A Alex Fritidshus skrev:
Är det bättre att att stänga av hela systemet eller stänga av bara EL-kassetten så att kallt vatten cirkuleras under sommaren?
Ber om ursäkt för mina nybörjarfrågor.
Jag har två synpunkter, utgående från golv med betongplatta på mark.

1 Du har inget kallt vatten att cirkulera för vattnet har samma temp som golvet och det kvittar om det cirkulerar eller inte när pannan är avstängd, såvida du inte har ett rum som är varmare än övriga. Slingornas vattentemp blir ju medelvärdet av betongens temp.

2 Det finns viss risk att stänga värmen helt, särskilt om golvet har plastmatta. Då golvet är varmt kan det lagra mer fukt underifrån än då det är kallt. När värmen sängs och golvet kallnat kan det bli fuktskador.
Vid torpargrund med träbjälklag kan golvvärmen stängas av.

Redigerat:
  • Gilla
ankan907 och 1 till
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Hej,

Vi har nyligen köpt ett fritidshus som har vattenburen golvvärme. Elförbrukning visar nu att värmen tar cirka 3kW per timme.
Huset har en gammal varmvattenberedare.

Tänkte kolla med er om det låter rimligt att värmen tar 3kWh för 60 kvm och om det finns kanske möjligheter att sänka elförbrukning för värmen...

Tack på förhand!
Jag kan rekommendera Shelly smarta hem produkter.

Du skulle kunna installera en smart brytare på elpatronen, sedan värmesensorer i huset eller utomhus (Shelly H&T). Sedan skapa en automation ”om temp = X, gör: sätt på golvvärmen”. Eller sätt på golvvärmen trådlöst när ni skall till huset på helgerna.

Låt luftvärmepumpen göra det tunga jobbet. Om den inte har Wi-Fi finns det Wi-Fi uppkopplade IR fjärrkontroller som kan styra värmepumpen. Perfekt att slå på värmen nån timma innan man kommer till huset.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Skulle säga kolla in polarheat.se
En luft vattenpump en acctank för runt 60-70 sen vad röris ska ha för jobbet, men borde landa på ca 100, då får du både varmt golv och varmvatten till en mer ekonomisk peng och kan avinstalera luft/luft pumpen

• Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Jag har två synpunkter, utgående från golv med betongplatta på mark.

1 Du har inget kallt vatten att cirkulera för vattnet har samma temp som golvet och det kvittar om det cirkulerar eller inte när pannan är avstängd, såvida du inte har ett rum som är varmare än övriga. Slingornas vattentemp blir ju medelvärdet av betongens temp.

2 Det finns viss risk att stänga värmen helt, särskilt om golvet har plastmatta. Då golvet är varmt kan det lagra mer fukt underifrån än då det är kallt. När värmen sängs och golvet kallnat kan det bli fuktskador.
Vid torpargrund med träbjälklag kan golvvärmen stängas av.
Intressant, gällande betongplatta så vet jag tyvärr inte vilken isolering den har. Hoppas att det finns en bra isolering där, det är 90-tals hus. Om isoleringen är bra då borde inte golvet (i teorin) få fuktskador?
Det är parkett på golvet.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Felf Felf skrev:
Jag kan rekommendera Shelly smarta hem produkter.

Du skulle kunna installera en smart brytare på elpatronen, sedan värmesensorer i huset eller utomhus (Shelly H&T). Sedan skapa en automation ”om temp = X, gör: sätt på golvvärmen”. Eller sätt på golvvärmen trådlöst när ni skall till huset på helgerna.

Låt luftvärmepumpen göra det tunga jobbet. Om den inte har Wi-Fi finns det Wi-Fi uppkopplade IR fjärrkontroller som kan styra värmepumpen. Perfekt att slå på värmen nån timma innan man kommer till huset.
Tack! Ska kolla på den

Montera trådlösa rumstermostater på allt utom badrumsslingan som får fungera som bypass, då stänger flödet och pannan går inte så ofta , kan stå på 30 grader

• Gilla
39x
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Inte så billigt...
Problemet är att den EL-kassetten måste vara på och om jag har förstått det rätt att minsta man kan ha där är 30 grader.. vore toppen om man skulle kunna ställa den till 10 eller styra den från appen och parallellt använda luftvärmepumpen när man är inte där..
Lite en gissning, men att 30 grader är nog vattentemperaturen som går ut i golvet - tror inte du vill köra ut 10 grader annat än om det är total värmebölja ;) för du kommer få ett golv som håller under 10 grader... brrr..

//

A Alex Fritidshus skrev:
Är det bättre att att stänga av hela systemet eller stänga av bara EL-kassetten så att kallt vatten cirkuleras under sommaren?
Ber om ursäkt för mina nybörjarfrågor.
Jag föreslår att du stänger av EL-kassetten och fortsätter att cirkulera vattnet i slingorna. I rum där du har solinstrålning och varmt kommer vattnet värmas och göra att du slipper iskalla golv i ytor som inte värms av sol och rumsvärme på samma sätt. Så värmer jag hela källaren sommartid.....

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
HaNym HaNym skrev:
Montera trådlösa rumstermostater på allt utom badrumsslingan som får fungera som bypass, då stänger flödet och pannan går inte så ofta , kan stå på 30 grader
Koppla in en schuntventil

MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att du stänger av EL-kassetten och fortsätter att cirkulera vattnet i slingorna. I rum där du har solinstrålning och varmt kommer vattnet värmas och göra att du slipper iskalla golv i ytor som inte värms av sol och rumsvärme på samma sätt. Så värmer jag hela källaren sommartid.....
Smart lösning!
Vet någon hur snabbt förnyas vattnet i slingorna?
Eller det här man måste göra manuellt?

A Alex Fritidshus skrev:
Smart lösning!
Vet någon hur snabbt förnyas vattnet i slingorna?
Eller det här man måste göra manuellt?
Förnya? I golvvärmen, ja i hela värmesystemet, vill du ha så gammalt vatten som möjligt eftersom nytt vatten drar med sig luft (syre).

• Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Förnya? I golvvärmen, ja i hela värmesystemet, vill du ha så gammalt vatten som möjligt eftersom nytt vatten drar med sig luft (syre).
Ber om ursäkt för mina dumma frågor. Så det är gammalt vatten som cirkulerar hela tiden där om jag har förstått dig rätt?

• Gilla
nezze
  • Laddar…
Det är ett slutet system där samma vatten cirkulerar.

• Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
A Alex Fritidshus skrev:
Ber om ursäkt för mina dumma frågor. Så det är gammalt vatten som cirkulerar hela tiden där om jag har förstått dig rätt?
Ja.

• Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
TRJBerg
Om man stänger av golvvärmen på vintern finns risk att slingorna fryser (även om det bara är några timmar).

• Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.