Ärligt talat så ser det mer ut som skog än tomt. Hur långt sträcker sig vägområdet?

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är grävarbetet som är dyrast. Elnätbolagen har föreskrifter för hur kunden ska gräva och lägga kabelskyddsrör på tomten. Så långt bra. Men om du ska gräva måste du veta var ledningen ska ansluta vilket inte nödvändigtvis är där luftledningen är idag. Du måste alltså kommunicera med företaget i vilket fall.
Jag har inga problem med att ombesörja grävningen själv. Men absolut måste man ha en dialog med Vattenfall om det i sådana fall.

Råkar någon veta om de tar betalt vad det faktiskt kostar att koppla in grejerna eller om de tar någon slags schablonkostnad för det. Skanova ville t.ex. ha 20 000kr för att lossa en luftburen fiberledning, lägga den i ett befintligt kabelskyddsrör och svetsa en kontakt till medieomvandlaren.
samt 2000kr för en offert för jobbet i fråga.

D Daniel 109 skrev:
Ärligt talat så ser det mer ut som skog än tomt. Hur långt sträcker sig vägområdet
Tomten är ca 30x90m
gränsen mot vägen är 30m lång. Men närmsta grannen har också en obebyggd avstyckningsbar tomt

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
SuperMarius83 och Marcus G. Berätta gärna vad som var roligt med mitt inlägg. Ni är båda ju Nya medlemmar, kompisar kanske.😂 Tror inte att Byggahus är något för er. Det finns säkert andra forum som passar er bättre.
Att maila VD är något som bara haverister gör.
Och vad ska Hallå konsument göra åt saken?

• Gilla
  • Arg
kaktus55 och 4 till
  • Laddar…
F Frikost skrev:
Jag har inga problem med att ombesörja grävningen själv. Men absolut måste man ha en dialog med Vattenfall om det i sådana fall.

Råkar någon veta om de tar betalt vad det faktiskt kostar att koppla in grejerna eller om de tar någon slags schablonkostnad för det. Skanova ville t.ex. ha 20 000kr för att lossa en luftburen fiberledning, lägga den i ett befintligt kabelskyddsrör och svetsa en kontakt till medieomvandlaren.
samt 2000kr för en offert för jobbet i fråga.
Finns det något ställe att koppla till som innebär att stolpen kan tas bort? Det är inte så meningsfullt att gräva fram till stolpen om det innebär att stolpen blir kvar.

Det finns schablon för hur mycket nyanslutning får kosta.

H
Raskus Raskus skrev:
Och vad ska Hallå konsument göra åt saken?
Hallo Konsunent=För att få råd som är hållbara och inte bara är tro gissningar.
VD tar man till när man inte får gehör hos de underställda trots flertalet försök, dock måste man ha torrt på fötterna och lite pondus och vara klar och tydlig med vad man vill när man framför sitt ärende. VD kan agera och prata med den person som det berör. Allmänt surr från den som ringer går inte hem i det fallet.

• Arg
Sernando
  • Laddar…
P
Raskus Raskus skrev:
Ja. När jag hade problem med ett stort svenskt statligt bolag (f.d. statligt verk) så ringde jag VD. Jag tror att jag fick problemet löst mycket snabbare än om jag hade skickat email.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför använda en hel stolpe brukar det inte bara vara en vajer ?
En jäkligt stel vajer i så fall😂

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
En jäkligt stel vajer i så fall😂
inte för själva stolpen kolla bilden

S Marcus Ge skrev:
Tjena! Roade mig åt att man skulle skriva brev till VD. Då de är ägda av svenska staten, bör det även gå en CC till någon där?
Det är väl ett aktiebolag ägt av staten. Dvs det lyder inte under samma regler som myndigheter.

M maria01 skrev:
varför använda en hel stolpe brukar det inte bara vara en vajer ?
Beror på om det är yttervinkel eller inner vinkel!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
SuperMarius83 och Marcus G. Berätta gärna vad som var roligt med mitt inlägg. Ni är båda ju Nya medlemmar, kompisar kanske.😂 Tror inte att Byggahus är något för er. Det finns säkert andra forum som passar er bättre.
Det kanske var att du återigen puffar för Hallå Konsument (som du konsekvent felstavar "Hallo Konsument") och Villaägarna. Har du möjligen provision på nya medlemmar från Villaägarna?

Inget ont om Hallå Konsument, men det blir lite komiskt när denna patentlösning föreslås om och om igen.

Förresten är det nu när jag skriver detta ytterligare 5 personer som tyckt ditt inlägg var roligt. Själv tyckte jag också det var lite lustigt, dock inte så mycket att jag knåpade dit en emoji.

Om du inte tål att dina inlägg får fel sorts emojis så kanske det är du som passar bättre på något annat forum? Funderat på det?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
H hhallen skrev:
Det kanske var att du återigen puffar för Hallå Konsument (som du konsekvent felstavar "Hallo Konsument") och Villaägarna. Har du möjligen provision på nya medlemmar från Villaägarna?

Inget ont om Hallå Konsument, men det blir lite komiskt när denna patentlösning föreslås om och om igen.

Förresten är det nu när jag skriver detta ytterligare 5 personer som tyckt ditt inlägg var roligt. Själv tyckte jag också det var lite lustigt, dock inte så mycket att jag knåpade dit en emoji.

Om du inte tål att dina inlägg får fel sorts emojis så kanske det är du som passar bättre på något annat forum? Funderat på det?
Tycker du att dina inlägg tillför något till TS fråga?

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Tycker du att dina inlägg tillför något till TS fråga?
Du undrade ju vad som var roligt med ditt inlägg, och jag svarade. Din fråga tillförde precis lika lite som mitt svar.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
F Frikost skrev:
Nja det kan jag inte påstå direkt. Fast jag tyckte han var lite rolig så det fick flyga. "Den är inte så snygg" jaja det kanske inte gör så mycket svarade jag."Nej nej. Den är verkligen jättejätteful!"

Jag vet bara att jag inte ser någon info i "min fastighet' på lmv. Frågan är om vägföreningen tar över stolpen framöver ifall man kan kräva att de tar bort stödet då? för den dagen kommer luftledningen på min fastighet inte längre vara i bruk. Men det är nog dumt att chansa eftersom de kanske kan säga -gammal hävd eller något då
Du har antagligen el till din fastighet och antagligen ingick någon form av servitutantal när elanslutningen skaffades en gång i tiden. Det gäller att få rätt på det och se hur långtgående rättigheter det ger nätägaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.