31 328 läst · 69 svar
31k läst
69 svar
Vattenfall har grävt ner stöd på min fastighet utan ledningsrätt
Ärligt talat så ser det mer ut som skog än tomt. Hur långt sträcker sig vägområdet?
Jag har inga problem med att ombesörja grävningen själv. Men absolut måste man ha en dialog med Vattenfall om det i sådana fall.H HenrikHuslöse skrev:Det är grävarbetet som är dyrast. Elnätbolagen har föreskrifter för hur kunden ska gräva och lägga kabelskyddsrör på tomten. Så långt bra. Men om du ska gräva måste du veta var ledningen ska ansluta vilket inte nödvändigtvis är där luftledningen är idag. Du måste alltså kommunicera med företaget i vilket fall.
Råkar någon veta om de tar betalt vad det faktiskt kostar att koppla in grejerna eller om de tar någon slags schablonkostnad för det. Skanova ville t.ex. ha 20 000kr för att lossa en luftburen fiberledning, lägga den i ett befintligt kabelskyddsrör och svetsa en kontakt till medieomvandlaren.
samt 2000kr för en offert för jobbet i fråga.
Att maila VD är något som bara haverister gör.H HEM2121 skrev:
Och vad ska Hallå konsument göra åt saken?
Finns det något ställe att koppla till som innebär att stolpen kan tas bort? Det är inte så meningsfullt att gräva fram till stolpen om det innebär att stolpen blir kvar.F Frikost skrev:Jag har inga problem med att ombesörja grävningen själv. Men absolut måste man ha en dialog med Vattenfall om det i sådana fall.
Råkar någon veta om de tar betalt vad det faktiskt kostar att koppla in grejerna eller om de tar någon slags schablonkostnad för det. Skanova ville t.ex. ha 20 000kr för att lossa en luftburen fiberledning, lägga den i ett befintligt kabelskyddsrör och svetsa en kontakt till medieomvandlaren.
samt 2000kr för en offert för jobbet i fråga.
Det finns schablon för hur mycket nyanslutning får kosta.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 168 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 168 inlägg
Hallo Konsunent=För att få råd som är hållbara och inte bara är tro gissningar.Raskus skrev:
VD tar man till när man inte får gehör hos de underställda trots flertalet försök, dock måste man ha torrt på fötterna och lite pondus och vara klar och tydlig med vad man vill när man framför sitt ärende. VD kan agera och prata med den person som det berör. Allmänt surr från den som ringer går inte hem i det fallet.
Det kanske var att du återigen puffar för Hallå Konsument (som du konsekvent felstavar "Hallo Konsument") och Villaägarna. Har du möjligen provision på nya medlemmar från Villaägarna?H HEM2121 skrev:
Inget ont om Hallå Konsument, men det blir lite komiskt när denna patentlösning föreslås om och om igen.
Förresten är det nu när jag skriver detta ytterligare 5 personer som tyckt ditt inlägg var roligt. Själv tyckte jag också det var lite lustigt, dock inte så mycket att jag knåpade dit en emoji.
Om du inte tål att dina inlägg får fel sorts emojis så kanske det är du som passar bättre på något annat forum? Funderat på det?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 168 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 168 inlägg
Tycker du att dina inlägg tillför något till TS fråga?H hhallen skrev:Det kanske var att du återigen puffar för Hallå Konsument (som du konsekvent felstavar "Hallo Konsument") och Villaägarna. Har du möjligen provision på nya medlemmar från Villaägarna?
Inget ont om Hallå Konsument, men det blir lite komiskt när denna patentlösning föreslås om och om igen.
Förresten är det nu när jag skriver detta ytterligare 5 personer som tyckt ditt inlägg var roligt. Själv tyckte jag också det var lite lustigt, dock inte så mycket att jag knåpade dit en emoji.
Om du inte tål att dina inlägg får fel sorts emojis så kanske det är du som passar bättre på något annat forum? Funderat på det?
Du har antagligen el till din fastighet och antagligen ingick någon form av servitutantal när elanslutningen skaffades en gång i tiden. Det gäller att få rätt på det och se hur långtgående rättigheter det ger nätägaren.F Frikost skrev:Nja det kan jag inte påstå direkt. Fast jag tyckte han var lite rolig så det fick flyga. "Den är inte så snygg" jaja det kanske inte gör så mycket svarade jag."Nej nej. Den är verkligen jättejätteful!"
Jag vet bara att jag inte ser någon info i "min fastighet' på lmv. Frågan är om vägföreningen tar över stolpen framöver ifall man kan kräva att de tar bort stödet då? för den dagen kommer luftledningen på min fastighet inte längre vara i bruk. Men det är nog dumt att chansa eftersom de kanske kan säga -gammal hävd eller något då