Det blev färdiga trapprenoveringssteg i 15mm massiv ek. K-rauta hade 30% på dessa just nu. Återkommer med bilder när vi börjar montera dem. Måste ju såga gamla trappnosar och måla färdigt först tyvärr 😃
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Äntligen börjar målningen bli klar. Det krävs några lager innan det blir ordentligt vitt när det var mörkbrunt tidigare... Målade sista vändan (hoppas jag) idag på morgonen på de delar där räcket ska sitta så jag hoppas att jag kan montera tillbaka räcket idag.

Nuläge:
Nymålade vita träplankor för räcke som torkar i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nymålad trappa med vita sidor och omålade bruna steg, stege och målartillbehör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa under målning med vita sidor och obehandlade steg mot en rosa vägg, målarutrustning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund
Wow!
Blir så sugen på att renovera vår fula trappa av furu.
Ska vitmåla vangerna plus ledstång och klä stegen med lackad ek. Byta räcket där uppe mot rostfria stänger och vit överliggare. Tar ett steg i taget 😆
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nu är räcket på plats igen.

Nyinstallerat vitmålat räcke längs trappa med omonterade trästeg i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad trappa med nytt vitt räcke och trästeg som saknar sättsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att börja med sättstegen helt enkelt 😃
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Vilket lyft :). Nästan så jag börjar på min redan nu :)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Vilket lyft :). Nästan så jag börjar på min redan nu :)
Ja jag förstår egentligen inte varför vi har dragit på det, men jag är glad att vi gjorde det på ett sätt för annars hade det blivit matta. Nu blir det eksteg. Dessutom är verktygsarsenalen betydligt bättre nu än när vi flyttade in vilket underlättar.

Det är som sagt en hel del kvar men det känns bra att ha kommit såhär långt iaf.
 
Åsa Lund
Tack för inspirationen! Nu ska fulutrappan snyggas till 😊
En obehandlad trätrappa sett inifrån ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nu har jag under ett par kvällar (läs nätter) efter sena skiftet på jobbet läst hela tråden och är imponerad av ditt arbete!
Bra jobbat och high five! :)
Även jag har tagit tag i trappan här hemma!
Renoveringsprojekt av en trappa med några steg redan slipade och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Gunnarssons skrev:
Nu har jag under ett par kvällar (läs nätter) efter sena skiftet på jobbet läst hela tråden och är imponerad av ditt arbete!
Bra jobbat och high five! :)
Även jag har tagit tag i trappan här hemma!
Tack så mycket! Kul att det uppskattas, det sporrar mig att fortsätta skriva här vilket i sin tur även sporrar mig att hålla på hemma. Brukar faktiskt backa tillbaka i den här tråden själv med jämna mellanrum för att faktiskt ta mig tid att reflektera över vad vi har gjort och då brukar jag faktiskt även ställa mig en stund i nöjdrutan 😃
 
  • Gilla
Jumos och 6 till
  • Laddar…
Ja det är fantastiskt hur fort man vänjer sig vid det nya. Det är tur att man har sin tråd så man kan gå tillbaka och faktiskt se vad man gjort. Vissa delar har vi redan glömt :)
 
Idag har jag börjat såga till alla sättsteg och glädjande nog så är trappan så pass rak att jag kan använda samma mått på alla raka sättsteg. Tillverkar sättstegen i 19mm MDF som jag har tänkt att skruva i bakkant på planstegen och sedan funderar jag på om det är en bra eller dålig idé att även fästa under steget ovanför så att säga för att göra trappan så stum som möjligt. Risken som jag ser med det är väl isf om det ökar risken för oljud i trappen eller om det hjälper mig att göra den ännu tystare? Tänker att stegen borde bli ganska så mycket stummare av att jag lägger på 15mm massiv ek också. Tar gladeligen emot alla tankar kring detta!

För att återgå till själva sågningen så tänkte jag visa hur jag gör för att effektivisera samt även öka noggrannheten när man ska göra flera identiska bitar. Många av er som läser den här tråden vet jag ju även läser tråden om min arbetsbänk men för er som kanske inte gör det och som aldrig har hört talas om en MFT-arbetsbänk så tänkte jag härmed visa hur man kan använda den lite smart.

Bord med hålmönster används tillsammans med skena och fästanordningar för noggranna träkapningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva bordsskivan består som ni ser av ett hålmönster med cc 96mm detta gör att man i kombination med så kallade bench dogs kan skapa anhåll för 90 graders sågningar samt även 45 grader osv. Själva setupen jag använde ikväll är alltså för 90 grader där man lägger biten man ska såga mot de små dogsen samt skenan till sågen vinkelrätt mot dessa mot de långa dogsen. För att sedan skapa repeterbarhet så spände jag fast ett stopp med ett par tvingar och sedan är det bara att såga, snabbt byta till nästa bit trycka den mot de små dogsen och mot längdstoppet samt skenan mot de långa dogsen.

MDF-skiva på MFT-arbetsbänk med hålmönster, bench dogs och såg för exakta snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Kom på ett litet tillägg till ovan som kan vara bra att tänka på och det är att sätta längdstoppet på den sidan som man ska behålla. I bilderna ovan har jag satt stoppet på den sidan jag sågar bort. Anledningen att detta fungerade denna gång var för att jag redan hade lika långa bitar som bara skulle bli kortare. Har man inte lika långa bitar måste man alltså sätta stoppet på andra sidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Provmonterat sättsteg i trappan. Gjorde dem lite för bra rent passformsmässigt först så jag fick ta ner dem igen och korta av dem så att de inte skaver mot vangstyckena.

Visa bilaga 209482

Provmonterade sättsteg i en trappa med vita vangstycken och bruna steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa med nyprovmonterade bruna sättsteg och vita sidor, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa med nymonterade sättsteg i brunt mot vita vangstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Snyggt, men varför inte ha trappan öppen?
 
henq skrev:
Snyggt, men varför inte ha trappan öppen?
Vi ska bygga utdragbara garderober under trappan eftersom vi ska riva en klädkammare för att få in en altandörr till ut mot poolen och den dörren ska i sin tur bli utgången till uterummet som ska byggas när alla steg innan dess är klara 😂
 
  • Gilla
henq
  • Laddar…
Fick hem min pocket hole jig idag och provade att förstärka de översta två sättstegen med fem pocket holes i varje för att se om det kunde bidra till en ännu tystare trapp. Nu är det ju visserligen bara två sättsteg som har fått denna finess men jag tycker att de stegen känns betydligt tystare och stummare.

Pocket hole jig uppsatt på en arbetsbänk tillsammans med en skruvdragare och klämmor, redo för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappsteg förstärkta med pocket holes från en pocket hole jig för en tystare trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.