Hade samma problem innan. Men jag började med att få bort vattnet som kommer ner från stuprören. Detta genom att leda bort vattnet i vanliga avloppsrör som jag köpte satte dessa så vatten rann ut 5-6 m utanför husgrunden.. Hjälpe direkt. Sen gjorde jag en dränering och satte isodrän. Idag är klimatet i källaren som dag och natt.
 
  • Ett slitet trähus med skorsten, leksaker utspridda, i skymningen, ödelagd trädgård, bostad ser bebodd ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med grävd schakt, plasttäckning, kablar och byggmaterial vid en byggnads fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med veranda under byggnation, mörka moln i himlen, grönska och trädgårdsredskap synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gissar också på att takavvattningen leds in i dräneringsrören kring källaren och sätter hela makadamlagret kring källaren under vatten. Det kan ske vid ledningsbrott, att en ledning är igensatt av t ex sand/löv/barr eller via ett sandfång (en brunn) där takavvattningen och dräneringeledningarna möter varandra.
 
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Man får väl förutsätta att besiktningsmannen som enligt ts första inlägg varit på plats och rekommenderar ny dränering vet vad hen pratar om?
En vanlig överlåtelsebesiktning omfattar inte avloppsledningarna för dagvattnet (dräneringsledningar och takavvattning) och tillhörande delar av den dagvattenavloppsanläggningen t ex brunnar, sandfång, stenkistor o s v. Denna tjänst måste köpas separat om man vill ha en besiktning av de delarna. Därmed så finns ingen info i en husbesiktning om dessa delar annat än vad möjligen säljaren har uppgett.
 
N
Hej! Jag hade precis som du när det var stop i dagvattenledningen! Hittade felet efter filmning! Kommunen hade missat skötsel i en sisådär 8 år och åkte på kosten för renovering.. Huset var nyligen dränerat men bokstavligen stod i vatten pga dagvattnet vandrade bakåt! Så fort ledningen var rengjord försvann vattnet! Tog flera månader med rejäla byggfläktar innan källaren höll hyfsad fuktnivå igen! Rev ned allt organiskt själv och sågade av dörrfoder som gick ner i betongen (och krafsade bort det som var nedgjutet) Lycka till
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nonanna80 skrev:
Hej! Jag hade precis som du när det var stop i dagvattenledningen! Hittade felet efter filmning! Kommunen hade missat skötsel i en sisådär 8 år och åkte på kosten för renovering.. Huset var nyligen dränerat men bokstavligen stod i vatten pga dagvattnet vandrade bakåt! Så fort ledningen var rengjord försvann vattnet! Tog flera månader med rejäla byggfläktar innan källaren höll hyfsad fuktnivå igen! Rev ned allt organiskt själv och sågade av dörrfoder som gick ner i betongen (och krafsade bort det som var nedgjutet) Lycka till
Min granne råkade ut för samma sak men i det fallet var det att hela dagvattenanläggningen i samhället svämmande över p g a att den var underdimensionerad för regniga perioder. Med dräneringsledningarna påkopplade på detta system så var det som att sätta hela husets källare i ett badkar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.