94 027 läst · 323 svar
94k läst
323 svar
Vårt stenhus på Österlen
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 561 inlägg
Ser ut att vara jättekul! Har ju själv avnjutit ett liknade bygge 2016-2017 på Sydkusten.
Fråga: Nätar ni inte utsidan? Jag har också lättbetongblock men i putssystemet ingick nät som limmades på, sedan 2 grundputs och strukturputs. (Weber-system). Jag ska bygga ett hus till nu och vill gärna veta alternativ till det 4-lagers system jag använde sist.
Verkar som om ni har hemmabyggda ställningar. Ett tips är att köpa begagnade ställningar och sälja när ni är klara. Jag köpte ca 5 sektioner HAKI utan trall och kompletterade med nya trall. Använde det till 2 olika byggen under ca 5 år och sålde sedan allt. Hade då haft kraftiga, lätthanterliga ställningar gratis!
Fråga: Nätar ni inte utsidan? Jag har också lättbetongblock men i putssystemet ingick nät som limmades på, sedan 2 grundputs och strukturputs. (Weber-system). Jag ska bygga ett hus till nu och vill gärna veta alternativ till det 4-lagers system jag använde sist.
Verkar som om ni har hemmabyggda ställningar. Ett tips är att köpa begagnade ställningar och sälja när ni är klara. Jag köpte ca 5 sektioner HAKI utan trall och kompletterade med nya trall. Använde det till 2 olika byggen under ca 5 år och sålde sedan allt. Hade då haft kraftiga, lätthanterliga ställningar gratis!
Kollade lite efter ställningar innan vi byggde egna men det fanns inga bra till salu då. Vi kommer återanvända en hel del av materialet när vi sen bygger altan så det blir låg extrakostnad med vår lösning också. Annars håller jag med om att det är klokt att investera i utrustning som man sedan kan sälja vidare.banjoragge skrev:Ser ut att vara jättekul! Har ju själv avnjutit ett liknade bygge 2016-2017 på Sydkusten.
Fråga: Nätar ni inte utsidan? Jag har också lättbetongblock men i putssystemet ingick nät som limmades på, sedan 2 grundputs och strukturputs. (Weber-system). Jag ska bygga ett hus till nu och vill gärna veta alternativ till det 4-lagers system jag använde sist.
Verkar som om ni har hemmabyggda ställningar. Ett tips är att köpa begagnade ställningar och sälja när ni är klara. Jag köpte ca 5 sektioner HAKI utan trall och kompletterade med nya trall. Använde det till 2 olika byggen under ca 5 år och sålde sedan allt. Hade då haft kraftiga, lätthanterliga ställningar gratis!
speciellt skulle jag rekommendera alla som bygger med block att investera i en bandsåg. Det är inget problem att handsåga lättbetongblock men man får ju betydligt renare snitt med bandsåg.
När det gäller nätning så kör vi Finjas puts och enligt deras instruktionsvideo så är det lågalkalisk grundputs och sedan näta innan det slutliga lagret puts kommer på plats.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 561 inlägg
Tack för svar! Ska kolla Finjas system nu.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 076 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 076 inlägg
Är bättre att näta innan grundning, och se till att dra ut nätet så det kommer nära väggen.P peterj66 skrev:Kollade lite efter ställningar innan vi byggde egna men det fanns inga bra till salu då. Vi kommer återanvända en hel del av materialet när vi sen bygger altan så det blir låg extrakostnad med vår lösning också. Annars håller jag med om att det är klokt att investera i utrustning som man sedan kan sälja vidare.
speciellt skulle jag rekommendera alla som bygger med block att investera i en bandsåg. Det är inget problem att handsåga lättbetongblock men man får ju betydligt renare snitt med bandsåg.
När det gäller nätning så kör vi Finjas puts och enligt deras instruktionsvideo så är det lågalkalisk grundputs och sedan näta innan det slutliga lagret puts kommer på plats.
Silan och siloxan är diffusionsöppna och hydrofoba. De är vanligt på betong som t.ex. vägbroar och liknande konstruktioner med höga krav på hållfasthet och livslängd. Det jag undrade var om någon som jobbade med puts visste om man brukade använda dessa eller liknade kemikalier på vanliga putsade fasader.R Rejäl skrev:
Ja dom är öppna för vattenånga, tänk dig en framruta på en bil med en spricka på någon millimeter rätt igenom eller ett 3mm hål i rutan och så kör du i säg 50km/h i regn vattnet kommer att pressas in igenom håligheterna vilket kommer att öka vattenmängden på dom ställerna där sprickor och håligheter finns.S STB skrev:Silan och siloxan är diffusionsöppna och hydrofoba. De är vanligt på betong som t.ex. vägbroar och liknande konstruktioner med höga krav på hållfasthet och livslängd. Det jag undrade var om någon som jobbade med puts visste om man brukade använda dessa eller liknade kemikalier på vanliga putsade fasader.
Sedan har vi vårat ökända vinterväder där det skiftar mellan plusgrader och minusgrader så kommer putsen att vara så mättad av vatten att det blir frostsprängningar..
Betong har helt andra egenskaper än puts samt att man behöver skydda armeringen ifrån korrosion..
Jag skulle aldrig hydrofobera puts eller tegel för den delen heller..
Redigerat:
Jag kan inte detta annat än på ett väldigt enkelt och teoretiskt plan så förklara gärna för mig. Gör det gärna utan att blanda in trasiga bilrutor.
Vi har alltså två olika putsade väggar med en spricka var. Den ena väggen är hydrofoberad och den andra inte. Jag tycker det totalt sett borde tränga in mindre vatten i den hydrofoberade putsen. Är det en grov spricka så kan jag tänka mig att det vid regn fylls i båda väggarna.
Härifrån kan vi ha olika väder med olika nivåer av torkning innan frosten sätter in. Förklara gärna de olika fallen och varför det generellt skulle kunna bli sämre med en hydrofob yta.
Vi har alltså två olika putsade väggar med en spricka var. Den ena väggen är hydrofoberad och den andra inte. Jag tycker det totalt sett borde tränga in mindre vatten i den hydrofoberade putsen. Är det en grov spricka så kan jag tänka mig att det vid regn fylls i båda väggarna.
Härifrån kan vi ha olika väder med olika nivåer av torkning innan frosten sätter in. Förklara gärna de olika fallen och varför det generellt skulle kunna bli sämre med en hydrofob yta.
Först och främst så tycker jag att du ska skapa en egen tråd🧵 och inte kapa denna som handlar om en TS specifika projekt.S STB skrev:Jag kan inte detta annat än på ett väldigt enkelt och teoretiskt plan så förklara gärna för mig. Gör det gärna utan att blanda in trasiga bilrutor.
Vi har alltså två olika putsade väggar med en spricka var. Den ena väggen är hydrofoberad och den andra inte. Jag tycker det totalt sett borde tränga in mindre vatten i den hydrofoberade putsen. Är det en grov spricka så kan jag tänka mig att det vid regn fylls i båda väggarna.
Härifrån kan vi ha olika väder med olika nivåer av torkning innan frosten sätter in. Förklara gärna de olika fallen och varför det generellt skulle kunna bli sämre med en hydrofob yta.
Sen finns det många ”om och men” kring puts.
Förutsättningar, system, nytt, gammalt…
Det är liksom inte att ”bara”.
Om du är orolig och osäker kring din fasad så kan jag rekommendera att ta in en fasadkonsult.
Redigerat: