1 678 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Våtrumsintyg efterfrågades men visade sig inte vara GVK cert.
Hej! Jag är som lyder av rubriken inte så bevandrad i detta.
Vid en badrumsrenovering(i bostadsrätt) bad vi hantverkaren om få ett våtrumsintyg när allt är klart. "Absolut, jag dokumenterar och fotar allt så har vi en fin pärm sen." Det är väldigt bra dokumenterat & pärmen blir säkert jättefin, men jag fattade inte då att man behöver vara certifierad för att få skriva detta och att han inte är det.
Jag har fullt förtroende för att allt är väldigt bra genomfört, men hade ändå velat ha ett intyg för att det ser snyggt ut vid försäljning. Hela poängen med renoveringen har varit för att åtgärda ett cke fackmannamässigt bygge.
Vad är det bästa jag kan göra av situationen? För jag antar att det inte går att samarbeta med någon certifierad och skriva våtrumsintyg eller liknande utifrån dokumentationen vi gjort?
Att driva något mot hantverkaren är inte aktuellt, jag försöker bara svälja min dumhet och göra det bästa av situationen.
Tacksam för tips.
Vid en badrumsrenovering(i bostadsrätt) bad vi hantverkaren om få ett våtrumsintyg när allt är klart. "Absolut, jag dokumenterar och fotar allt så har vi en fin pärm sen." Det är väldigt bra dokumenterat & pärmen blir säkert jättefin, men jag fattade inte då att man behöver vara certifierad för att få skriva detta och att han inte är det.
Jag har fullt förtroende för att allt är väldigt bra genomfört, men hade ändå velat ha ett intyg för att det ser snyggt ut vid försäljning. Hela poängen med renoveringen har varit för att åtgärda ett cke fackmannamässigt bygge.
Vad är det bästa jag kan göra av situationen? För jag antar att det inte går att samarbeta med någon certifierad och skriva våtrumsintyg eller liknande utifrån dokumentationen vi gjort?
Att driva något mot hantverkaren är inte aktuellt, jag försöker bara svälja min dumhet och göra det bästa av situationen.
Tacksam för tips.
Varför skulle man inte få skriva ett intyg? Eller är namnet ”våtrumsintyg” registrerat som varumärke?
Det är våtrumsentreprenören eller den ansvarige för byggprojektet som är ansvarig för att utfärda våtrumsintyget. Detta kan vara en certifierad våtrumsentreprenör eller en behörig person med kunskap och erfarenhet av våtrumskonstruktioner.
https://mall-se.com/oppna-vatrumsintyg/
https://mall-se.com/oppna-vatrumsintyg/

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 225 inlägg
Vem som helst kan skriva ett intyg kring ett våtrum, alltså ett våtrumsintyg. Det finns ingen grund för att man behöver vara certifierad för det.
Men för att skriva ett våtrumsintyg med GVK-auktorisering så måste man man följa ett privat regelverk som AB Svensk Våtrumskontroll (=GVK) har skapat.
Enligt konsumenttjänstlagen måste arbetet ha utförs fackmässigt oavsett om man samarbetar med företaget AB Svensk Våtrumskontroll eller inte.
Men för att skriva ett våtrumsintyg med GVK-auktorisering så måste man man följa ett privat regelverk som AB Svensk Våtrumskontroll (=GVK) har skapat.
Enligt konsumenttjänstlagen måste arbetet ha utförs fackmässigt oavsett om man samarbetar med företaget AB Svensk Våtrumskontroll eller inte.
GVK är en av två branschorganisationer här. Du har BKR som cerifierar plattsättare, ders regler gäller för kakel/klinker med tillhörande tätskikt. GVK är primärt för plastmattor som tätskikt. MEN eftersom man kan använda vissa typer av plastmattor som tätskikt under kakel/klinker. Så har GVK "inkräktat" på BKRs område. Så även GVK certifierar plattsättare. Deras regler är nästan identiska.
Men det väsentliga är att arbetet utförs enligt regelverket, det kan man göra utan att ha certifieringen. En icke certifierad hantverkare kan skriva ordagrant likadant intyg som de GVK/BKR certifierade, men BKR eller GVK loggan får inte finnas på intyget,
Men det väsentliga är att arbetet utförs enligt regelverket, det kan man göra utan att ha certifieringen. En icke certifierad hantverkare kan skriva ordagrant likadant intyg som de GVK/BKR certifierade, men BKR eller GVK loggan får inte finnas på intyget,
BKR har sitt Kvalitetsdokument för sina medlemsföretag, se här: https://www.bkr.se/regler/kvalitetsdokumentH hjemme skrev:
Våtrumsintyg är bara en del av kvalitetsdokumenten från GVK: https://www.gvk.se/branschregler/kvalitetsdokument/
Som bostadsköpare så ser jag ju dessa kvalitetsdokument som betydligt bättre än ett intyg som vem som helst har skrivit. Om ett medlemsföretag gör ett dåligt jobb och ändå skriver ut kvalitetsdokument utan avvikelser så riskerar företaget att bli av med sitt medlemskap och därefter få svårare att få kunder. Men ett intyg av vem som helst kan inte leda till problem för företaget om det inte stämmer.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 225 inlägg
Sen är det väl en empirisk fråga om alls företag utesluts p g a missar att följa regelverket, alltså som ett straff. Med tanke på den låga standarden i branschen borde ju GVK och BKR utesluta mängder av företag om året. BKR avslutade auktorisationen för kring 50 företag 2024 men det står inget om att detta skedde som aktiva uteslutningsärenden p g a företagens byggfel:
https://www.gvk.se/hitta-foretag/avslutade-auktorisationer/
https://www.gvk.se/hitta-foretag/avslutade-auktorisationer/
Det står att det är en möjlig orsak.Claes Sörmland skrev:
Sen är det väl en empirisk fråga om alls företag utesluts p g a missar att följa regelverket, alltså som ett straff. Med tanke på den låga standarden i branschen borde ju GVK och BKR utesluta mängder av företag om året. BKR avslutade auktorisationen för kring 50 företag 2024 men det står inget om att detta skedde som aktiva uteslutningsärenden p g a företagens byggfel:
[länk]
Det som har förekommit i trådar är att när arbetet har varit dåligt gjort och företaget inte velat gå med på att rätta felen så har TS kopplat in BKR/GVK, som då har fått företaget att rätta felen. Sen om det har gjorts genom att hota med uteslutning eller på något annat sätt vet vi ju inte.
Intygen används för att marknadsföra att det (förhoppningsvis) byggts enligt riktlinjerna. I praktiken så är nog vanligaste orsaken till att företag mister certifieringen, är för att bolag sätts i KK/ombildas etc.Claes Sörmland skrev:
Har varit med om att tillverkare av våtrumssystem i telefonsamtal (med högtalare på) med certifierade hantverkare, frankt uppmanat att strunta i att följa tillverkarnas beskrivningar vid lappning av nytt tätskikt. Hantverkarna fick harkla sig och säga att beställaren stod bredvid och lyssnade...
Vid andra byggen än bostäder så, så är det vanligt att strunta i våtrumsintyg. Istället förlitar sig beställaren på att sina byggledare på plats följer upp hantverkarnas kvalitet och egenkontroller. Våtrumsintyg är mindre värt än löpande kontroller.
Fast det behöver inte vara GVK för att vara fackmannamässigt gjort.H hjemme skrev:Hej! Jag är som lyder av rubriken inte så bevandrad i detta.
Tacksam för tips.
Och den pärmen kan mycket väl vara tillräckligt bra mot tex kommande försäkringsärende.
GVK/säkert vatten är ju egentligen bara för att det skall finns en "bra" standard som man kan certifiera sig mot. Själva kraven är ju "fackmannamässigt utfört" - och det har du ju fått dokumenterat?
Precis, jag har själv läst igenom Säker Vattens dokument och sätt till så att vi förhåller oss till det.klaskarlsson skrev:
Fast det behöver inte vara GVK för att vara fackmannamässigt gjort.
Och den pärmen kan mycket väl vara tillräckligt bra mot tex kommande försäkringsärende.
GVK/säkert vatten är ju egentligen bara för att det skall finns en "bra" standard som man kan certifiera sig mot. Själva kraven är ju "fackmannamässigt utfört" - och det har du ju fått dokumenterat?
Klicka här för att svara