F fredand44 skrev:
Hej
Ska ha hem elektriker, straxt om 10 min.
Håller på med en liten utbyggnad, kommer ske i två etapper (så det kanske omöjliggör vattenburet, dvs om man ska bryta vattenledningen och skarva på för ett rum till senare om något år)

Hur som helst har jag tänkt elburen golvvärme. Men då jag inte lagt i golvspån ännu har jag ju möjlighet att köra vattenburen tänker jag.

Vad tror ni är kostnadseffektivast av de två alternativen? Vi pratar om först en yta på 12 kvm och sen en på 15 kvm, totalt ca 27 kvm. För att vattenburet ska funka tror jag det kräver att man kan skarva på för de kommande 15 kvm.

Mvh
Fredrik
Är detta ens tillåtet? För permanenta bostäder får man väl i te ens ha ren elvärme längre, eller är jag dåligt påläst?

Blir det sol-el i framtiden blir det inte dyrt med elen till sommarvärmen i alla fall, men det dyra brukar vara vintervärmen ändå. Det kanske kan vara rimligt att se över det där nu i samband med ombyggnationen

H hol031170920 skrev:
Är detta ens tillåtet? För permanenta bostäder får man väl i te ens ha ren elvärme längre, eller är jag dåligt påläst?

Blir det sol-el i framtiden blir det inte dyrt med elen till sommarvärmen i alla fall, men det dyra brukar vara vintervärmen ändå. Det kanske kan vara rimligt att se över det där nu i samband med ombyggnationen
Vid nyproduktion så är reglerna som du beskriver hårdare, men olika kommuner har olika krav på kwh/m2/år

Vid rot/renovering/mindre tillbyggnad är kraven lägre eller saknas helt.

total total skrev:
olika kommuner har olika krav på kwh/m2/år
Hur kan kommunerna ha olika krav när det är Boverkets regler som gäller? Det enda som ska skilja är den geografiska justeringsfaktorn enligt tabell 9:2c i BBR.

useless useless skrev:
Hur kan kommunerna ha olika krav när det är Boverkets regler som gäller? Det enda som ska skilja är den geografiska justeringsfaktorn enligt tabell 9:2c i BBR.
Helt rätt, jag hade en förenklad beskrivning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.