J
A Andreeeeas skrev:
Då ska jag avsluta med en sista sammanfattning, det rör sig alltså lite vatten mellan klinkers och tätskiktet. I vårt fall är det lite olycklig placering av golvbrunnen som gör att man uppmärksammar detta mer än om golvbrunnen varit placerad mer i ett hörn av badrummet? Tack för all hjälp och alla svar
Precis, om vi förutsätter att vi har rätt :) Jag hade en duktig snickare hemma i mitt förra hus, och han slet bort silikonet i en handvändning, så jag hade nog gett mig på det om jag vore du. Det är enkelt gjort och ser fräschare ut efteråt.
 
A Andreeeeas skrev:
Då ska jag avsluta med en sista sammanfattning, det rör sig alltså lite vatten mellan klinkers och tätskiktet. I vårt fall är det lite olycklig placering av golvbrunnen som gör att man uppmärksammar detta mer än om golvbrunnen varit placerad mer i ett hörn av badrummet? Tack för all hjälp och alla svar
Inte olycklig placering, snarare olycklig montering.
 
Vad kan jag (anlita någon att) göra för att minska vattnet som trycker upp? Om det är silikon så ska man byta ut det mot fogmassa istället men kan man göra mer?
 
J
Det är nog svårt att få dit någon hantverkare för ett så litet jobb. Min snickare använde en vanlig raklbladshållare till en glashäll. Med ett sånt kan du aldrig skära djupare än ca 5 mm och då kan du enkelt skära ett snitt i fogen och lossa den försiktigt. Du ska aldrig skära djupare än klinkens tjocklek. Sitter den bara ytligt så är det väldigt enkelt att få loss den. Börja i ett hörn och dra försiktigt. sitter den ända ner i tätskiktet får man vara mer försiktig. Ny fog blandar man till ur en säck, men du kan säkert låna en deciliter av någon vänlig själ. Fogmassa är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Matte K.
  • Laddar…
MultiMan
Hur skulle det hjälpa att byta från silikonfog till annat material runt brunnen? Känns mer som en risk att skada tätskiktet utan någon egentlig vinst. Brunnens metallkant är ju där den är och uppenbart samlas det mycket vatten mellan klinker och tätskikt som trycks upp vid brunnen. Det kommer ju inte byte av fogen ändra på.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur skulle det hjälpa att byta från silikonfog till annat material runt brunnen? Känns mer som en risk att skada tätskiktet utan någon egentlig vinst. Brunnens metallkant är ju där den är och uppenbart samlas det mycket vatten mellan klinker och tätskikt som trycks upp vid brunnen. Det kommer ju inte byte av fogen ändra på.
Förhoppningsvis går inte metallkanten ända ner till tätskiktet. Fog är inte vattentätt, silikon är det...
 
  • Gilla
0rbitt och 3 till
  • Laddar…
Ta en bild i brunnen
 
MultiMan MultiMan skrev:
Hur skulle det hjälpa att byta från silikonfog till annat material runt brunnen? Känns mer som en risk att skada tätskiktet utan någon egentlig vinst. Brunnens metallkant är ju där den är och uppenbart samlas det mycket vatten mellan klinker och tätskikt som trycks upp vid brunnen. Det kommer ju inte byte av fogen ändra på.
Som FDT säger, det är nog absolut det enda vettiga man kan göra i detta läge, en slukrist går aldrig ner mot tätskiktet så att det tätar!
Men drar man ner silikon ända ner mot tätskiktet så tätar det, och då kan detta fenomen uppstå, även om det är ganska ovanligt.
En vanlig hårdfog tätar inte, men det gör silikonen,så därför lägger man ALDRIG en bottnande mjukfog runt slukristen (brunnen)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vart vänder jag mig för att låta någon titta på detta? Är det snickare eller VVS-firma? Någon som har tips på nån bra? Bor i Nackaområdet
 
A Andreeeeas skrev:
Vart vänder jag mig för att låta någon titta på detta? Är det snickare eller VVS-firma? Någon som har tips på nån bra? Bor i Nackaområdet
Du behöver vända dig till någon som arbetar med badrum så de blir korrekt utfört direkt. Så en firma som jobbar med plattsättning.
 
Mögel och vattenskador vid ett badkars tätning och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskadad tätningslist vid öppningen på en främre del av en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och smuts på undersidan av en diskho där tätningen börjat ge vika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador och smuts runt en tvättmaskins gummitätning med vatten i trumman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexn72 skrev:
Ta en bild i brunnen
A Alexn72 skrev:
Ta en bild i brunnen
 
Så här ser det ut i brunnen utan lock
 
Förbered dig en del kommentarer om golvbrunnens montage och utförande!

Klämringen ser ut att inte bottna korrekt i brunnen , synligt avskuren tätskiktmanschet syns i burnnen osv.

Är lägenheten/badrummet besiktigad vid köpet?
 
  • Gilla
Lundmarkarn och 2 till
  • Laddar…
Är det bara jag eller ska det inte vara tätt mellan den grå ringen och den vita under? Om jag minns rätt vid den besiktning man gjorde på vårt badrum i huset så sa han som tittade att den ringen är tätskiktets kant. Är det då hål under så kan fukt ta sig in under.
Men bor du i lägenhet så lär det snart märkas hos grannen under (mörka fläckar i taket) om fukt tränger igenom.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Nä den är inte besiktigad. Jag måste alltså ta hit en VVS firma som får ta en titt på det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.