RoTe RoTe skrev:
Men alltså nej, på jour är man hemma och vägen till kontoret kan vara åt fel håll mot vägen till kunden.
Så denne person har ägnat en timme hemma i köket åt att rengöra ett verktyg?

• Gilla
  • Haha
A-Man_08 och 16 till
  • Laddar…
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Är det någon som sagt det?

RoTe RoTe skrev:
Ja men va bra, ska jag lasta min bil full med 10 av samma verktyg så jag inte får med mig några reservdelar så att du eller nästa jourkund inte får skiten lagad och jag måste öppna grossisten efter stängning? Sluta vara så jävla kränkt nu...
Perfekt! Så förklara varför jag ska betala 1280 SEK för rengöring av en sak som jag (som privatperson) kan köpa för 1356 SEK.

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det har jag redan gjort, är du redan full eller bara efter?
Det har du ju inte. Om nu man behöver såna verktyg och de uppenbarligen är engånssaker så agerar man enligt så. Vilken är din arbetsgivare, så jag slipper komma i diskussion med dig?

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
RoTe
J Jowan1 skrev:
Det har du ju inte. Om nu man behöver såna verktyg och de uppenbarligen är engånssaker så agerar man enligt så. Vilken är din arbetsgivare, så jag slipper komma i diskussion med dig?
Jag har försökt förklara att man inte kan ha flera stycken av varje verktyg i en bil bara för att dom råkar kosta under 1500kr. Det går inte att åka och handla nya grejer efter varje kund och speciellt inte efter kontorstid. Detta har jag skrivit redan och fattar du inte nu får du söka hjälp nån annanstans.

• Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var han gjorde rent vet jag inte men det är Svanströms argument för att debitera 1 h extra jourtid.

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Perfekt! Så förklara varför jag ska betala 1280 SEK för rengöring av en sak som jag (som privatperson) kan köpa för 1356 SEK.
Jag tycker inte att det är orimligt att all tid en jour tar i anspråk faktureras den som behöver den tjänsten. Den man köper tjänsten ifrån kanske inte har något intresse i att sälja begagnade arbetsverktyg utan den gängse processen är att rengöra alla verktyg efter utfört arbete oavsett om de är billiga eller dyra.

Om man lämnar/säljer en massa verktyg så öppnar man ju upp för att man vid något tillfälle inte har det verktyg man behöver för att det gick åt på förra jobbet.

Således alla verktyg man använder på ett jobb tas tillbaka och all tid som går åt för att återställa dessa hamnar på den som behövde tjänsten. Med en sådan rutin behöver inte jourpersonen ha koll på om något verktyg är billigt eller inte utan kan fokusera på att lösa uppgiften istället.

• Gilla
Roger Fundin och 47 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
För att det blev smutsigt när det användes. Vad ett nytt kostar är inte relevant i sammanhanget.
Förslag på vad du kunde ha gjort:

1. Rengjort det själv och betalat för tiden som jourkillen/tjejen får vänta på att du blir klar istället.
2. Själv på plats tillhandahållit ett nytt verktyg att byta mot det smutsiga.
3. Låtit bli att ringa ut en jour och gjort jobbet själv.

• Gilla
Roger Fundin och 68 till
  • Laddar…
richardtenggren
Pumpen finns ju även billigare här;
https://rorfokus.se/produkt/novipro-avloppspump-2-adapters/

Men TS problem är alltså att det fakturerats en timme utöver de två timmarna som ingår i jourkostnaden?
Men kostnaden för TS hade ju blivit densamma om denne fått betala för ett nytt verktyg istället för rengöringen?

Edit: Jourpriset på utrustningen kanske är den dubbla också 🤓

Redigerat:
  • Gilla
Adrian Schmidt och 8 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag har försökt förklara att man inte kan ha flera stycken av varje verktyg i en bil bara för att dom råkar kosta under 1500kr. Det går inte att åka och handla nya grejer efter varje kund och speciellt inte efter kontorstid. Detta har jag skrivit redan och fattar du inte nu får du söka hjälp nån annanstans.
Personen åkte via sitt kontor för att hämta upp utrustning. Alltså är plats i bilen inget problem.
Varför erbjöds man inte som kund att köpa verktyget istället för att behöva betala rengöring vars kostnad var nästan identisk?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Garningen och 10 till
  • Laddar…
L långtjock skrev:
För att det blev smutsigt när det användes. Vad ett nytt kostar är inte relevant i sammanhanget.
Förslag på vad du kunde ha gjort:

1. Rengjort det själv och betalat för tiden som jourkillen/tjejen får vänta på att du blir klar istället.
2. Själv på plats tillhandahållit ett nytt verktyg att byta mot det smutsiga.
3. Låtit bli att ringa ut en jour och gjort jobbet själv.
Förstår att du inte är en konsument.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Två timmar ingår i grundtaxa. 30 minuter är en rimlig framkörning. Nu har de debiterat grundtaxa samt ytterligare en jourtimme.
Hur länge var VVSaren hos dig?
Exakt vad gjordes?
Vilka uppgifter gav du VVSaren när du ringde jouren?
J Jowan1 skrev:
Var han gjorde rent vet jag inte men det är Svanströms argument för att debitera 1 h extra jourtid.
Den rengjordes troligen på firman.

Kan du lägga upp fakturan?

• Gilla
Larsfixare och 2 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Förstår att du inte är en konsument.
Jodå, men jag har det inte så bra så att jag kan ringa jourtekniker så fort något går sönder här hemma.

• Gilla
  • Ledsen
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
RoTe
Demmpa Demmpa skrev:
Den rengjordes troligen på firman.
Dom rörböjare jag känner har 20L vatten med i bilen samt trasor för att kunna rengöra verktygen innan dom läggs tillbaka i bilen. Åka till firman gör man bara om man är absolut tvungen, deras bilar är och ska vara en rullande verkstad/servicebil.

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
S
J Jowan1 skrev:
Personen åkte via sitt kontor för att hämta upp utrustning. Alltså är plats i bilen inget problem.
Varför erbjöds man inte som kund att köpa verktyget istället för att behöva betala rengöring vars kostnad var nästan identisk?
Men vad är det du har så svårt att förstå?
Du köpte en tjänst, du har inte beställt ett verktyg.
Du kan ju inte förvänta dig att Jourgubben ska ge bort sina verktyg till dig, däremot kan du förvänta dig att tiden som går åt för att utföra jourtjänsten hos dig kommer du att få betala för.

• Gilla
Roger Fundin och 37 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.