2 668 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Vi var sedan många år en mindre damm (kanske 1 kbm eller strax under) på tomten.
Den lockar till sig massor med liv och jag har länge tänkt att förbättra och förstora den, men något annat har alltid kommit i vägen…
Nu har jag tid och i sommar ska den bli dubbelt så stor, men en förbättring jag vill göra är själva pump/filterdelen.
Har en sänkbar pump med liten fontän, vilket är helt OK men jag skulle vilja ha något mer naturligt som en vattensten, vattenfall el liknande. Vattenfall är svårt att få till så det ser naturligt ut eftersom det är plan mark, men en sten som det kommer vatten ur hade varit snyggt. Men vattenstenar sätts ju vanligen på galler och det går ju inte riktigt i en damm, så det måste bli någon speciallösning. Jag är också öppen för andra idéer. Är ute efter något som skapar en rörelse i vattnet via en höjdskillnad, tex en sten, stenhäll, vattentråg
Bilden nedan visar ungefär vad jag är ute efter, men kanske inte riktigt så sfort
Den lockar till sig massor med liv och jag har länge tänkt att förbättra och förstora den, men något annat har alltid kommit i vägen…
Nu har jag tid och i sommar ska den bli dubbelt så stor, men en förbättring jag vill göra är själva pump/filterdelen.
Har en sänkbar pump med liten fontän, vilket är helt OK men jag skulle vilja ha något mer naturligt som en vattensten, vattenfall el liknande. Vattenfall är svårt att få till så det ser naturligt ut eftersom det är plan mark, men en sten som det kommer vatten ur hade varit snyggt. Men vattenstenar sätts ju vanligen på galler och det går ju inte riktigt i en damm, så det måste bli någon speciallösning. Jag är också öppen för andra idéer. Är ute efter något som skapar en rörelse i vattnet via en höjdskillnad, tex en sten, stenhäll, vattentråg
Bilden nedan visar ungefär vad jag är ute efter, men kanske inte riktigt så sfort
Sätts inte gallret ovanpå ett vattenmagasin för att vattnet som kommer ur stenen ska rinna ner i magasinet igen? Det verkar finnas varianter där magasinet har ett lock istället och man inte har galler.
Om ni tänker sätta stenen i dammen och använda dammens vatten så behöver ni (väl ?) bara ha någon form av stativ för stenen så att den står stadigt och det går att dra fram en slang till/igenom stenen?
Beroende på stenens utformning så skulle det kunna vara ett antal andra stenar som vattenstenen står på eller ett litet stativ i järn med korta ben.
Bilden visar ju något väldigt snyggt som verkar utnyttja naturliga nivåskillnader men skulle inte ni kunna bygga upp ett stenparti/jordkulle i kanten av dammen och sätta en häll som liknar det de har här och dra fram en slang som ger vatten som kan rinna över hällen? Med lite höga gräs och någon marktäckare vid kullen skulle det kunna se relativt naturligt ut.
Om ni tänker sätta stenen i dammen och använda dammens vatten så behöver ni (väl ?) bara ha någon form av stativ för stenen så att den står stadigt och det går att dra fram en slang till/igenom stenen?
Beroende på stenens utformning så skulle det kunna vara ett antal andra stenar som vattenstenen står på eller ett litet stativ i järn med korta ben.
Bilden visar ju något väldigt snyggt som verkar utnyttja naturliga nivåskillnader men skulle inte ni kunna bygga upp ett stenparti/jordkulle i kanten av dammen och sätta en häll som liknar det de har här och dra fram en slang som ger vatten som kan rinna över hällen? Med lite höga gräs och någon marktäckare vid kullen skulle det kunna se relativt naturligt ut.
Håller med om ovan. Hade jag gjort något liknande (har också en ganska platt trädgård) så hade jag byggt upp ett parti. I bakkant hade jag satt högre växter och kanske något träd för att få det att inte bli så uppenbart. Helt enkelt dölja varifrån vattnet kommer. Stora stenar är bra.
Tänker också att det kanske inte gör något om vattnet får en sträcka att rinna dessutom så det inte blir så koncentrerat. Det gör också en del för upplevelsen.
Tänker också att det kanske inte gör något om vattnet får en sträcka att rinna dessutom så det inte blir så koncentrerat. Det gör också en del för upplevelsen.
Pumpar och filter för badtunnor och små pooler är ganska billiga jämfört med vad man får för pengarna, om du nu vill trycka på med lite större volymer av vatten så att det verkligen blir liv i det hela.
Rörande hur du skall få till utflödet så hade jag satsat på en kulle och en liten "fors" med sjöstenar i som sedan avslutas med en stenkant som vattnet rinner över. Antingen hittar du en V-formad naturlig sten till detta, eller så får du tillverka en...
Rörande hur du skall få till utflödet så hade jag satsat på en kulle och en liten "fors" med sjöstenar i som sedan avslutas med en stenkant som vattnet rinner över. Antingen hittar du en V-formad naturlig sten till detta, eller så får du tillverka en...
Rör sig vattnet så blir det normalt sett inte myggor (de lägger bara ägg i stillastående vatten för att skydda larverna). I värsta fall så får ni väl slänga i en fisk eller två?sysmali skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 812 inlägg
Pumpen har du ju redan. Den typen av fontäner har ofta ett vred på ”stången” så man istället kan leda ut vattnet genom en slang. Lek med det och ett eller flera munstycken som släpper ifrån sig vattnet lite lugnare, som en dimma eller flera punkter med lite lägre tryck än vad fontänen får.
Varför du inte skulle kunna göra som i din idébild förstår jag inte. En ölandssten på ett par tegelstenar för att få upp den i höjd och sen någon eller några andra stenar att gömma utkasten under/mot kan väl bli fint även om storleken hålls ner till 30*50 cm eller så.
Varför du inte skulle kunna göra som i din idébild förstår jag inte. En ölandssten på ett par tegelstenar för att få upp den i höjd och sen någon eller några andra stenar att gömma utkasten under/mot kan väl bli fint även om storleken hålls ner till 30*50 cm eller så.
Min erfarenhet är att vatten drar till sig grodor och samamandrar (samt div vattenlevande rovinsekter) SÅ LÄNGE man inte har fisk, och dessa amfibier och deras yngel/ungar äter gärna mygglarver…sysmali skrev:
Kanske inte ölandssten (gillar verkligen inte det) men kanske skiffer? Kan man borra hål för vatten själv i skiffer om man hittar en fin sten som kan fungera?Nötegårdsgubben skrev:
Pumpen har du ju redan. Den typen av fontäner har ofta ett vred på ”stången” så man istället kan leda ut vattnet genom en slang. Lek med det och ett eller flera munstycken som släpper ifrån sig vattnet lite lugnare, som en dimma eller flera punkter med lite lägre tryck än vad fontänen får.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 311 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 311 inlägg
Har guld id i min damm de äter myggor, hoppar i luften och tar mygg i luften, kul att se när dom gör det.KristinaRT skrev:
Sen som de skriver, vatten som rör sig så finns det inga mygg runt.
Körde igång mitt grovfilter och pump i min damm förra helgen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 812 inlägg
Ja, skiffer är väl rent av rätt mjukt, så det borde gå bra. Om du nu alls måste borra i stenen. Att dra en slang på utsidan kan ju vara tillräckligt om den göms ca av växter eller andra stenar.
Vi borra hål i en skiffer sten och stack i en slang kopplad till pump. Sen la det på en hög med andra stenar för att sen avsluta med en större sen som delvis är ivägen för utloppet från slangen. Så vattnet måste först studsa upp för att sen kunna rinna neråt. Ungefär som att göra en stril med tummen till vattenslangen när stril pistolen är trasigKristinaRT skrev:
Det låter riktigt snyggt! Har du en bild?V Vildparti skrev:Vi borra hål i en skiffer sten och stack i en slang kopplad till pump. Sen la det på en hög med andra stenar för att sen avsluta med en större sen som delvis är ivägen för utloppet från slangen. Så vattnet måste först studsa upp för att sen kunna rinna neråt. Ungefär som att göra en stril med tummen till vattenslangen när stril pistolen är trasig