nikasp
Vi är nöjda med Svea Solar. Obs, man ska ringa in och jag har även fått lite snabbare svar via säljaren och han som koordinerar installation. Det var mer vi som inte vara beredda på att installera vid nyår utan räknat med februari-april så vi allt fram installation två gånger.

Bra och trevliga montörer och samma vad gäller elektriker. Nu är vi igång med timavtal och produktionsavtal och väntar på faktura. Har ej besiktat då allt ser toppen ut, har noga synat både ute och inne och känner inte behov av att någon ska komma och säga samma.
 
I vilken utsträckning använder Sveasolar sig av underentreprenörer ?
 
nikasp
M mortimer skrev:
I vilken utsträckning använder Sveasolar sig av underentreprenörer ?
Ingen aning men hos oss hade båda montörerna och elektrikern Svea Solar-arbetskläder.
 
Någon som har erfarenhet av leasing avtalen med Svea?
 
M
nino nino skrev:
Någon som har erfarenhet av leasing avtalen med Svea?
Det är väl som med all leasing, något finansbolag som står för den och inte Svea. Men kan man verkligen leasa solceller, lämnar man tillbaka dem efter att avtalet är slut?
 
M mnils skrev:
Det är väl som med all leasing, något finansbolag som står för den och inte Svea. Men kan man verkligen leasa solceller, lämnar man tillbaka dem efter att avtalet är slut?
Håller med,känns invecklat att leasa fast monterade utrustning.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Efter 20år så äger man dom
Bryter man så får man betala nedmontering, eller så kan man köpa lös anläggningen.

Så det är väl ett hyrköp
 
M
nino nino skrev:
Efter 20år så äger man dom
Bryter man så får man betala nedmontering, eller så kan man köpa lös anläggningen.

Så det är väl ett hyrköp
Låter dyrt är det inte bättre att ta lån på huset istället?
Jag kikade på deras kalkyler och de var ju rent nonsens, stod inte någon stans vad de hade för ränta på leasingen eller vad de beräknade för pris på elen... Enda positiva var att man hade serviceavtal på anläggningen i 20år så troligt byte av växelriktare täcks förhoppningsvis.
 
M mnils skrev:
Låter dyrt är det inte bättre att ta lån på huset istället?
Jag kikade på deras kalkyler och de var ju rent nonsens, stod inte någon stans vad de hade för ränta på leasingen eller vad de beräknade för pris på elen... Enda positiva var att man hade serviceavtal på anläggningen i 20år så troligt byte av växelriktare täcks förhoppningsvis.
Det var fast månadskostnad och ett spotpris på 1.30
Men det skulle bli ca 20' /år i vinst enl den kalkylen, sen efter 4år så får man inget rot avdrag så då minskar det med 7-8000
Så med låga elpriser så närmar det sig plus minus noll
Har väldigt låg förbrukning så produktionen är ungefär det dubbla mot min förbrukning.

44paneler och 16500kw
 
Man får väll vad man betalar för. Om 20 år när alla fått sina solpaneler som vill ha kommer alla installationsfirmor att kursa och elen vara så billig tack vare kärnkraft och där har vi sedan alla lyckligt lottade med solceller som inte fungerar och bara förfular.

Ni är lurade hela bunten:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Man får väll vad man betalar för. Om 20 år när alla fått sina solpaneler som vill ha kommer alla installationsfirmor att kursa och elen vara så billig tack vare kärnkraft och där har vi sedan alla lyckligt lottade med solceller som inte fungerar och bara förfular.

Ni är lurade hela bunten:crysmile::crysmile::crysmile:
Hur vet du att elen blir billig om 20år när kärnkraftverken kanske fungerar? Vem ska ersätta de som stått för notan för nya kärnkraftverk, är det Ebba Busch om hon har några pengar kvar efter elstöden, eller vi invånare genom höjd energiskatt/avgifter?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Kanske dax för alla med solceller att betala tillbaka subventionerna till staten
 
P Putte 9497 skrev:
Kanske dax för alla med solceller att betala tillbaka subventionerna till staten
Varför det ?
 
https://www.realtid.se/svea-solar-riskerar-forbud-mot-att-installera-solceller/

Tydligen inte bara jag som har råkat ut för att deras montörer utför livsfarliga installationer.

Både jag och en vän råkade ut för detta nu i vinter/vår - det slutade med att min väns anläggning helt byttes ut. Han fick dock ha backning från en besiktningsman och tjata ett halvår på Svea Solar för att få genom det. Han fick dagligen börja ringa regionchefen - då han aldrig fick svar på Mail eller kundtjänst.

Svea Solar hävdar att de nu för tiden kvalitetssäkrar sina installationer genom ett egenkontrollprogram. Detta fungerar uppenbarligen inte. Jag skrev till dom om att de borde kontrollera montageteamets historiska installationer - då de gjort en katastrofal installation hos mig (enligt andra montageteamet). Jag fick som svar två månader senare - där Svea Solar undrade om allt fungerade nu… Detta var för övrigt en månad efter att de till slut fixade min installation.

Jag har som sagt inte genomfört besiktning av anläggningen än. Det tar emot att betala 6-7 tusen på en besiktning av en liten anläggning på 6.5 kwp. Men efter denna artikeln ska jag se till att boka in det.
 
T Tummenmittihanden79 skrev:
[länk]

Tydligen inte bara jag som har råkat ut för att deras montörer utför livsfarliga installationer.

Både jag och en vän råkade ut för detta nu i vinter/vår - det slutade med att min väns anläggning helt byttes ut. Han fick dock ha backning från en besiktningsman och tjata ett halvår på Svea Solar för att få genom det. Han fick dagligen börja ringa regionchefen - då han aldrig fick svar på Mail eller kundtjänst.

Svea Solar hävdar att de nu för tiden kvalitetssäkrar sina installationer genom ett egenkontrollprogram. Detta fungerar uppenbarligen inte. Jag skrev till dom om att de borde kontrollera montageteamets historiska installationer - då de gjort en katastrofal installation hos mig (enligt andra montageteamet). Jag fick som svar två månader senare - där Svea Solar undrade om allt fungerade nu… Detta var för övrigt en månad efter att de till slut fixade min installation.

Jag har som sagt inte genomfört besiktning av anläggningen än. Det tar emot att betala 6-7 tusen på en besiktning av en liten anläggning på 6.5 kwp. Men efter denna artikeln ska jag se till att boka in det.
www.solenergikvalite.se tar 4500kr för en besiktning som är fullt tillräcklig. När jag beställde min besiktning så kostade den dock 3900kr hos de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.