Ja det känns ju sådär att gå och vänta en dag som denna, strålande sol från klarblå himmel… frestande att trycka på knappen.
___
Edit: jag kollade just på eldistributörens webbsidor, verkar som att jag får ge mig till tåls. Finns ingen produktionsanläggning registrerad ännu under Mina anläggningar, plus att det ska handläggas och ges klartecken. Se bifogad info.

Svensk text om besiktning av mätarplats och ersättning för elproducenter, ökad ersättning från april 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett grundläggande krav är alltid att anläggningen är fördiganmäld till nätögaren som i sin tur måste ha godkänt anläggningen för start, oavsett vad.
Här ökade ersättning för nätnyttan 1/1-2023 medan Växjö energi är lite senare. När blev din anläggning klar ?
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Allt jag vet är att det kom en kille från VEAB, lokala eldistributören i torsdags, bytte elmätare och kollade anläggningen vad som nu skulle kollas.

Han lämnade med beskedet att allt ser ok ut, och att vi ska avvakta besked från elbolaget (antar Skekraft) om när vi kan flytta switchen på SolarEdge-växelriktaren från läget off till on.
___
PS. Allt är föranmält, vi har skrivit på avtal med VEAB lokala eldistributören sedan länge. Svea Solar roddade med detta och det var inga problem. Nu är det bara det sista som ska fixas av VEAB, registrera nya mätaren, ge signal till Skekraft som ska skicka produktionsavtal för oss att skriva på. En jädra administration kring detta men det lär väl lösas inom inte alltför många veckor.

___
PS2. Kanske värt att tillägga mot bakgrund av TS bekymmer: om jag skulle sätta igång anläggningen just nu så kan jag räkna med att det blir väldigt osäkert med siffror gällande produktion. Det är en del grejer som måste ordnas från dels eldistributörens sida, samt mottagande elbolag för att allt ska falla på plats. I vårt fall är det alltså olika elnätsägare vs elbolag som säljer/köper el. Ibland kan det vara samma, TS skriver inget om hur det ser ut.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Allt jag vet är att det kom en kille från VEAB, lokala eldistributören i torsdags, bytte elmätare och kollade anläggningen vad som nu skulle kollas.

Han lämnade med beskedet att allt ser ok ut, och att vi ska avvakta besked från elbolaget (antar Skekraft) om när vi kan flytta switchen på SolarEdge-växelriktaren från läget off till on.
___
PS. Allt är föranmält, vi har skrivit på avtal med VEAB lokala eldistributören sedan länge. Svea Solar roddade med detta och det var inga problem. Nu är det bara det sista som ska fixas av VEAB, registrera nya mätaren, ge signal till Skekraft som ska skicka produktionsavtal för oss att skriva på. En jädra administration kring detta men det lär väl lösas inom inte alltför många veckor.

___
PS2. Kanske värt att tillägga mot bakgrund av TS bekymmer: om jag skulle sätta igång anläggningen just nu så kan jag räkna med att det blir väldigt osäkert med siffror gällande produktion. Det är en del grejer som måste ordnas från dels eldistributörens sida, samt mottagande elbolag för att allt ska falla på plats. I vårt fall är det alltså olika elnätsägare vs elbolag som säljer/köper el. Ibland kan det vara samma, TS skriver inget om hur det ser ut.
Godmorgon alla nattugglor.
Har du fått anläggningsnr av din nätägare VEAB ?
 
Nej, jag kan inte se att jag fått nytt anläggningsnummer på Mina sidor. Litet trist att de skriver att ”handläggningstiden är minst två veckor” från att anläggningen slutbesiktigats…
 
Jag skulle inte tveka 1 sekund på att ta in en besiktningsman för den här installationen. Vänta med att betala tills den personen har uttalat sig
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
Hos mig blev det så att killen som bytte mätare sa att jag kunde dra igång anläggningen direkt vilket jag gjorde med 2 veckor kvar tills nya elhandlarens avtal trädde i kraft (oavsiktlig ordvits). Hann få ut 110 kWh under den tiden som jag förvisso inte fick betalt för men däremot fick jag skatteavdraget och nätnyttan för dem.
 
Finns skräckhistorier om precis varenda solcellsleverantör, mest hos Svea skulle jag gissa då de väl också är störst på marknaden.

Allt handlar om vilka underkonsulter/anställda man får till själva jobbet.
 
  • Gilla
ebonita
  • Laddar…
Tråkig erfarenhet. Själv kan jag bara å det varmaste rekommendera Svea Solar. Fick en större anläggning monterad nu under vintern och bara mötts av proffs i hela kedjan.
 
  • Gilla
Stefan Fritzon och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt
Själv har jag bara gott att säga om dom
Men det beror kanske var i landet man bor
 
För egen del gick allt smärtfritt och supersnabbt faktiskt.
Skriv också under avtal någon gång i sommras -22, dem var här 2a veckan i Januari nu i år och installerade allt på 2 dagar, inklusive batteri system.
Elmätaren bytte nätägaren redan i höstas då den blev prioriterad utav dem då Svea ( såklart kan man tycka ) hade skickat in föranmälan etc.
Efter de 2 dagarna för installation så gick det väl ca 1 vecka innan jag officielt fick slå på anläggninge från nätägaren ( men dem gav OK redan innan att slå på anläggningen, men då skulle jag bara helt enkelt inte få någon ersättning för elen jag sålde fram tills det var officiellt, vilket är skitsamma mitt i vintern och det är inga stora pengar från nätägaren hursomhelst ).

Detta är dock i nordöstra Skåne, så jag hade Svea Solars team från Sölvesborg som jobbade på mitt projekt.
 
  • Gilla
Stefan Fritzon
  • Laddar…
H
T Tummenmittihanden79 skrev:
Hej!

Vill varna er för att köpa en anläggning från Svea Solar.

Jag beställde en 6.5 kwp stor anläggning i juni 2022. Jättebra kontakt med säljaren. Påbörjades installation jan 2023 i göteborgsområdet:

Börjar med att en underentreprenör skickar Mail om att installation ska påbörjas jan 2023. Inget händer på ett par veckor - efter att jag kontaktar Svea Solar kundtjänst ringer underentreprenör och säger att de haft fel tel.nr. Dag för installation bokas.

Vid dag för installation ringer engelsktalande montör och undrar var jag bor - har haft fel namn, adress och tel.nr. Påbörjar montage av paneler som blir klart på 3 dar. Klara när jag är på jobbet - och lämnar en bunt med dokument. Har sagt att elektriker ska komma och göra klart det sista inom två veckor.

Jag väntar två veckor - ingen har hört av sig. Ringer Svea Solar kundtjänst - dagen efter ringer en elektriker och bokar in ett installationsdatum i feb. Är här en dag när jag jobbar - ingen återkoppling. Jag ringer dagen efter och får reda på att jag ska kontakta mitt elbolag för att få godkänt för påsättning - installationen ska vara klar. Det dimper även ner en faktura från Svea Solar på installationskostnaden.

Ringer elbolag - de säger att allt är klart och jag kan slå på anläggningen. Ägnar en dag åt manualer mm - då jag inte fått någon muntlig info eller genomgång från montörer - elektriker eller Svea Solar. Slår på anläggningen och märker att ingen el verkar produceras trots solljus. Ägnar helgen åt felsökning genom internet och annat.

Ringer Svea Solar veckan efter. Får vänta länge i telefonkö. De felsöker och jag får testa olika grejor som de skickar instruktioner om. De ber mig återkomma på Mail om det inte funkar. Det funkar inte och skickar på Mail som överenskommet. Får dagen efter Mail om att de ska skicka hit tekniker - men har lång väntetid för detta.

Jag ringer dagen efter återigen Svea då min faktura har slutdatum - vill inte betala innan anläggningen fungerar. Får återigen vänta länge i telefonkö. Får uppskov två veckor.

Det går två veckor - vi är nu i mars. Jag ringer Svea - frågar var teknikerna håller hus och att de ska skjuta på mitt slutdatum för fakturan. De lovar kontakta teknikerna och ger mig en n vecka till på fakturan.

Dagen efter ringer tekniker - engelsktalande. Säger att de är ett annat team och ska komma om tre dagar. Jag jobbar tyvärr aktuell dag. Teamet ringer mig aktuell dag och frågar var jag bor - de har fått fel namn och adress. De hamnar rätt och grejar vid huset hela dagen enligt min fru. På kvällen blir jag uppringd av teknikern - säger att de nu fixat det. Han säger också att de fixat andra saker - elkablar hade legat oisolerade under mina takpannor, jordkabel fattades mellan solpaneler och växelriktare samt mellan växelriktare och elskåp. Helt livsfarligt enligt teknikern. Han säger att de fixat allt utan jordkabeln mellan växelriktare och elskåp - detta måste elektrikern göra. Jag frågar om jag nu kan slå på anläggningen - vilket han säger att jag kan. Jag slår på anläggningen - dagen efter är det strålande sol - men ingen produktion.

Ringer Svea - inget svar - de har stängt kundtjänst två dagar pga hård belastning säger en telefonsvarare. Mailar - har gjort detta tidigare i mina ärenden - aldrig fått svar! Skriver i mailet att elektrikern måste komma och fixa jordkabeln.

Åker på semester en vecka. När jag kommer hem har jag inte fått svar från Svea. Ringer men går inte att komma fram till kundtjänst - inget svar eller kösystem. Ringer till slut gammalt nummer jag har kvar till underentreprenör. Dessa återkommer och säger att de ska skicka ut tekniker.

Ringer en tekniker dagen efter och bokar in besök. Han dyker upp och kollar på anläggningen - har inte varit här tidigare. Han säger att han inte vet varför anläggningen inte fungerar. Angående jordkablarna vet han inte om man måste ha dom - ska tydligen gå att få igång anläggningen utan dom - med en särskild inställning. Han ska undersöka och återkomma till mig.

Samma dag får jag en påminnelse på min faktura från Svea. Försöker omedelbart ringa kundtjänst. Inget svar och går inte komma fram - trots att de enligt öppettiderna är igång. Skickar Mail och vädjar att de ska ringa upp mig.

Dagen efter, idag, har kundtjänst stängt när jag ringer. Skickar nytt Mail då jag inte fått svar från dom.

Varnar er verkligen för Svea Solar - känns som ett korthus som när som helst faller ihop. Har ni gjort en installation med dom - se till att besikta installationen!

Olika underentreprenörer för varje moment i installationen. Ingen projektledare som man kan kontakta. Oerhört svårt - om ens möjligt - att nå kundtjänst. De svarar t.ex. inte på mail. Man får själv jaga - jaga - jaga för att komma framåt i processen.
Betala inte tt öre förrän anläggningen fungerar, de kan skicka det vidare till inkasso och kronofogden om de vill, men det är bara att säga till dessa instanser skriftligen och muntligen att anläggningen inte fungerar och därmed inte är fackmannamässigt utfört. Det händer absolut inget förrän anläggningen fungerar som den ska.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
H
T Tummenmittihanden79 skrev:
Hej!

Vill varna er för att köpa en anläggning från Svea Solar.

Jag beställde en 6.5 kwp stor anläggning i juni 2022. Jättebra kontakt med säljaren. Påbörjades installation jan 2023 i göteborgsområdet:

Börjar med att en underentreprenör skickar Mail om att installation ska påbörjas jan 2023. Inget händer på ett par veckor - efter att jag kontaktar Svea Solar kundtjänst ringer underentreprenör och säger att de haft fel tel.nr. Dag för installation bokas.

Vid dag för installation ringer engelsktalande montör och undrar var jag bor - har haft fel namn, adress och tel.nr. Påbörjar montage av paneler som blir klart på 3 dar. Klara när jag är på jobbet - och lämnar en bunt med dokument. Har sagt att elektriker ska komma och göra klart det sista inom två veckor.

Jag väntar två veckor - ingen har hört av sig. Ringer Svea Solar kundtjänst - dagen efter ringer en elektriker och bokar in ett installationsdatum i feb. Är här en dag när jag jobbar - ingen återkoppling. Jag ringer dagen efter och får reda på att jag ska kontakta mitt elbolag för att få godkänt för påsättning - installationen ska vara klar. Det dimper även ner en faktura från Svea Solar på installationskostnaden.

Ringer elbolag - de säger att allt är klart och jag kan slå på anläggningen. Ägnar en dag åt manualer mm - då jag inte fått någon muntlig info eller genomgång från montörer - elektriker eller Svea Solar. Slår på anläggningen och märker att ingen el verkar produceras trots solljus. Ägnar helgen åt felsökning genom internet och annat.

Ringer Svea Solar veckan efter. Får vänta länge i telefonkö. De felsöker och jag får testa olika grejor som de skickar instruktioner om. De ber mig återkomma på Mail om det inte funkar. Det funkar inte och skickar på Mail som överenskommet. Får dagen efter Mail om att de ska skicka hit tekniker - men har lång väntetid för detta.

Jag ringer dagen efter återigen Svea då min faktura har slutdatum - vill inte betala innan anläggningen fungerar. Får återigen vänta länge i telefonkö. Får uppskov två veckor.

Det går två veckor - vi är nu i mars. Jag ringer Svea - frågar var teknikerna håller hus och att de ska skjuta på mitt slutdatum för fakturan. De lovar kontakta teknikerna och ger mig en n vecka till på fakturan.

Dagen efter ringer tekniker - engelsktalande. Säger att de är ett annat team och ska komma om tre dagar. Jag jobbar tyvärr aktuell dag. Teamet ringer mig aktuell dag och frågar var jag bor - de har fått fel namn och adress. De hamnar rätt och grejar vid huset hela dagen enligt min fru. På kvällen blir jag uppringd av teknikern - säger att de nu fixat det. Han säger också att de fixat andra saker - elkablar hade legat oisolerade under mina takpannor, jordkabel fattades mellan solpaneler och växelriktare samt mellan växelriktare och elskåp. Helt livsfarligt enligt teknikern. Han säger att de fixat allt utan jordkabeln mellan växelriktare och elskåp - detta måste elektrikern göra. Jag frågar om jag nu kan slå på anläggningen - vilket han säger att jag kan. Jag slår på anläggningen - dagen efter är det strålande sol - men ingen produktion.

Ringer Svea - inget svar - de har stängt kundtjänst två dagar pga hård belastning säger en telefonsvarare. Mailar - har gjort detta tidigare i mina ärenden - aldrig fått svar! Skriver i mailet att elektrikern måste komma och fixa jordkabeln.

Åker på semester en vecka. När jag kommer hem har jag inte fått svar från Svea. Ringer men går inte att komma fram till kundtjänst - inget svar eller kösystem. Ringer till slut gammalt nummer jag har kvar till underentreprenör. Dessa återkommer och säger att de ska skicka ut tekniker.

Ringer en tekniker dagen efter och bokar in besök. Han dyker upp och kollar på anläggningen - har inte varit här tidigare. Han säger att han inte vet varför anläggningen inte fungerar. Angående jordkablarna vet han inte om man måste ha dom - ska tydligen gå att få igång anläggningen utan dom - med en särskild inställning. Han ska undersöka och återkomma till mig.

Samma dag får jag en påminnelse på min faktura från Svea. Försöker omedelbart ringa kundtjänst. Inget svar och går inte komma fram - trots att de enligt öppettiderna är igång. Skickar Mail och vädjar att de ska ringa upp mig.

Dagen efter, idag, har kundtjänst stängt när jag ringer. Skickar nytt Mail då jag inte fått svar från dom.

Varnar er verkligen för Svea Solar - känns som ett korthus som när som helst faller ihop. Har ni gjort en installation med dom - se till att besikta installationen!

Olika underentreprenörer för varje moment i installationen. Ingen projektledare som man kan kontakta. Oerhört svårt - om ens möjligt - att nå kundtjänst. De svarar t.ex. inte på mail. Man får själv jaga - jaga - jaga för att komma framåt i processen.
Ett telefonsamtal till VD på företaget hjälper kanske?
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Jag fick solceller upp via Svea Solar i december 2022, beställd i september.
Solcellerna blev levererat i slutet av november och arbetet började 10.12.

Svea hade eget team hemma hos mig, unga,trevliga och kompetenta killar.
Slutfört 13.12, en av dom mörkaste dagar på året. Ingen spänning.
Gjorde en felanmälan, Svea tyckte att jag skulle vänta till slutet av januari, tills det blir lite ljusare.
Ringde igen enl övk, och de hade ingen slot för elektriker, skulle behöva vänta 3v. Tjafsade lite, och fick elektriker ut på plats några dagar senare. Det var en kontakt som var trasig, och slog ut hela slingan.

Blev fixat, och anläggningen har varit i gång sedan dess. Monteringen av kablar på fasaden ser snyggt ut, kan inte klaga på något.
En kompis som jobbar inom branschen har godkänt installationen som är rätt enkel, 16 paneler å 400w , Huawei 6kw växelriktare, ingen optimering.

Men det är helt klart att Svea har växtvärk. Min leverans var relativt smärtfritt. Många beställningar, och begränsat antal med tekniker som kan utföra jobbet just nu. Kan man inte säkra att Sveas egna team monterar, så hade jag nog tänkt mig om.
 
Det är säljarnas marknad just nu och man får agera efter det. Säger de en viss dag så bör man helt enkelt infinna sig hemma då om man ska ha något att säga till om sen. Jag vill se med egna ögon vad resultatet är vid första driftsättningen.

Ungefär som att köpa Tesla idag, man får infinna sig i Södertälje hamn om man vill ha den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.