banjoragge banjoragge skrev:
Det är det. Dessutom. Lokativverkad öl, potatis, alla rotfrukter, all svensk frukt, viltkött som hjort och vildsvin finns på gårdarna ikring och hos ICA. Barnbarnen älskar vildsvinsburgare. Jag älskar alla byggshopparna:rofl:.
Glömde kalkon. En farm 10 min härifrån med massor av olika sorters kalkon. En ca 1 tim härifrån. Nej, jag är inte tjock, men gillar riktig mat. En nödvändighet när man klättrar på bygge:p
 
banjoragge banjoragge skrev:
Glömde kalkon. En farm 10 min härifrån med massor av olika sorters kalkon. En ca 1 tim härifrån. Nej, jag är inte tjock, men gillar riktig mat. En nödvändighet när man klättrar på bygge:p
Gott med kött iaf!! Mat är livet:cool:
 
Vindskivorna på plats på dom båda gavlarna.
Blir till att skaffa en tub fog till eventuella hål sen måla en gåmg till på plats sen ska väl även dom hålla länge.

Läktningen är även helt klar nu. Bilder kommer imorgon för blev så mörkt ikväll:rofl:
 
  • Nyinstallerade vindskivor på husgavlar med synlig läktning och stegar, under skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nybyggd husgavel med nyligen installerade vindskivor och klar läktning, omgiven av byggställningar i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Då håller huset sitt värde också?
Ingen risk alls. Vill du göra ett klipp, köp en tomt här och mura upp en kåk. Med ditt tempo och din kunskap får du en ordentlig timpeng.;)
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Vindskivorna på plats på dom båda gavlarna.
Blir till att skaffa en tub fog till eventuella hål sen måla en gåmg till på plats sen ska väl även dom hålla länge.

Läktningen är även helt klar nu. Bilder kommer imorgon för blev så mörkt ikväll:rofl:
Du sätter vindskivor och målar innan putsen. Putsar du själv eller litar du på att muraren inte grisar ner?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Ingen risk alls. Vill du göra ett klipp, köp en tomt här och mura upp en kåk. Med ditt tempo och din kunskap får du en ordentlig timpeng.;)
Ojojoj min ork är slut när huset är klart:crysmile:
Då ska jag göra annat haha :rofl:
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Du sätter vindskivor och målar innan putsen. Putsar du själv eller litar du på att muraren inte grisar ner?
Brorsan är murare så han kommer putsa fasaden men jag kanske hinner lära mig samtidigt så jag också kan göra någon vägg:) vi får se.
Tror inte det ska bli så kladdigt men om det behövs så går det ju täcka med plast men det ska inte sprutas iaf för då måste ju allt täckas in.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Ojojoj min ork är slut när huset är klart:crysmile:
Då ska jag göra annat haha :rofl:
Har hört det förr, har sagt det själv. Kommer inte att hända. När du pular mot slutet, börjar ett nytt hus spöka i huvudet. Jag är 70 och rätt sliten, men har ideer som borde prövas.:p
 
banjoragge banjoragge skrev:
Har hört det förr, har sagt det själv. Kommer inte att hända. När du pular mot slutet, börjar ett nytt hus spöka i huvudet. Jag är 70 och rätt sliten, men har ideer som borde prövas.:p
Haha jo så blir det nog ändå. Har man yrket lite som hobby så blir det ju alltid något projekt iaf men kommer att lägga massa tid sen på att då ordning på tomten innan man ger sig på något annat iaf
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Haha jo så blir det nog ändå. Har man yrket lite som hobby så blir det ju alltid något projekt iaf men kommer att lägga massa tid sen på att då ordning på tomten innan man ger sig på något annat iaf
Trädgård är inte mitt högsta prio, men frugan pressar på och vi har en granne som har trädgårdsfirma. Trädgården påbörjades innan husen blev färdiga, men utan att jag behövde slita så mycket. Mitt prio ligger på att hålla nere kostnader, vilket kräver planering. Men det är rätt enkelt. Hus består av matrial och en massa arbetstid. Innebär att man ska köpa in smart, hålla nere spill, konstruera så det blir få arbetsmoment. Och, sist men icke minst. Kör aldrig fastpris! Det funkar inte. Någon part blir, eller känner sig alltid lurad. Jag har alltid god stämning på mina byggen, vilket är förutsättning för bra kvalite. Men du jagar väl mest din bror? Det gjorde jag med min. :rolleyes:
 
  • Gilla
Mahognymarkus
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Trädgård är inte mitt högsta prio, men frugan pressar på och vi har en granne som har trädgårdsfirma. Trädgården påbörjades innan husen blev färdiga, men utan att jag behövde slita så mycket. Mitt prio ligger på att hålla nere kostnader, vilket kräver planering. Men det är rätt enkelt. Hus består av matrial och en massa arbetstid. Innebär att man ska köpa in smart, hålla nere spill, konstruera så det blir få arbetsmoment. Och, sist men icke minst. Kör aldrig fastpris! Det funkar inte. Någon part blir, eller känner sig alltid lurad. Jag har alltid god stämning på mina byggen, vilket är förutsättning för bra kvalite. Men du jagar väl mest din bror? Det gjorde jag med min. :rolleyes:
Tycker att det mesta är dyrt men man måste ju ha material och det är inte kul att bara kolla på priserna heller utan man väljer det material man vill ha sen finna det ju gränser såklart :)
 
Jag bockade krok och monterade hängrännor sen kom plåtslagarna och montera ränndalaplåtarna och idag lyfte vi äntligen upp takpannorna.
Tiefa supra heter dom
 
  • Takarbetsplats med nyinstallerade hängrännor och förberedelse för takpannor, Tiefa Supra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade hängrännor och förberedd takkonstruktion för takpannor, Tiefa Supra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggmaterial med takpannklämmor, tänger och metalludde på träbjälkar, installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymonterade hängrännor och ränndalaplåtar på takstomme med byggmaterial och verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterad hängränna med krok på träkonstruktion och verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två arbetare installerar ränndalaplåtar på ett tak under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstomme med bockad krok och nyinstallerade hängrännor väntar på takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med nyinstallerade hängrännor och ränndalaplåtar, utan takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av hängrännor och ränndalaplåtar på takstomme, med Tiefa supra takpannor bredvid en bygglastbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med monterade hängrännor och staplade takpannor modell Tiefa Supra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Last med takpannor märkta "Lau mans" lyfts över takstomme under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nyinstallerade ränndalaplåtar vid en hängränna på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats där takpannor av modellen Tiefa Supra monterats på ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor av modellen Tiefa Supra staplade på ett hus under konstruktion med byggnadsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med takstomme, hängrännor och takpannor av typen Tiefa Supra påläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterade takpannor av typen Tiefa Supra staplade på ett hus under konstruktion med monterade hängrännor och ställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar med upplagda men ej färdiglagda takpannor av modellen Tiefa Supra på ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda mörkgrå takpannor, Tiefa Supra, vid hängränna och ränndalaplåt på ett tak under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta takpannor modell Tiefa Supra monterade nära hängränna och ränndalaplåt på takstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Bra jobbat
 
T Toddep skrev:
Jag bockade krok och monterade hängrännor sen kom plåtslagarna och montera ränndalaplåtarna och idag lyfte vi äntligen upp takpannorna.
Tiefa supra heter dom
Verkar vara samma kag hde på ett hus 2001. Glaserat? Jag valde det och det var i nyskick när jag sålde 2012. Krokmontage var då helt nytt för mig, men alla pannor har legat kvar genom stormarna, även efter Gudrun dår mitt växthus plattades till marken. Bra val och värt de extra slantarna!
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Tycker att det mesta är dyrt men man måste ju ha material och det är inte kul att bara kolla på priserna heller utan man väljer det material man vill ha sen finna det ju gränser såklart :)
Det man kan påverka är ju material och arbetstid. Jag är petig med att kolla innan jag startar, så det inte blir överraskningar. Brukar hamna rätt, men ligger på med inköp på rätt ställen och logistiken, så det inte fattas material. Sedan ska man välja hållbara material med god kvalitet. Då blir det som du har valt.
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.