, ca 1.5 bar, när inget vattentryck finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.