9 906 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
Vattenburet vs elburen golvvärme, vad är effektivast? (sista sekunden val)
Finns ju ingen anledning att inte tjuva värme sommartid om man nu vill det.Jonas Persson skrev:Jag har bergvärme, vattenburen värme i tre rum och radiatorer i samtliga rum utom ett där det bara finns golvvärme (två av rummen med golvvärme har radiatorer under fönster där man ofta sitter för att undvika kallras). Trots detta håller jag precis på att avsluta en totalrenovering av tvättstugan med elektrisk golvvärme.
Skälen var flera:
Så jag valde elektrisk golvvärme som komfortvärme för golvet och med en stor vattenburen radiator för uppvärmningen av tvättstugan.
- Som MathiasS skriver är det ingen värme i golven på sommaren när värmepumpen inte värmer huset. Inget problem i rummen med vattenburen golvvärme då det är trägolv. Men mindre kul i en tvättstuga med klinkers.
- Höjden på golvet, jag gillar inte höjdskillnader mellan rummen. Det finns tunna slangar, men de är grövre än en 4 mm värmekabel och hur bra de värmer tål att räkna på.
Så det behöver inte bli fel att installera elektrisk golvvärme. Frågan är hur du tänker värma huset i framtiden, med vattenburna radiatorer, vattenburen golvvärme, fläktkonvektor eller en kombination av dem.
Du värmer ju ändå vatten till kranarna så varför inte även till slingor i golv?
Det enda det hänger på är ju hur du reglerar allt så att du inte får värme i alla golv men sådant är ju bara en fråga om ventiler och lite programmering.
Värma direktverkande är ju inget jag ens skulle fundera över. Elriserna må sjunka så småningom men det kommer dröja. Länge. Räkna med fortsatta svängningar från enstaka ören upp till typ 10 kronor/kwh (kan bli högre om vi har otur).
Frankrike hade där under tror det var början på året 30 kronor/kWh. Spotpris alltså, så Exkluisve skatter, överföring och allt annat dravel.
Jag har till och med börjat dra ner på belysningen under topparna på vårat akvarium. Det är 120W lysrör med dubbla reaktorer så drar en hel del varje dag, plus värmare (som nu när värmen kommit inte går lika mycket såklart). Vågar inte ens tänka tanken på golvvärme...
Vad säger man, 150-300 kWh/kvadratmeter och år?
Och 30 kvadrat... Vi pratar ju säkert 10-20.000 per år i elkostnad då.
Värmepump på detta och du är nere i kanske 2-5.000. Alltså besparing på 8-15.000 per år. Bara för denna golvyta alltså!
Lägg till resten av husets upvärmning och jag skulle gå på vattenburen med någon form av värmepump (där får man räkna på det beroende på var man bor men finns ju vatten-vatten, luft-vatten, mark-vatten, berg-vatten, kombo med sol och så vidare).
Finns fläktsystem till resten av huset om man inte vill sätta konventionella radiatorer.
Jag måste vara gammaldags och/eller vara väldigt varm av mig. Men här är värmen i princip avstängd sommartid och det är skönt att ha känslan av kalla golv när solen gassar och det steker på, så förstår inte riktigt argumentet med att ha på värme även på sommaren. Resten av husets värmesystem är ju ofta nerstängt då också?mexitegel skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Jag använder golvvärmen för komforten, inte att värma hela rummet. Med hjälp av en tidsstyrning kommer golvet bara att vara på några timmar och bara värmas så att det inte känns iskallt. Uppvärmningen sker med bergvärmepumpen.X Xanthopteryx skrev:Finns ju ingen anledning att inte tjuva värme sommartid om man nu vill det.
Du värmer ju ändå vatten till kranarna så varför inte även till slingor i golv?
Det enda det hänger på är ju hur du reglerar allt så att du inte får värme i alla golv men sådant är ju bara en fråga om ventiler och lite programmering.
Värma direktverkande är ju inget jag ens skulle fundera över. Elriserna må sjunka så småningom men det kommer dröja. Länge. Räkna med fortsatta svängningar från enstaka ören upp till typ 10 kronor/kwh (kan bli högre om vi har otur).
Frankrike hade där under tror det var början på året 30 kronor/kWh. Spotpris alltså, så Exkluisve skatter, överföring och allt annat dravel.
Jag har till och med börjat dra ner på belysningen under topparna på vårat akvarium. Det är 120W lysrör med dubbla reaktorer så drar en hel del varje dag, plus värmare (som nu när värmen kommit inte går lika mycket såklart). Vågar inte ens tänka tanken på golvvärme...
Vad säger man, 150-300 kWh/kvadratmeter och år?
Och 30 kvadrat... Vi pratar ju säkert 10-20.000 per år i elkostnad då.
Värmepump på detta och du är nere i kanske 2-5.000. Alltså besparing på 8-15.000 per år. Bara för denna golvyta alltså!
Lägg till resten av husets upvärmning och jag skulle gå på vattenburen med någon form av värmepump (där får man räkna på det beroende på var man bor men finns ju vatten-vatten, luft-vatten, mark-vatten, berg-vatten, kombo med sol och så vidare).
Finns fläktsystem till resten av huset om man inte vill sätta konventionella radiatorer.
Att värma något tiotal kvadratmeter med en värmepump är inte idealt, speciellt på sommaren då effektbehovet är lågt, eventuellt kommer pumpen att larma.
För att kunna ge ett bättre råd behöver vi veta mer om trådskaparens planer och förutsättningar. Bilden visar en korridor som verkar finnas utanför en tidigare yttervägg. Hur välisolerat är den nya ytterväggen? Var i Sverige finns huset? Vilken typ av golv ska läggas, är det ett trägolv kanske golvvärme inte behövs alls. Vad finns det för rum intill, tillräckligt med värme kanske tillförs från intilliggande rum. Är det, eller kommer det att bli, en öppen planlösning? Med golvvärme kan det bli problem med kallras vid fönstren, eller imma på dem så att ett element i någon form i alla fall behövs.
Som jag skriv i mitt förra inlägg är det bra att ha en plan för hur huset ska värmas i framtiden då direktverkande el är dyrt och kommer att bli ännu dyrare. Den avgör vad du ska göra nu och vilka eventuella förberedelser du kan göra nu för att underlätta den framtida konverteringen.
Vid fortsatt utbyggnad går det att förbereda med "tomrör" från fördelningscentralen som du kan använda vid etapp 2.F fredand44 skrev:Hej
Ska ha hem elektriker, straxt om 10 min.
Håller på med en liten utbyggnad, kommer ske i två etapper (så det kanske omöjliggör vattenburet, dvs om man ska bryta vattenledningen och skarva på för ett rum till senare om något år)
Hur som helst har jag tänkt elburen golvvärme. Men då jag inte lagt i golvspån ännu har jag ju möjlighet att köra vattenburen tänker jag.
Vad tror ni är kostnadseffektivast av de två alternativen? Vi pratar om först en yta på 12 kvm och sen en på 15 kvm, totalt ca 27 kvm. För att vattenburet ska funka tror jag det kräver att man kan skarva på för de kommande 15 kvm.
Mvh
Fredrik
Jag gick bara på några stickprov på nätet, bland annat denna:useless skrev:
https://www.vvsexperter.se/sida/hur-mycket-el-forbrukar-golvvarme
Varför skulle det inte vara idealt? Du värmer ju bara en acktank som sedan shuntar ut lagom mängd.Jonas Persson skrev:Jag använder golvvärmen för komforten, inte att värma hela rummet. Med hjälp av en tidsstyrning kommer golvet bara att vara på några timmar och bara värmas så att det inte känns iskallt. Uppvärmningen sker med bergvärmepumpen.
Att värma något tiotal kvadratmeter med en värmepump är inte idealt, speciellt på sommaren då effektbehovet är lågt, eventuellt kommer pumpen att larma.
För att kunna ge ett bättre råd behöver vi veta mer om trådskaparens planer och förutsättningar. Bilden visar en korridor som verkar finnas utanför en tidigare yttervägg. Hur välisolerat är den nya ytterväggen? Var i Sverige finns huset? Vilken typ av golv ska läggas, är det ett trägolv kanske golvvärme inte behövs alls. Vad finns det för rum intill, tillräckligt med värme kanske tillförs från intilliggande rum. Är det, eller kommer det att bli, en öppen planlösning? Med golvvärme kan det bli problem med kallras vid fönstren, eller imma på dem så att ett element i någon form i alla fall behövs.
Som jag skriv i mitt förra inlägg är det bra att ha en plan för hur huset ska värmas i framtiden då direktverkande el är dyrt och kommer att bli ännu dyrare. Den avgör vad du ska göra nu och vilka eventuella förberedelser du kan göra nu för att underlätta den framtida konverteringen.
Känns jättemärkligt att det skulle bli larm på pumpen för detta. I så fall borde ju varmvattnet också larma då förbrukningen kan gå ner mycket sommartid. Likaså vanlig uppvärmning av huset när våren gjort sitt intåg då det är mycket liten tillförsel vissa dagar.
Problemet är att de allra flesta inte har en acktank till sin värmepump eftersom det sänker verkningsgraden.X Xanthopteryx skrev:
Däremot kan man ha en arbetstank som värms till den temperatur golvvärmen för tillfället behöver. Då maximerar man verkningsgraden och ingen shunt behövs.
Hur får du varmvatten i kranarna då?useless skrev:
Brukligt, trodde jag, var att ha exempelvis en tank som värms upp för att värma elementen/golven, och därifrån värmer man sedan (medelst slinga) tappvarmvatten.
ALltså är tanken alltid uppvärmd, ty annars får du inte något varmvatten, och så shuntar man bara ut en lagom portion till golv/element.
Man använder en eller ett par växelventiler som växlar funktionen att göra varmvatten i en tank respektive att värma huset. Då behöver framledningstemperaturen aldrig bli högre än vad som precis krävs för huset vid en viss utetemperatur.
Vi har vattenburen golvvärme, men inte har vi värme på, på sommaren. Lägsta tillåtna temp på det men, flödet i rören den samma som alltid, bäst så. Dessutom ska vi byta till mer klinker än parkett, mycket svalare och skönare på sommaren och på vinter blir golvet varmt iomed höjning av värme i golvvärmerören.tensiden skrev:Jag måste vara gammaldags och/eller vara väldigt varm av mig. Men här är värmen i princip avstängd sommartid och det är skönt att ha känslan av kalla golv när solen gassar och det steker på, så förstår inte riktigt argumentet med att ha på värme även på sommaren. Resten av husets värmesystem är ju ofta nerstängt då också?
tensiden skrev:Jag måste vara gammaldags och/eller vara väldigt varm av mig. Men här är värmen i princip avstängd sommartid och det är skönt att ha känslan av kalla golv när solen gassar och det steker på, så förstår inte riktigt argumentet med att ha på värme även på sommaren. Resten av husets värmesystem är ju ofta nerstängt då också?
Jag håller med. Tycker det är rätt gött att gå in i badrummet och kyla av mig när det är 25-30 grader i resten av huset!