158 170 läst · 844 svar
158k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
Jag tror att vad de flesta reagerar på inte är kostnaden i förhållande till verktygets inköpspris, utan rimligheten i att debitera en hel timme för att rengöra pumpen.Torpar-Anna skrev:
Tänk dig att du får en faktura där det står:
Spolning av avlopp – 2h
Tankning av bil (eller nåt liknande) – 1h
Då skulle åtminstone jag börja klia mig i skägget lite...
Som sagt tidigare finns det alltid kringarbete när man jobbar, men som inte är rimligt att debitera som separata poster. Admin, mail/telefonkontakt med kund, tanka bilen eller som i det här fallet att rengöra en pump.
Sånt får man ta höjd för i sin vanliga timdebitering, om man inte som i det här fallet vill ha missnöjda kunder. Företaget i fråga har jag aldrig hört talas om, men nog tycker jag att de åtminstone betett sig klumpigt här.
Nu vet vi inte vad det står på fakturan samt vad som sades.Kilrain skrev:Jag tror att vad de flesta reagerar på inte är kostnaden i förhållande till verktygets inköpspris, utan rimligheten i att debitera en hel timme för att rengöra pumpen.
Tänk dig att du får en faktura där det står:
Spolning av avlopp – 2h
Tankning av bil (eller nåt liknande) – 1h
Då skulle åtminstone jag börja klia mig i skägget lite...
Som sagt tidigare finns det alltid kringarbete när man jobbar, men som inte är rimligt att debitera som separata poster. Admin, mail/telefonkontakt med kund, tanka bilen eller som i det här fallet att rengöra en pump.
Sånt får man ta höjd för i sin vanliga timdebitering, om man inte som i det här fallet vill ha missnöjda kunder. Företaget i fråga har jag aldrig hört talas om, men nog tycker jag att de åtminstone betett sig klumpigt här.
Tänk om det "rensaren" är 10 år och är rengjord med omtanke för att alltid fungera för kunds bästa. Priset vid inköp då kanske bara var 600:- . Men rengöring kostar extra vid jour..J Jowan1 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 003 inlägg
"Mina" målare vägrar låna ut eller slänga sina penslar, de säger att de är inslitna........Jonatan79 skrev:
En polare har penslar med sibirisk ekorres öronhår i sig, de rengörs..... han är pinstripare ;-)
/W
Allvetare
· Östergötland
· 4 087 inlägg
Den här tråden eller frågeställningen är inte unik. En leverantör och en kund har olika syn på prissättningen. Vanligt case som flera har lösningen på men ändå återkommer problemet gång på gång.
Att vara lurad och att känna sig lurad har samma symtom inombords, men det är de facto inte samma sak.
Att luras är att begå en planerad handling som är tänkt att vinna förtroende hos en person för att sedan bedra denne, oftast för att få pengar.
Vissa företag är skumraskfirmor och andra arbetar med ocker, men majoriteten av företagen är bara dåliga på att förklara. Vilket jag tror är orsaken i detta fall, brist i förklaring och text på faktura.
Att vara oense om prissättningen och känna sig lurad är mer en kommunikationssak tänker jag. Det betyder inte att man är lurad.
Vi betalar dagligen för produkter och tjänster som kostar galet mycket mer än om vi tillverkade eller utförde det själv.
Bregott till exempel, det kostar väldigt mycket mer pengar än om jag tillverkade det själv. (Förutsatt att jag då har tillgång till ett kök, elvisp och så vidare, har jag inte det så blir det dyrt att först köpa den utrustningen)
Skillnaden mellan att köpa ett paket "dyrt" Bregott och att tycka att priset hos hantverkaren (eller bilverkstaden för den delen) är oskäligt är att när jag köper Bregott så vet jag innan köpet vad det kostar. Ibland tar smöret slut då affären är stängd och då panikhandlar jag det på bensinstationen för dubbla pengen (jour). Men jag vet fortfarande vad det kostar innan jag går till kassan.
Priset för Bregott är i skrivande stund ca 57kr medan 5dl grädde ligger på ungefär 25kr.
Vet inte hur mycket smör man får ut på 5dl grädde, men procentuellt sätt kanske jag hamnar på halva kostnaden. Dock kommer tiden det tar för mig att göra smör och sen rengöringen efteråt att fresta på lite. Kommer även rengöra utrustningen även fast den inte är dyr i inköp.
Åka taxi. Samma sak. Mycket billigare om man kör själv med förutsättningen att man redan har en bil och kompetens att framföra den. Här behövs dock även ett certifikat för körningen i form av körkort.
Rensa ett avlopp, bygga en pool, såga av en planka, byta bromsar på bilen. Allt är enkelt och billigare om man gör det själv, förutsatt att man har utrustning, kompetens och många gånger även tid.
Jag begriper att det måste vara oerhört svårt för hantverkare att tala om ett pris innan på alla jobb och att man därför genar i kurvorna med schablonpriser, ta betalt för påbörjad timme och så vidare.
Dom flesta av oss är troligtvis helt överens om att man ska ha betalt för det man gör, men det här med påbörjad timme är enligt mig en klurifax. Var går gränsen? Påbörjad nästa timme med 1 minut, debiterar man då 1 timme? Eller måste det gå 10 minuter innan man debiterar per timme?
Varför inte ta betalt per påbörjad halvtimme? 17 minuter är alltså 30 minuter och 38 minuter är 60 minuter.
Företagare, utgå från att vi konsumenter faktiskt inte förstår, det är därför vi vänder oss till en "expert". Våga bli ifrågasatt och se det som gratis feedback för att kunna ändra sin kommunikation.
Företag som är duktiga på att kommunicera sitt pris innan kunden bestämmer sig blir ofta framgångsrika. Sluta se allt svart eller vitt. (metafor, inte som att jobba svart)
Företagare behöver inte heller "tjäna stålar på varje minut", även förtroende från kund är en dold vinst.
Glöm heller inte bort att kunder många gånger är i beroendeställning till företaget, så när vi står där med stopp i avloppet och har lätt panik över att "vad fan kommer det här kosta" så behöver vi lite hygglig behandling och rak information. Ibland behöver vi även lite lugnande terapibesked.
Att rengöra ett handverktyg (alltså inte en betongpump eller liknande) som används i ett arbete ska kunderna betala på något sätt, men kanske inte som en utbruten enskild post, utan mer i form av "Det totala arbetet inkl återställning tog X antal timmar".
Men som sagt, hade TS kanske vetat det totala priset innan åtgärd hade denne troligtvis aldrig startat en tråd med en klassisk "affekt-rubrik".
Privatpersoner är ofta bra kunder (inte alla) men vi är inte professionella upphandlare och inköpare.
Vinner hantverkaren privatkundens förtroende så kan vi till och med öka på vårt lån för att kunna ge dom pengarna till hantverkaren. Svindlande tanke.
Att vara lurad och att känna sig lurad har samma symtom inombords, men det är de facto inte samma sak.
Att luras är att begå en planerad handling som är tänkt att vinna förtroende hos en person för att sedan bedra denne, oftast för att få pengar.
Vissa företag är skumraskfirmor och andra arbetar med ocker, men majoriteten av företagen är bara dåliga på att förklara. Vilket jag tror är orsaken i detta fall, brist i förklaring och text på faktura.
Att vara oense om prissättningen och känna sig lurad är mer en kommunikationssak tänker jag. Det betyder inte att man är lurad.
Vi betalar dagligen för produkter och tjänster som kostar galet mycket mer än om vi tillverkade eller utförde det själv.
Bregott till exempel, det kostar väldigt mycket mer pengar än om jag tillverkade det själv. (Förutsatt att jag då har tillgång till ett kök, elvisp och så vidare, har jag inte det så blir det dyrt att först köpa den utrustningen)
Skillnaden mellan att köpa ett paket "dyrt" Bregott och att tycka att priset hos hantverkaren (eller bilverkstaden för den delen) är oskäligt är att när jag köper Bregott så vet jag innan köpet vad det kostar. Ibland tar smöret slut då affären är stängd och då panikhandlar jag det på bensinstationen för dubbla pengen (jour). Men jag vet fortfarande vad det kostar innan jag går till kassan.
Priset för Bregott är i skrivande stund ca 57kr medan 5dl grädde ligger på ungefär 25kr.
Vet inte hur mycket smör man får ut på 5dl grädde, men procentuellt sätt kanske jag hamnar på halva kostnaden. Dock kommer tiden det tar för mig att göra smör och sen rengöringen efteråt att fresta på lite. Kommer även rengöra utrustningen även fast den inte är dyr i inköp.
Åka taxi. Samma sak. Mycket billigare om man kör själv med förutsättningen att man redan har en bil och kompetens att framföra den. Här behövs dock även ett certifikat för körningen i form av körkort.
Rensa ett avlopp, bygga en pool, såga av en planka, byta bromsar på bilen. Allt är enkelt och billigare om man gör det själv, förutsatt att man har utrustning, kompetens och många gånger även tid.
Jag begriper att det måste vara oerhört svårt för hantverkare att tala om ett pris innan på alla jobb och att man därför genar i kurvorna med schablonpriser, ta betalt för påbörjad timme och så vidare.
Dom flesta av oss är troligtvis helt överens om att man ska ha betalt för det man gör, men det här med påbörjad timme är enligt mig en klurifax. Var går gränsen? Påbörjad nästa timme med 1 minut, debiterar man då 1 timme? Eller måste det gå 10 minuter innan man debiterar per timme?
Varför inte ta betalt per påbörjad halvtimme? 17 minuter är alltså 30 minuter och 38 minuter är 60 minuter.
Företagare, utgå från att vi konsumenter faktiskt inte förstår, det är därför vi vänder oss till en "expert". Våga bli ifrågasatt och se det som gratis feedback för att kunna ändra sin kommunikation.
Företag som är duktiga på att kommunicera sitt pris innan kunden bestämmer sig blir ofta framgångsrika. Sluta se allt svart eller vitt. (metafor, inte som att jobba svart)
Företagare behöver inte heller "tjäna stålar på varje minut", även förtroende från kund är en dold vinst.
Glöm heller inte bort att kunder många gånger är i beroendeställning till företaget, så när vi står där med stopp i avloppet och har lätt panik över att "vad fan kommer det här kosta" så behöver vi lite hygglig behandling och rak information. Ibland behöver vi även lite lugnande terapibesked.
Att rengöra ett handverktyg (alltså inte en betongpump eller liknande) som används i ett arbete ska kunderna betala på något sätt, men kanske inte som en utbruten enskild post, utan mer i form av "Det totala arbetet inkl återställning tog X antal timmar".
Men som sagt, hade TS kanske vetat det totala priset innan åtgärd hade denne troligtvis aldrig startat en tråd med en klassisk "affekt-rubrik".
Privatpersoner är ofta bra kunder (inte alla) men vi är inte professionella upphandlare och inköpare.
Vinner hantverkaren privatkundens förtroende så kan vi till och med öka på vårt lån för att kunna ge dom pengarna till hantverkaren. Svindlande tanke.
Medlem
· Stockholm
· 4 003 inlägg
Varför då?P Pyka skrev:
Jag har hyrt saker som jag rengjort så de var bättre än innan jag hyrde, har påtalat det och sluppit den posten.
Har tvättat av färg, tvättat borrar och smort in, har lagat kompressorer, bytt elkablar (som jag skrivit en lapp om så de kan kontrollera och ta ansvar ).
Jag har lagat stora vibratorer, traktorer etc bara för att hantverkaren skall kunna jobba smidigt.
Jag har kört hantverkares bilar på service och lånat ut min egen.
Dåliga hantverkare har jag kört hem och några blivit utan betalning.
Kommunicera på plats och lös alla problem.
Men man får även fråga här när man är osäker, men att försvara sin okunnighet och osäkerhet är rent sagt spånigt. (Ingen passning till dig "Pyka", jag fick bara skrivklåda).
/Workingclasshero