Rickard.
Sitter och skrollar igenom handboken och 40mm rör är verkligen begränsat hur dom rekommenderar att det ska användas, 50mm hanteras i princip som alla andra dimensioner och flödet bör inte vara något problem. Jag kan dock inte svära på att det skulle lösa det för dig.

Är bräddavloppet kopplat korrekt? Skulle man t ex glömma att öppna upp nere vid vattenlåset kan det bli riktigt dåligt flöde.

Jumos Jumos skrev:
Jag tror att du är lite snett ute i ditt resonemang här. Kompetensen att ta välgrundade beslut i en renovering har absolut inget med kön att göra.

Skyll på din fru om du har lust, men lyft blicken och se att det finns kompententa kvinnor och män likväl som det finns inkompetenta kvinnor och män. Tror man att det ena könet är bättre/sämre än det andra riskerar man att gå på många minor här i livet.
Du har rätt, kom ur mig i frustrationen. Det jag menade var väl mer att man nog ska låta hantverkaren göra sitt istället för att lägga sig i. Det har inget med kvinnor eller män att göra^^

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Sitter och skrollar igenom handboken och 40mm rör är verkligen begränsat hur dom rekommenderar att det ska användas, 50mm hanteras i princip som alla andra dimensioner och flödet bör inte vara något problem. Jag kan dock inte svära på att det skulle lösa det för dig.

Är bräddavloppet kopplat korrekt? Skulle man t ex glömma att öppna upp nere vid vattenlåset kan det bli riktigt dåligt flöde.
Tack ska kolla upp det också^^

Jag hade samma problem med min nya diskho. Kontaktade VVS firman som utförde installationen. Sagt och gjort, nu funkar det utmärkt. Tydligen var det medföljande vattenlåset kasst så det byttes ut till ett annat.

A A.Barman skrev:
Är det viktigt för din fru hur avloppet under diskhon ser ut?
Det var nog hur det skulle se ut på väggen där ledningen går. Gamla köket har ju trots allt blivit sovrum och man kunde inte dra under golv.

D Denimhead skrev:
Jag hade samma problem med min nya diskho. Kontaktade VVS firman som utförde installationen. Sagt och gjort, nu funkar det utmärkt. Tydligen var det medföljande vattenlåset kasst så det byttes ut till ett annat.
Hade du också 40mm rör?

K Kaa78 skrev:
Hade du också 40mm rör?
K Kaa78 skrev:
Hade du också 40mm rör?
Nu är jag väldigt dåligt insatt på detta med VVS men från diskhon gick ett smalt/platt rör som förgrenades till ett tjockare. Jag trodde från början att det var det smala röret som strulade men det sitter fortfarande kvar. Nu är jag inte hemma men eventuellt har resten av rören större diameter än 40mm. Sorry att jag inte kan ge dig mer info.

Jag bad min sambo fota hur vårt ser ut nu. Kökshandfatens rörsystem, vattenlås och anslutningar under diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nice^^

S Stefan1972 skrev:
Fast man blir ju nyfiken. Hur är röret draget egentligen? Nu låter det ju nästan som det går synligt en del ?
Går flera meter 40mm igenom intilliggande rum? Isåfall ska väl röret byggas in, och då kan man ju lika gärna sätta 75mm?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast man blir ju nyfiken. Hur är röret draget egentligen? Nu låter det ju nästan som det går synligt en del ?
Från diskhoet går en 40mm rör ca 1 meter, sedan går den genom en bärandeväg in i gamla köket och slingrar sig längs väggen i ca fyra meter innan den slutligen går ner i avloppet. Så det är ganska lång sträcka och lutningen är ganska obetydlig då det ser ganska rakt ut. Men enligt hantverkaren lutar det. Tror inte det handlar om mer än någon centimeter. tycker att det skulle behövas mer med tanke på hur lång sträckan är ><

K Kaa78 skrev:
Från diskhoet går en 40mm rör ca 1 meter, sedan går den genom en bärandeväg in i gamla köket och slingrar sig längs väggen i ca fyra meter innan den slutligen går ner i avloppet. Så det är ganska lång sträcka och lutningen är ganska obetydlig då det ser ganska rakt ut. Men enligt hantverkaren lutar det. Tror inte det handlar om mer än någon centimeter. tycker att det skulle behövas mer med tanke på hur lång sträckan är ><
5mm /m är väl en bra riktlinje. Se till att få fixat både rätt fall och 75mm när han gör om.

Dåligt flöde och kluckande tyder på att det är stopp någonstans. Det behöver inte vara något fel på arbetet, röret, eller lutningen. Om jag förstått saken rätt går röret till det gamla köket, och därifån vidare. Stoppet kan alltså sitta efter det gamla köket också. Men sen kan det naturligtvis även sitta i den nya installationen. Endera pga. felaktig lutning, eller också pga. mycket nedsköljt fett. Men innan man börjar med att reklamera måste man kolla vattenlås, så att det inte bara är ett vanligt "underhållsjobb". Men även kolla lutning och annat, för att konstatera att det verkligen är fel.

• Gilla
Denimhead
  • Laddar…
Det var inga problem med avlopp på det gamla köket. Vattnet rann bort väldigt bra, fast då var det rätt ner och 75 rör. Nu är det ju långa ledningar och 40 rör med väldigt lite lutning. Det rann väldigt dåligt redan när det var nyinstallerat. Halvfull vask rann bort efter någon timme. Nu är det nästan totalstopp. Kan bero på fett och annat, tar nästan en natt innan allt rinner bort, så det är lite besvärligt och jobbigt nu då det är svårt att rengöra. All skit sitter ju kvar i vasken efter att vattnet brunnit bort. Bakterier och lukt är bevärande redan nu.

K Kaa78 skrev:
Det var inga problem med avlopp på det gamla köket. Vattnet rann bort väldigt bra, fast då var det rätt ner och 75 rör. Nu är det ju långa ledningar och 40 rör med väldigt lite lutning. Det rann väldigt dåligt redan när det var nyinstallerat. Halvfull vask rann bort efter någon timme. Nu är det nästan totalstopp. Kan bero på fett och annat, tar nästan en natt innan allt rinner bort, så det är lite besvärligt och jobbigt nu då det är svårt att rengöra. All skit sitter ju kvar i vasken efter att vattnet brunnit bort. Bakterier och lukt är bevärande redan nu.
Det behöver inte vara mycket lutning. Det viktiga är att det inte är rakt, eller bakfall. Ett 40mm rör ska egentligen räcka till ett kök. Dock misstänker jag att man missat avluftning. Men först och främst måste du ta bort och rengöra vattenlåset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.