Rickard. Rickard. skrev:
Om du ska sätta en så får du sätta ett grenrör på vita röret under vattenlåsts slang och "tratt". Vakuumventilen ska sitta så högt det bara går i skåpet så kanske ett 45° grenrör-rör-45° böj-rör-vakuumventil.

Min magkänsla säger är att detta inte är rätt lösning men jag saknar helt erfarenhet av detta.
Pratade med en rörmokare som jobbar åt företaget jag jobbar på idag. han sa att det var en dum ide att använda 40mm rör. 50 kanske skulle gått, men 40 var under kritik för sådana långa sträckor. Han totalsågade hantverkaren som varit hemma hos oss och det bästa vore att byta ledning. Man kan testa att sätta en avluftare, blir eventuellt bättre, men det kommer aldrig bli bra><
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kaa78 skrev:
Pratade med en rörmokare som jobbar åt företaget jag jobbar på idag. han sa att det var en dum ide att använda 40mm rör. 50 kanske skulle gått, men 40 var under kritik för sådana långa sträckor. Han totalsågade hantverkaren som varit hemma hos oss och det bästa vore att byta ledning. Man kan testa att sätta en avluftare, blir eventuellt bättre, men det kommer aldrig bli bra><
Sätt 75 mm nu och bygg in i en låda istället. Man kan sätta en bokhylla ovanpå eller ett gäng blomkrukor..
 
B
Vi hade 40mm svagt lutande rör till tvättmaskin. Var nog 4-5 meter längd. Var samma problem. Blev bara värre med tiden. Fyllde upp en diskho bakvägen till slut. Försökte rensa och greja, men det hjälpte knappt alls.

Böt till 75mm på delar av sträckan, och 50mm på andra delar (det var trångt). Inte 1 problem på 5år efter jag böt.

För inbyggnad skulle jag inte rekommendera mindre än 75. 50 kan funka halvbra, men kan bli problem med tiden (så absolut inte för inbyggnad). Framförallt till kök är det svårt att säga, det beror på era matlagningsvanor, hur ni hanterar stekfett med mera. Billigt sämre maskindiskmedel kan till och med orsaka problem med stopp / dålig avrinning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sätt 75 mm nu och bygg in i en låda istället. Man kan sätta en bokhylla ovanpå eller ett gäng blomkrukor..
Min granne 2 våningar upp hade det faktiskt på detta sätt, och det verkar fungera bra.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vi hade 40mm svagt lutande rör till tvättmaskin. Var nog 4-5 meter längd. Var samma problem. Blev bara värre med tiden. Fyllde upp en diskho bakvägen till slut. Försökte rensa och greja, men det hjälpte knappt alls.

Böt till 75mm på delar av sträckan, och 50mm på andra delar (det var trångt). Inte 1 problem på 5år efter jag böt.

För inbyggnad skulle jag inte rekommendera mindre än 75. 50 kan funka halvbra, men kan bli problem med tiden (så absolut inte för inbyggnad). Framförallt till kök är det svårt att säga, det beror på era matlagningsvanor, hur ni hanterar stekfett med mera. Billigt sämre maskindiskmedel kan till och med orsaka problem med stopp / dålig avrinning.
Tack för informationen, jag ser det som ett potentiellt problem med att det kommer att sätta för frekvent. Jag har installerat en vaccumventil nu och det rinner undan bättre, men fortfarande långsamt, dock har det slutat att klucka. Men för att få det bättre måste jag nog byta rör som ni säger.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vi hade 40mm svagt lutande rör till tvättmaskin. Var nog 4-5 meter längd. Var samma problem. Blev bara värre med tiden. Fyllde upp en diskho bakvägen till slut. Försökte rensa och greja, men det hjälpte knappt alls.

Böt till 75mm på delar av sträckan, och 50mm på andra delar (det var trångt). Inte 1 problem på 5år efter jag böt.

För inbyggnad skulle jag inte rekommendera mindre än 75. 50 kan funka halvbra, men kan bli problem med tiden (så absolut inte för inbyggnad). Framförallt till kök är det svårt att säga, det beror på era matlagningsvanor, hur ni hanterar stekfett med mera. Billigt sämre maskindiskmedel kan till och med orsaka problem med stopp / dålig avrinning.
Får man fråga på vilka sträckot du hade 50 resp 75 rör som man kan använda som referens om man byter rör?
 
A AG A skrev:
Det behöver inte vara mycket lutning. Det viktiga är att det inte är rakt, eller bakfall. Ett 40mm rör ska egentligen räcka till ett kök. Dock misstänker jag att man missat avluftning. Men först och främst måste du ta bort och rengöra vattenlåset.
40 mm från ett kök? Vad grundar Du det på? Som rörmokare så ruskar man på huvudet!
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
40 mm från ett kök? Vad grundar Du det på? Som rörmokare så ruskar man på huvudet!
Det var hantverkare som föreslog 40
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.