Första skärningen. Gäller nog att spola av taket direkt så inte det tegelröda dammet biter sig fast i glasyren.
 
  • Hus i byggfas med delvis lagt svart tegeltak och synligt tegeldamm på takytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
En fråga, brukar man inte sätta fotplåten Under takpappen? :thinking:
 
T Toddep skrev:
Första skärningen. Gäller nog att spola av taket direkt så inte det tegelröda dammet biter sig fast i glasyren.
T Toddep skrev:
Första skärningen. Gäller nog att spola av taket direkt så inte det tegelröda dammet biter sig fast i glasyren.
Bra med glaserat. Du har liten lutning. Jag var inte varse att snön lade sig max 5 cm innan den kom åkandes utav h-e! Lät som åska.
 
C crazytok skrev:
En fråga, brukar man inte sätta fotplåten Under takpappen? :thinking:
Absolut kan man göra det. För att jag skulle få garanti på takpannorna på den låga lutningen så va jag tvungen att anväda 45mm ströläkt och för att undvika en hög fotplåt så satte jag fotplåten på bärlektet istället och stack ut pappen. Taket är så tätt så det lär aldrig komma något märkbart under ändå.
På detta sätt bygger man när man har takboard som undertak.
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Det går framåt men det dammar som
 
  • Installation av svarta takpannor på träreglar över takpapp på en huskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takläggning pågår med nya röda takpannor och staplar av svarta takpannor på en träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av tak med ny underlagspapp, träspikar och svarta betongpannor som delvis är lagda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vinkelslip vilar på dammiga tegeltakpannor under en byggnadsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående takläggning med halvlagt svart tegelpannor, synligt takstolar och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Bra med glaserat. Du har liten lutning. Jag var inte varse att snön lade sig max 5 cm innan den kom åkandes utav h-e! Lät som åska.
Inte mkt att göra ät saken för man vill ju inte sätta snöras skydd överallt :)
Det är väl smällar man får ta när man bestämmer sig för att bygga in lite tak design ;)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Inte mkt att göra ät saken för man vill ju inte sätta snöras skydd överallt :)
Det är väl smällar man får ta när man bestämmer sig för att bygga in lite tak design ;)
Jag satte inte ens snörasskydd vid entren, för de är fula. Det räckte man dunka lite på hängrännan så vibrerade snön ner. Första gången innaför jackan.:rofl:.
 
  • Gilla
Tvapac och 2 till
  • Laddar…
Ser ut att bli ett mycket fint hus, stor tumme upp!
 
  • Gilla
Palazzo och 1 till
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Jag satte inte ens snörasskydd vid entren, för de är fula. Det räckte man dunka lite på hängrännan så vibrerade snön ner. Första gången innaför jackan.:rofl:.
Jag har tak över entrén så jag slapp snöras snydd enligt komunen och dom har ju alltid rätt ;)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Jag har tak över entrén så jag slapp snöras snydd enligt komunen och dom har ju alltid rätt ;)
Ja, vi säjer det så slipper man problem. Men det är en anna tråd, det med bygglovsgubbar/gummor
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
A Alecci skrev:
Ser ut att bli ett mycket fint hus, stor tumme upp!
Tack :)
 
banjoragge banjoragge skrev:
Det man kan påverka är ju material och arbetstid. Jag är petig med att kolla innan jag startar, så det inte blir överraskningar. Brukar hamna rätt, men ligger på med inköp på rätt ställen och logistiken, så det inte fattas material. Sedan ska man välja hållbara material med god kvalitet. Då blir det som du har valt.
Det gäller ju bara om man har för avsikt att bo i huset en längre tid. Annars känns det lite smådumt att göra investeringar man inte får igen.
 
T Toddep skrev:
Jag har tak över entrén så jag slapp snöras snydd enligt komunen och dom har ju alltid rätt ;)
Har du tak över alla utgångar också? Eller sätter du snörasskydd där?
 
Toddep: Hur långt ifrån ränndalen slutade du med läkten? La du ströläkt parallellt med ränndalen eller inte?
 
X xLnT skrev:
Det gäller ju bara om man har för avsikt att bo i huset en längre tid. Annars känns det lite smådumt att göra investeringar man inte får igen.
Materialkostnaden slår inte så hårt på totalkostnaden för en färdig villa med trädgård. Man får igen pengarna och slipper strul vid försäljning. Ett helmurat hus har sällan eller aldrig problem med fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.