S
H HEM2121 skrev:
SuperMarius83 och Marcus G. Berätta gärna vad som var roligt med mitt inlägg. Ni är båda ju Nya medlemmar, kompisar kanske.😂 Tror inte att Byggahus är något för er. Det finns säkert andra forum som passar er bättre.
Tjena! Roade mig åt att man skulle skriva brev till VD. Då de är ägda av svenska staten, bör det även gå en CC till någon där?
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-k och 4 till
  • Laddar…
H
S Marcus Ge skrev:
Tjena! Roade mig åt att man skulle skriva brev till VD. Då de är ägda av svenska staten, bör det även gå en CC till någon där?
Du tror inte att att det finns en VD på Vattenfall? Då har du fått lära dig något nytt, det går det alldeles utmärkt att skriva brev eller mail till VD. Det är inga konstigheter. Bra om man påläst före så vad man vet vad man pratar/skriver om, allmänt surr åker givetvis i VD:s papperskorg.
Vad är det som får dig att tro att man inte kan skriva brev till VD?
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
S Marcus Ge skrev:
Tjena! Roade mig åt att man skulle skriva brev till VD. Då de är ägda av svenska staten, bör det även gå en CC till någon där?
Känner du dig både modig och på gott humör kan du ju skicka ett fysiskt brev till Ebba Busch och be henne trycka på från ministerhåll. Lägg i ett presentkort på en fika på pressbyrån också...
Det kan nog skapa många spännande diskussioner glada miner.. ;-)
 
  • Haha
  • Gilla
CENG och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, ledningsrätt beslutas av Lantmäteriet på förrättning. Och en av nyckeluppgifterna i beslutet är vilka fastigheter som belastas av ledningsrätten. Listas inte en fastighet som belastad så ger ledningsrätten ingen möjlighet att dra ledning där.
Nja, förrättning är ett sätt men den vanligast vägen är avtalsservitut som bara skickas in och registreras hos LM.
 
Claes Sörmland
K Kvackatore skrev:
Nja, förrättning är ett sätt men den vanligast vägen är avtalsservitut som bara skickas in och registreras hos LM.
Då är det ingen ledningsrätt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K katten1234 skrev:
Värdereingsprotokollet ska även ha signerats och godkänts av dig. Värderingsprotokoll tas fram av en läntmätare/värderingsmän.
Av ren nyfikenhet, vad händer om man har fått ett värderingsprotokoll men valt att inte signera och godkänna, antingen för att man inte håller med om värderingen, eller för att man inte vill ha ingreppet på sin fastighet?
 
  • Gilla
Frikost och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför använda en hel stolpe brukar det inte bara vara en vajer
M maria01 skrev:
varför använda en hel stolpe brukar det inte bara vara en vajer ?
M maxmsm skrev:
Räckte verkligen en tvåhundring för att ersätta din postlåda med montering?
Nja det kan jag inte påstå direkt. Fast jag tyckte han var lite rolig så det fick flyga. "Den är inte så snygg" jaja det kanske inte gör så mycket svarade jag."Nej nej. Den är verkligen jättejätteful!"

Jag vet bara att jag inte ser någon info i "min fastighet' på lmv. Frågan är om vägföreningen tar över stolpen framöver ifall man kan kräva att de tar bort stödet då? för den dagen kommer luftledningen på min fastighet inte längre vara i bruk. Men det är nog dumt att chansa eftersom de kanske kan säga -gammal hävd eller något då
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kronofogden kanske man skulle vända sig till men det känns ju lite tråkigt att behöva slösa skattemedel för att Vattenfall inte vill göra rätt för sig. Egentligen har jag inte lust/tid att bråka med någon men risken är väl att man antagits godkänna ingreppet ifall man inte agerar här och nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så el bolaget alltid får ledningsrätt? Frågan är då om man får sätta upp stöd?
 
Accepterar du inte en ledning till ditt hus så får du ingen el.
 
  • Gilla
zup och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag jobbar på ett annat elnät med beredning av elnät och kan kanske ge lite klarhet.
Om jag förstår dig rätt är du den ende kunden som är ansluten på stolpen. Luftledningen går inte över din fastighet men stolpen och stagen står på den.
I de allmänna avtalsvillkoren för elnät (i princip samma för alla nätbolag i Sverige) paragraf 7.1 framgår det att du upplåter mark utan ersättning för det som behövs för att nätbolaget ska kunna leverera el till dig.

”7.1 För utförande och bibehållande av elnätsföretagets anläggningar för överföring av el inom elnätsföretagets område för nätkoncession ska kunden upplåta mark i erforderlig mån och lämna elnätsföretaget tillträde till berörda fastigheter. Häri ingår rätt för elnätsföretaget att underhålla och reparera anläggningarna samt att fälla träd och buskar, som utgör fara eller hinder för anläggningarna. Skälig hänsyn ska därvid tas till kundens intressen.”

https://www.vattenfalleldistributio...ag/allmanna-avtalsvillkor-nat-n_-2012-rev.pdf

Det hade varit snyggt av beredaren att stämma av med dig innan de tryckte ner en ny stolpe med stag men de har rätt att ha den där utan att ge dig ersättning för den.
Troligtvis kommer du inte kunna få till någon ändring av stolpen men får du tag i beredaren kan du i alla fall ha en dialog och kanske få till när de ska göra åtgärder i området nästa gång.

Lycka till.
 
  • Gilla
felbjo och 16 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Accepterar du inte en ledning till ditt hus så får du ingen el.
TS har väl inte någonstans skrivit att han inte accepterar ledningen. Det är stödstolpen han har synpunkter på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
Ts har nr till gränvmaskinisten som körde på postlådan via swish.

Han borde ha nr till sin chef och denna borde ha något nr till en kontakt på vattenfall som beställde jobbet.
 
  • Gilla
Franken. och 3 till
  • Laddar…
S Marcus Ge skrev:
Tjena! Roade mig åt att man skulle skriva brev till VD. Då de är ägda av svenska staten, bör det även gå en CC till någon där?
Han kommer med högsta sannolikhet bara skicka det vidare till supporten.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
I de allmänna avtalsvillkoren för elnät (i princip samma för alla nätbolag i Sverige) paragraf 7.1 framgår det att du upplåter mark utan ersättning för det som behövs för att nätbolaget ska kunna leverera el till dig.
Ska bara förtydliga att intrång utan ersättning endast gäller för servisledningen med ev tillhörande stolpar direkt till dig.
Skulle nätbolaget vilja placera en nätstation (transformator), kabelskåp eller ”allmän” luftledning på din fastighet har du rätt till intrångsersättning enligt expropriationslagen. Det skrivs då också ett markupplåtelseavtal som antingen kan användas som underlag för servitut eller för att söka ledningsrätt.
Markupplåtelseavtal behövs inte för servisledning till kund.
 
  • Gilla
felbjo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.