10 857 läst · 34 svar
11k läst
34 svar
Vattenpump Grundfos CPE 3-60 startar inte
Det svarta vredet ska stå på "I" och på bilden ser motorskyddet inte utlöst ut.
De pumpföretag jag känner till ligger alla i Stockholms förorter så du åker på restid osv om du ska anlita någon av dem.
Jag skulle gissa på att FU har skräp i tryckströmbrytaren och att du därmed måste demontera den, tänk på att det ligger ström över den så du måste veta vad du sysslar med...
De pumpföretag jag känner till ligger alla i Stockholms förorter så du åker på restid osv om du ska anlita någon av dem.
Jag skulle gissa på att FU har skräp i tryckströmbrytaren och att du därmed måste demontera den, tänk på att det ligger ström över den så du måste veta vad du sysslar med...
Tack! Vad betyder FU? Om jag pillar med den lär jag stänga av ALL ström till husetJocker75 skrev:Det svarta vredet ska stå på "I" och på bilden ser motorskyddet inte utlöst ut.
Var ser du det svarta vredet på bilderna och "I"?
Redigerat:
Om du har en kran öppen droppar det då hela tiden ?Farendag skrev:
Tryckströmbrytaren kan som sagt vara tokig men vad är det för fjädergrunka i kopplingslådan?
Kontaktorn ser ut att vara dragen på bilderna?
Det svarta vredet som står på "0", vad händer om det ställs på "1"?
Kopplingslådan ser lite allmänt råddig ut, kontaktorn och motorskyddet sitter inte fast. Eftersom kontaktorn innehåller rörliga delar så kan någon av tåtarna gå av till slut om den inte sitter fast i lådan.
Jag skulle gå igenom alltihop, dra fast de lösa delarna och byta det som ev är trasigt.
Kopplingslådan ser lite allmänt råddig ut, kontaktorn och motorskyddet sitter inte fast. Eftersom kontaktorn innehåller rörliga delar så kan någon av tåtarna gå av till slut om den inte sitter fast i lådan.
Jag skulle gå igenom alltihop, dra fast de lösa delarna och byta det som ev är trasigt.
Ja, det är inte den snyggaste installationen direkt. Själva pumpen är inte heller fastskruvad i pumphuset utan står löst. Gjord av en firma på orten för förra ägaren..Fotografen skrev:Tryckströmbrytaren kan som sagt vara tokig men vad är det för fjädergrunka i kopplingslådan?
Var ser du det svarta vredet?
Att pumpen står löst är inte så lyckat heller, den vill gärna röra sig en aning för varje start och till slut går något rör eller kabel av.
Inne i lådan med klart lock finns något som ser ut som en tryckströmbrytare. Den är kopplad till vattenröret under lådan och den har ett vred. Utanför lådan sitter på röret en svart box som också ser ut som en tryckströmbrytare. Att döma av bilden även om det syns lite otydligt går en kabel mellan den vita boxen och den svarta. Dessutom går en kabel från den vita boxen och uppåt någonstans.
Vet du vilken tryckströmbrytare som används? Kan den i den vita boxen ha gått sönder och ersatts med den svarta men lämnats kvar på platsen?
Finns det någon mer kabel in i den vita boxen än de som syns på bilden? Annars får jag inte riktigt ihop hur det kan fungera.
Det finns ett svart vred på det genomskinliga locket som står i läge 0. Det kanske inte används längre, men prova att vrida det till 1.
Har du ett mätinstrument? Det finns lite saker du kan mäta under locket om du vågar ha locket av med strömmen på. Mäter du mellan L1-L2, L2-L3 och L1-L3 skall du troligen ha 400 V både på kontaktorn och motorskyddet.
Vet du vilken tryckströmbrytare som används? Kan den i den vita boxen ha gått sönder och ersatts med den svarta men lämnats kvar på platsen?
Finns det någon mer kabel in i den vita boxen än de som syns på bilden? Annars får jag inte riktigt ihop hur det kan fungera.
Det finns ett svart vred på det genomskinliga locket som står i läge 0. Det kanske inte används längre, men prova att vrida det till 1.
Har du ett mätinstrument? Det finns lite saker du kan mäta under locket om du vågar ha locket av med strömmen på. Mäter du mellan L1-L2, L2-L3 och L1-L3 skall du troligen ha 400 V både på kontaktorn och motorskyddet.
Tack för svaret!Avemo skrev:Inne i lådan med klart lock finns något som ser ut som en tryckströmbrytare. Den är kopplad till vattenröret under lådan och den har ett vred. Utanför lådan sitter på röret en svart box som också ser ut som en tryckströmbrytare. Att döma av bilden även om det syns lite otydligt går en kabel mellan den vita boxen och den svarta. Dessutom går en kabel från den vita boxen och uppåt någonstans.
Nu fattar jag vad ni menar med det svarta vredet... =) Det antog jag bara är huvudströmbrytare? När man vrider på den verkar det som att ledningarna bakom kläms åt, alltså kopplas på?
Den vita kabeln som går upp ur bild går till ett grenuttag där två frostvakter är inkopplade. Denna ger dock ström oavsett vilket läge som det svarta vredet står i.
Pumpen är installerad 2005, jag vet också att en annan pump, likadan tror jag installardes 1999. Denna från 2005 installerades när den från 1999 frös sönder. Vet tyvärr inte vilken tryckströmbrytare som är i bruk. Om det är den i boxen med fjädern kan man ju misstänka att pumpen inte går om den står inställd på 1,5 bar och trycket är 4 bar? Men tryckströmbrytaren i den svarta lådan är väl antagligen nyare?
Någon som känner igen den genomskinliga boxen? Har försökt skruva av locket med de fyra plastskruvarna i hörnen men får inte av locket. Tips på hur man gör detta?
Redigerat:
Ännu konstigare då. Hur många kablar går från den vita boxen? Går någon av dem till pumpen? Jag bara undrar så att vi inte tittar på en gammal installation som inte längre är i bruk.Farendag skrev:
Det skall vara de fyra skruvarna i hörnen som håller fast locket. Antingen sitter det fastkladdat i packningen så att du måste ta i lite för att få loss det eller så är det vredet och knappen som kommer ut ur locket som måste lossas.Farendag skrev:
Finns det något tappställe i pumprummet? Manometern visar tryck men det kommer inget vatten i huset. Det ger två alternativ. Det ena är att pumpen fungerar som den skall men det är stopp i röret på väg till huset. Antagligen en ispropp i så fall. Fungerar värmekabeln? Det andra alternativet är att manometern är trasig och visar tryck trots att det inte finns något.
Ah, jag blir så irriterad att jag inte tog en översiktsbild på hela pumphuset! Jag ska åka ut till ön imorgon och kolla lite. Det är en svart kabel som inte syns i bild som går till själva pumpen, tror den går ut från toppen på lådan. Har skruvat loss locket på dosan på pumpen dit elkabeln går för att kontrollera att inget satt löst där men det gjorde det inte. Så tre kablar totalt ut från genomskinliga lådan. En vit som går uppåt till ett grenuttag med frostvakter. Den andra vita som går nedåt i bild går till den svarta tryckströmbrytaren och en tredje svart som inte syns i bild som går till pumpen.Avemo skrev:Ännu konstigare då. Hur många kablar går från den vita boxen? Går någon av dem till pumpen? Jag bara undrar så att vi inte tittar på en gammal installation som inte längre är i bruk.
Det skall vara de fyra skruvarna i hörnen som håller fast locket. Antingen sitter det fastkladdat i packningen så att du måste ta i lite för att få loss det eller så är det vredet och knappen som kommer ut ur locket som måste lossas.
Finns det något tappställe i pumprummet? Manometern visar tryck men det kommer inget vatten i huset. Det ger två alternativ. Det ena är att pumpen fungerar som den skall men det är stopp i röret på väg till huset. Antagligen en ispropp i så fall. Fungerar värmekabeln? Det andra alternativet är att manometern är trasig och visar tryck trots att det inte finns något.
Vet ej om det finns en värmekabel faktiskt. Hur kan jag kontrollera detta på lättast sätt?
Också osäker på tappställe (förutom botten på hydroforen/hydropressen antar jag).
Redigerat:
Är ute på ön nu. Nu kom det nytt vatten i en kran som var slut för två veckor sedan. Samma sak, stril sen dropp sen slut. Pumpen går inte.
Lite nya bilder.
Lite nya bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder