Hej!
Har en vattenpump, Grundfos CPE 3-60, från 2005 som inte startar. Funkade för två veckor sedan. Nu går den inte igång när jag drar på strömmen. Har inte varit något strömavbrott, värme finns i pumphuset, alla proppar är kollade i huset samt huvudsäkringar. Tryckt in den där lilla röda knappen för återställning (?) inuti boxen, som syns på bilden, utan resultat (knappen utanpå boxen ”Återställning” är inte kopplad till nåt så den har ingen funktion).
Har förgäves försökt få tag på tekniker (vad kallas dem, pumpinstallatörer..?), antingen svarar dem inte eller så har dem tid om två månader…
Så, jag tänkte kolla på detta själv. Om ni har några tips vad felet kan tänkas vara, om det finns något specifikt på denna modell man kan kolla på eller generella tips, tas dem emot mycket tacksamt!
Bifogar lite bilder (såklart glömde jag ta en bild på själva pumpen...).
Ps.
Tar gärna rekommendation på nån bra pumpfirma i Stockholms skärgård!
Har en vattenpump, Grundfos CPE 3-60, från 2005 som inte startar. Funkade för två veckor sedan. Nu går den inte igång när jag drar på strömmen. Har inte varit något strömavbrott, värme finns i pumphuset, alla proppar är kollade i huset samt huvudsäkringar. Tryckt in den där lilla röda knappen för återställning (?) inuti boxen, som syns på bilden, utan resultat (knappen utanpå boxen ”Återställning” är inte kopplad till nåt så den har ingen funktion).
Har förgäves försökt få tag på tekniker (vad kallas dem, pumpinstallatörer..?), antingen svarar dem inte eller så har dem tid om två månader…
Så, jag tänkte kolla på detta själv. Om ni har några tips vad felet kan tänkas vara, om det finns något specifikt på denna modell man kan kolla på eller generella tips, tas dem emot mycket tacksamt!
Bifogar lite bilder (såklart glömde jag ta en bild på själva pumpen...).
Ps.
Tar gärna rekommendation på nån bra pumpfirma i Stockholms skärgård!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Säkert tryckströmbrytaren Den lilla svarta lådan på förstabilden som hängt sig
Slå av strömmen och öppna tryck på flärpen över fjädern så den rör på sig
Har det någon betydelse att den röda flärpen på fjädern står på 1,5 bar och trycket enligt bild nr 3 är närmare 4 bar?Trollskidan skrev:
Jag kämpade med att få upp plastboxen där elen sitter (för att komma åt fjädern). Skruvade loss plastskruvarna i hörnen men locket gick inte att få av, vågade dock inte ta i. Hur öppnar jag lådan?
Ja om du har 4bar i ledningen då får du slå på å vänta tills ditt trycket har kommit under 1,5bar då starar den nog
Det ser ut som att det är lite vatten i tryckmätaren, kan nålen ha fastnat där och visar att det är ett högt tryck men egentligen finns det inget tryck men nålen kan inte visa det? Fast då kanske pumpen borde gå, om det inte finns något tryck? Alternativt att det är ett ännu högre tryck än 4 bar, där vattnet slutar som finns i tryckmätaren
Redigerat:
Tack för svaret! Är motorskyddet den röda knappen i mitten av plastboxen, samma enhet som har L1, L2, L3 överst, alltså att den blir uttryckt om motorskyddet slår till?Jocker75 skrev:
Anläggningen finns i mellersta skärgården i Stockholm.