Nissens
P pette skrev:
Låter inte riktigt som ett problem med dräneringen. Skulle kunna vara allt ifrån mättad stenkista till ledning som gått isär (dagvatten),eller gått sönder. Hur länge har problemen varit? Har det blivit värre vid nederbörd eller snösmältning?

Om du inte gjort det så kolla direkt så att inte vattenmätarn rullar fast alla kranar är stängda.
Hur kom du fram till det?

Vad är det besiktningsmannen missat menar du?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till det?

Vad är det besiktningsmannen missat menar du?
Jag tolkar detta som att det är ett hyfsat nytillkommet problem med tanke på att man står med 2 st avfuktare dygnet runt med rådande elpriser.. problem med dräneringen förvärras relativt sakta. En gammal tegeldränering sätts inte igen ifrån en dag till en annan, om det inte är problem med utloppet (som ofta går ihop med dagvatten )till tex stenkista och vattnet vid stop då fyller dräneringen runt huset. Detta scenario skulle kunna vara troligt här. Men det är likväl inte dräneringsledningarna som är orsaken även om det säkert kan vara lämpligt att byta den.

Uppstår problem med fritt stående vatten relativt fort (pölar), så är det ofta dagvatten eller utloppsledningen som är orsaken.

Men det är mycket som är oklart med omständigheterna här./

edit* besiktningsmän har ju som bekant många områden och är inte nödvändigtvis väldigt kunnig på alla. Hur har bes.man undersökt? Det kan vara ett enkelt konstaterande baserat på ålder och fukt I källaren./
 
Redigerat:
  • Gilla
Tinte
  • Laddar…
Nissens
P pette skrev:
Jag tolkar detta som att det är ett hyfsat nytillkommet problem med tanke på att man står med 2 st avfuktare dygnet runt med rådande elpriser.. problem med dräneringen förvärras relativt sakta. En gammal tegeldränering sätts inte igen ifrån en dag till en annan, om det inte är problem med utloppet (som ofta går ihop med dagvatten )till tex stenkista och vattnet vid stop då fyller dräneringen runt huset. Detta scenario skulle kunna vara troligt här. Men det är likväl inte dräneringsledningarna som är orsaken även om det säkert kan vara lämpligt att byta den.

Uppstår problem med fritt stående vatten relativt fort (pölar), så är det ofta dagvatten eller utloppsledningen som är orsaken.

Men det är mycket som är oklart med omständigheterna här./

edit* besiktningsmän har ju som bekant många områden och är inte nödvändigtvis väldigt kunnig på alla. Hur har bes.man undersökt? Det kan vara ett enkelt konstaterande baserat på ålder och fukt I källaren./
Ja, det vore intressant att få veta mer om besiktningsmannens motivering.
 
Nissens Nissens skrev:
Man får väl förutsätta att besiktningsmannen som enligt ts första inlägg varit på plats och rekommenderar ny dränering vet vad hen pratar om?
Jag tänker precis tvärs om.
Hur kan vi veta att besiktningsmannen varit där och undersökt orsaken till vattenpölar i källaren?
Det blir inte vattenpölar av en gammal dränering även om det är förhöjda fuktvärden i väggar och golv.

Det brukar vara ålder som gör att besiktningsmän rekomenderar omdräneting, inte nödvändigtvis så att de hittat ett fel som behöver åtgärdas.

Det kanske är en full eller felmonterad lövsil. Sånt ser inte en besiktningsman.
 
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tänker precis tvärs om.
Hur kan vi veta att besiktningsmannen varit där och undersökt orsaken till vattenpölar i källaren?
Det blir inte vattenpölar av en gammal dränering även om det är förhöjda fuktvärden i väggar och golv.

Det brukar vara ålder som gör att besiktningsmän rekomenderar omdräneting, inte nödvändigtvis så att de hittat ett fel som behöver åtgärdas.

Det kanske är en full eller felmonterad lövsil. Sånt ser inte en besiktningsman.
Japp, det vore intressant att få veta mer om besiktningsmannens bedömning. :)
 
Besiktningsmannen gjorde ingen egentligen undersökning utan sa bara att eftersom det är blött på flera ställen och det kommer underifrån så är det dränering som är lösningen. Jag valde ett företag som försäkringsbolag rekommenderade. Jag trodde det skulle göras någon form av undersökning med ett definitivt svar.

Alla dörrposter är blöta längst ner 5-15 cm.

Vi tittade själva i de brunnar vi hittade på tomten och det var inte fullt i dem.
 
Huset är från 80 - talet. vi upptäckte första tecknen för 4 veckor sedan och anmälde till försäkringsbolaget för 3 veckor sedan.I början var det bara på ett ställe och bara ett tunnt fuktlager. Men nu är det flera djupa pölar. Jag tänker att problemen kan ha kommit gradvis men att vi inte märkt det.
 
U
Låter som likande problem vi har, fast vår källare är betydligt äldre.

Vår plan är att lösa det med en pumpgrop och ha koll på nivån via den och de tillfällen det är kritiskt kan man sänka nivån/pumpa ur.

Vi får en blöt fläck mitt i källaren vid flera dagars regn.
Renoveringsprojekt, ojämna betonggolv, kala väggar, rörledningar synliga, slitna trappsteg, inomhusarbetsplats, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Låter som likande problem vi har, fast vår källare är betydligt äldre.

Vår plan är att lösa det med en pumpgrop och ha koll på nivån via den och de tillfällen det är kritiskt kan man sänka nivån/pumpa ur.

Vi får en blöt fläck mitt i källaren vid flera dagars regn.
[bild]

sådär såg vår pöl ut i början. Men nu kan den vara 2 cm djup. Jag har liknande väggar i min källare.
 
Jag tycker att det är lite mer vatten varje dag oavsett vädret.
 
Hur ser det ut utanför huset?

Lutar marken ordentligt bort från huset? Har det varit väderomslag så det är smältvatten som rinner mot huset/grunden?

Hur mynnar stuprör? Leds det vattnet bort från huset?
 
I Ida89 skrev:
Huset är från 80 - talet. vi upptäckte första tecknen för 4 veckor sedan och anmälde till försäkringsbolaget för 3 veckor sedan.I början var det bara på ett ställe och bara ett tunnt fuktlager. Men nu är det flera djupa pölar. Jag tänker att problemen kan ha kommit gradvis men att vi inte märkt det.
Det vore intressant att veta hur länge du bott i huset. Har du bott många år så är frågan om det gjorts några större ändringar ombyggnationer nyligen som gjort att problemen dykt upp nu.
Var i landet finns huset?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vart i landet finns huset?
Finns befintlig dränering? Värt att kolla så att det inte blivit stopp.
 
Det vore intressant om ni kunde mäta vattengången i brunnarna ni hittar och jämför med höjden på källarplattan. Finns det små 110 mm’s rör intill fasaden så är de förmodligen sk spolbrunnar till dräneringsledningarna. Borde också kunna finnas en grövre brunn (kanske 300-400 mm fi), som samligsbrunn/dräneringsbrunn. Den har isf ingen/alternativt perforerad botten. Här kan du isf sätta en dränkpump. Oavsett var vattnet kommer ifrån kan du få bort fuktbelastningen ganska snabbt med pump./

Lägg upp bilder om du är osäker. //
 
Att man ifrågasätter bedömningen handlar ju mer om att ingen dränering i världen tar ju hand om vatten som dyker upp i backen under huset. Man måste liksom veta vad som skett eller vad som har förändrats. Hur ser det ut runt om huset ? Varför kan man tänka sig att det stiger vatten från marken?
En normal dränering tar hand om vatten som kommer från omkringliggande mark på sidan av grunden. Det som tar sig ner genom ytan och sen till viss den även lite annat. Men vatten som kommer från marken under grunden blir nåt helt annat..........Vanligtvis med moderna byggsätt håller man det borta genom halvmeterdjupa kapillärbrytande skikt. Man gör alltså ett lager med stenfraktion där vatten inte kan stiga hur gärna det än vill. Ju äldre hus man har ju sämre kan just den biten vara och ännu äldre hus från tex 50talet och neråt hade inget alls. Det är därför äldre källare ofta är fuktiga och olämpliga att bygga i. Samma där också, en dränering kan omöjligt lösa den problematiken heller.
Dock så tycker de som dränerar och tjänar pengar på det att det löser saken.........
 
  • Gilla
boa1koa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.