9 319 läst · 82 svar
9k läst
82 svar
Vattenburen golvvärme 3kWh - 60 kvm
Jag har två synpunkter, utgående från golv med betongplatta på mark.A Alex Fritidshus skrev:
1 Du har inget kallt vatten att cirkulera för vattnet har samma temp som golvet och det kvittar om det cirkulerar eller inte när pannan är avstängd, såvida du inte har ett rum som är varmare än övriga. Slingornas vattentemp blir ju medelvärdet av betongens temp.
2 Det finns viss risk att stänga värmen helt, särskilt om golvet har plastmatta. Då golvet är varmt kan det lagra mer fukt underifrån än då det är kallt. När värmen sängs och golvet kallnat kan det bli fuktskador.
Vid torpargrund med träbjälklag kan golvvärmen stängas av.
Redigerat:
Jag kan rekommendera Shelly smarta hem produkter.A Alex Fritidshus skrev:Hej,
Vi har nyligen köpt ett fritidshus som har vattenburen golvvärme. Elförbrukning visar nu att värmen tar cirka 3kW per timme.
Huset har en gammal varmvattenberedare.
Tänkte kolla med er om det låter rimligt att värmen tar 3kWh för 60 kvm och om det finns kanske möjligheter att sänka elförbrukning för värmen...
Tack på förhand!
Du skulle kunna installera en smart brytare på elpatronen, sedan värmesensorer i huset eller utomhus (Shelly H&T). Sedan skapa en automation ”om temp = X, gör: sätt på golvvärmen”. Eller sätt på golvvärmen trådlöst när ni skall till huset på helgerna.
Låt luftvärmepumpen göra det tunga jobbet. Om den inte har Wi-Fi finns det Wi-Fi uppkopplade IR fjärrkontroller som kan styra värmepumpen. Perfekt att slå på värmen nån timma innan man kommer till huset.
Skulle säga kolla in polarheat.se
En luft vattenpump en acctank för runt 60-70 sen vad röris ska ha för jobbet, men borde landa på ca 100, då får du både varmt golv och varmvatten till en mer ekonomisk peng och kan avinstalera luft/luft pumpen
En luft vattenpump en acctank för runt 60-70 sen vad röris ska ha för jobbet, men borde landa på ca 100, då får du både varmt golv och varmvatten till en mer ekonomisk peng och kan avinstalera luft/luft pumpen
Intressant, gällande betongplatta så vet jag tyvärr inte vilken isolering den har. Hoppas att det finns en bra isolering där, det är 90-tals hus. Om isoleringen är bra då borde inte golvet (i teorin) få fuktskador?J Jochi skrev:Jag har två synpunkter, utgående från golv med betongplatta på mark.
1 Du har inget kallt vatten att cirkulera för vattnet har samma temp som golvet och det kvittar om det cirkulerar eller inte när pannan är avstängd, såvida du inte har ett rum som är varmare än övriga. Slingornas vattentemp blir ju medelvärdet av betongens temp.
2 Det finns viss risk att stänga värmen helt, särskilt om golvet har plastmatta. Då golvet är varmt kan det lagra mer fukt underifrån än då det är kallt. När värmen sängs och golvet kallnat kan det bli fuktskador.
Vid torpargrund med träbjälklag kan golvvärmen stängas av.
Det är parkett på golvet.
Tack! Ska kolla på denFelf skrev:Jag kan rekommendera Shelly smarta hem produkter.
Du skulle kunna installera en smart brytare på elpatronen, sedan värmesensorer i huset eller utomhus (Shelly H&T). Sedan skapa en automation ”om temp = X, gör: sätt på golvvärmen”. Eller sätt på golvvärmen trådlöst när ni skall till huset på helgerna.
Låt luftvärmepumpen göra det tunga jobbet. Om den inte har Wi-Fi finns det Wi-Fi uppkopplade IR fjärrkontroller som kan styra värmepumpen. Perfekt att slå på värmen nån timma innan man kommer till huset.
Lite en gissning, men att 30 grader är nog vattentemperaturen som går ut i golvet - tror inte du vill köra ut 10 grader annat än om det är total värmebölja för du kommer få ett golv som håller under 10 grader... brrr..A Alex Fritidshus skrev:
//
Jag föreslår att du stänger av EL-kassetten och fortsätter att cirkulera vattnet i slingorna. I rum där du har solinstrålning och varmt kommer vattnet värmas och göra att du slipper iskalla golv i ytor som inte värms av sol och rumsvärme på samma sätt. Så värmer jag hela källaren sommartid.....A Alex Fritidshus skrev:
Smart lösning!MathiasS skrev:
Vet någon hur snabbt förnyas vattnet i slingorna?
Eller det här man måste göra manuellt?