Tänkte också att det var en rejäl vot du hade men är det enligt ritning så är det.
Enda risken jag ser när det inte sitter ihop är att elementen glider ut av trycket. Men det löser du genom rejält med motfyll eller med knektar som håller elementen på plats under gjutning.

• Gilla
Bohre och 1 till
  • Laddar…
Se till också så där inte är några glipor mellan elementen å cellplasten så betongen kan komma in under å lyfta allt. Fogskumma den skarven hade jag gjort.

• Gilla
Dethåller
  • Laddar…
D
Golvvärmen lades ut idag och görs klart efter armeringen. Jag släppte ut tomrör i sockeln som går till fördelarskåpet när vi byggde huset förra året för att enkelt kunna bygga ut golvvärmen

Planen är att gjuta på fredag

• Golvvärmeinstallation på betongplatta utomhus, med slingor synliga. Plattan omringas av växter och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Är det 300mm tjock isolering i mitten? Dvs 200mm synligt och 100mm under i nivå med kantbitarna? Har fått se bilder på hur mitt hus byggts och det ser likadant ut

D
M MrJimmy skrev:
Är det 300mm tjock isolering i mitten? Dvs 200mm synligt och 100mm under i nivå med kantbitarna? Har fått se bilder på hur mitt hus byggts och det ser likadant ut
Precis så!👍

• Gilla
MrJimmy
  • Laddar…
D
Armerar för gjutning imorn!

• Armeringsjärn förberett på ett gjutform vid en byggnad, omgivet av grus och stenplattor, redo för betonggjutning.
    Skapa konto
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
D
Rätt klent med uppdateringar, men det blev en gjutning i augusti och sedan stomrestes det för 2 veckor sen drygt. Precis enligt plan så är det ingen stress.

Stege mot husfasad med nyligen monterad panel, takpapp och solcellsdriven markis syns. Byggmaterial och presenningar på stenlagd uteplats.
Skapa konto

Så hör vad det precis efter resningen, fick skynda med duken då regnet rullade in fort.

Takfönster monterat i trästomme, med stege under. Solceller och isolering synliga efter stomresning.
Skapa konto

Takljus 100x150 monterades idag, inkl solcellsdriven markis för värmens skull.

Tak med nyligen monterat takljus och bränd papp, omgivet av träd och höstfärger i bakgrunden.
Skapa konto

Även pappen brändes fast idag

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
D Dethåller skrev:
Rätt klent med uppdateringar, men det blev en gjutning i augusti och sedan stomrestes det för 2 veckor sen drygt. Precis enligt plan så är det ingen stress.

[bild]
Så hör vad det precis efter resningen, fick skynda med duken då regnet rullade in fort.

[bild]
Takljus 100x150 monterades idag, inkl solcellsdriven markis för värmens skull.

[bild]
Även pappen brändes fast idag
Riktigt snyggt bygge! Kollade igenom hela din tråd idag. Mycket intressant! Som många andra är jag nyfiken på leverantören av kaklet som är ölandsstenimitation och var du fick fatt på häcken utomlands?

D
Har inte hänt något med tillbyggnaden sedan oktober förrän i fredags. Men nu är det dags att ta tag i det igen!
Stort glasparti monterat på byggplats, med trästöd och reflektioner av omgivande landskap.
Skapa konto

2,4*3m dök upp i fredags.
Kran lyfter stort glasparti på plats vid tillbyggnad, omgiven av trävirke och byggnadsmaterial på snöig mark. Person i skyddskläder tittar på.
Skapa konto

Var rätt blåsigt men som tur är blåste det från norr för ovanlighetens skull så när partiet sänktes så skyddade huset mot vinden
Tillbyggnad under snöig vinterdag med ett stort skjutparti installerat. Byggmaterial ligger på marken och trädgårdsredskap syns i förgrunden.
Skapa konto

Och där satt det. Skippade att sätta ett till skjutparti för att spara lite pengar samt att det befintliga partiet aldrig används ändå för att gå ut när ytterdörren är så nära som är så mkt enklare att öppna. Människan tar som vanligt den enklaste vägen 😄

Redigerat:
  • Gilla
Drefviken och 4 till
  • Laddar…
D
Då är man tillbaka i att spika panel i minusgrader. Den där vårvärmen känns långt bort när man kan stå i t shirt istället för balaklava 😄 panelen är järnvitriolbehandlad och patineras fort. Förrådet jag gjorde i somras såg ut som huset efter ett par veckor
Person spikar panel på ett hus i snötäckt område, järnvitriolbehandlad träpanel. Laserlinje och snö syns i förgrunden.
Skapa konto

Även denna gång är det syrafast lågkullrig kamspik som spikas efter laser. Bygger ett litet stativ av en gles och en regel
Järnvitriolbehandlad träpanel på husfasad i vintertid, med laserverktyg för mätning och byggutrustning i snön.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
erikmartinsson01 och 10 till
  • Laddar…
D Dethåller skrev:
Så blev spisen! Hällen blev planlimmad för att det ska vara enkelt att rengöra.
Snyggt! Putsns kulör - är den naturlig eller infärgad? Hur ser den ut idag när det torkat mera? Ljusare?

//

D Dethåller skrev:
[bild]
Groventrén gjorde så dold som möjligt, sista plankan blev monterad senare och hade legat på marken länge. Den har den perfekta patineringen jag är ute efter, får se om det blir så på hela fasaden till slut. Finns en liten springa kvar på gångjärnsidan, vet inte om jag ska svetsa och förlänga gångjärnen ytterligare och fälla in en till planka, låta det vara så eller lägga någon form av fjädrande lock av trä eller metall

[bild]
3 månader efter att fasaden monterades satte vi plattor runt huset för att kunna gå en robotklippare som löser en snygg kant. Trodde att järnet i fasaden skulle ha lakats ut tillräckligt då jag vet att det missfärgar cement, oklart om detta kommer försvinna med högtrycken, tips mottages gärna på hur man får bort det om det ens går!
Hej! Oklart om du fått svar ännu men du kan testa att blanda vatten och oxalsyra, finns hos byggvaruhusen. Blanda 1:10 oxalsyra och vatten (så att det kan lösa upp sig) och pensla ut. Låt verka en stund och därefter spola av med vatten. Fick mycket missfärgningar av mitt bevattningssystem som innehöll mycket järn och spolades på kantplattor, oxalsyra fick bort 99% av det.

D
Det har gått vääääldigt trögt under vintern, det har varit mkt jobb så då har tillbyggnaden varit nedprioriterad men nu har det börjat hända saker igen,

IMG_3286.jpeg
Skapa konto

Väggen togs ner för 2veckor sedans sedan flytspacklades golvet och taket sprutisolerades

IMG_3290.jpeg
Skapa konto

På utsidan är all panel färdigspikad. Ska rensågas. Kvar är sedum på tak och plåtsargerna.

IMG_3291.jpeg
Skapa konto

Nya panelen skiftar färg fort när solen tittar fram.

IMG_3292.jpeg
Skapa konto

Satte häromdagen in robotgräsklippare. Stolpen för satellitmottagning tror jag inte längre ska behövas för att köra utan slinga. Ska bygga ett skärmtak till den inom kort, därav ser det lite halvfärdigt ut.

Redigerat:
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
D
Taket gipsades idag. Kvarstår att spackla, måla, lite lampor, uttag, golv och socklar.

Utbyggnaden har nog snart tagit dubbelt så lång tid som huset gjorde men den som minns så skrev jag någonstans att det får gå långsamt för att slippa stressa 😄

• Gilla
flimsy och 5 till
  • Laddar…
Ser fantastiskt ut!

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.