300 läst · 5 svar
300 läst
5 svar
Vattenkastare går sönder hela tiden
Får bryt på det här. Har FM:s vattenutkastare installerad av rörmokare. Den har bytts tre (!) gånger på 2 år. Och mycket riktigt idag när jag slog på vattnet från insidan så var den trasig igen! WTF! Bara forsar även fast kranen är skruvad i botten. Tur att vi installerade Ballofix senaste gången eländet pajade. En gång satt vi hemma och hörde det small till och så började det spruta på utsidan. Fick stänga av huvudvattnet.
Vad göra? Har hört av mig till FM, får se om man kan få någon hjälp där. Inte jättesugen att ringa en rörmokare innan man vet orsak. Den tömmer ut vattnet när man stänger av den.
Bor i ett radhus från -62 i Stockholm.
Kan den vara nåt med väggtjockleken? Felinstallation (tre gånger? Inte troligt)?
Några kloka rörexperter som har koll?
Tack!
Vad göra? Har hört av mig till FM, får se om man kan få någon hjälp där. Inte jättesugen att ringa en rörmokare innan man vet orsak. Den tömmer ut vattnet när man stänger av den.
Bor i ett radhus från -62 i Stockholm.
Kan den vara nåt med väggtjockleken? Felinstallation (tre gånger? Inte troligt)?
Några kloka rörexperter som har koll?
Tack!
Fel lutning på installation? Kanske har ni slang i utkastaren under vintern?
Jag har också haft en del problem med utkastare som läcker med tiden, jag är inne på att ha en ventil inne som jag stänger av och en helt vanlig ventil ute på fasaden, som jag lämnar helt öppen på vintern för att minska problemen.
Jag har också haft en del problem med utkastare som läcker med tiden, jag är inne på att ha en ventil inne som jag stänger av och en helt vanlig ventil ute på fasaden, som jag lämnar helt öppen på vintern för att minska problemen.
Jag har en ventil (faktum är att det är tre i rad av olika orsaker) inne som jag stänger av när det skall blir riktigt kallt på vintern. Den dränerar åt det hållet och då gör det inget om vatten fryser i slangarna.
Har ni lusläst installationsmanualen vid installation.
Tex har ni dragit kopplingen som är på insidan 1.5 till 2 varv? Det går ganska tungt att dra runt den muttern på slutet.
Har ni rätt lutning på kranen!
Är kranen kapad, om så är inner"stången" rätt kabad utifrån ytterröret?
Tex har ni dragit kopplingen som är på insidan 1.5 till 2 varv? Det går ganska tungt att dra runt den muttern på slutet.
Har ni rätt lutning på kranen!
Är kranen kapad, om så är inner"stången" rätt kabad utifrån ytterröret?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 031 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 031 inlägg
Ja jag stänger av på insidan och skruvar ut hela manöverröret, innan vintern och smörjer packningen. Monterar tillbaka allt men sen låter jag kranen vara lite öppen under vintern. Dock har jag en Mora och inte en FMM
Klicka här för att svara