Men allvarligt talat... hur pass rimligt är det att man debiterar 1 h rengöringstid för ett enkelt litet verktyg på full jourhantverkartaxa? Som sagt, jag hade blivit ytterst förvånad att se dylikt på fakturan.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 5 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Jag hade avtalat att få filmning gjort i samband med jourjobbet men det kunde de inte leverera.
Var väl tur det, tänk om de fått lov att sanerat något mer, på en lördag....
 
  • Gilla
Handhyveln och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Eftersom TS vägrar redogöra hela förloppet så är det svårt att gissa. Men en inhyrd person skall ju inte heller behöva förklara varje moment eller få godkänt att använda vissa verktyg. Men stoppar man ner något i bajsvatten så borde även den med extra kromosoner förstå att den måste rengöras. För inte skulle du vilja ha herr Larssons avföring på din hallmatta när din rörmokare kommer för rengöring det behövs tydligen inte/skall inte beställaren betala för iaf
Det är ju precis den här inställning som skapar problemet. Lite "fattar du väl!".
Uppenbarligen förstod inte TS detta. Han/hon har inte avlopp som profession och resonemanget är då inte tillämpligt. Kommunikation är att själv tillse att ditt budskap går fram hos motparten. Gör det inte det har du misslyckats.

Hur svårt är det att i telefon kontakten informera om timpenning och sedan även nämna att det även tillkommer "lite för- och efterarbete på firman" för städning/fakturering m.m?
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
För din info. Körtid till/från hemmet från Stockholm city (satt av Svanströms som ett kriteria) är ca 30 minuter enkel väg.
Teknikern satt i bilen på gatan 15 minuter utan att ens göra något innan han ringde mig.
Så hur det ens kan gå över 2 h känns helt oförståeligt. Detta även om man nu ska göra rent en Novipro Avloppsrensare.
Personen la kanske upp jobbet i datorsystemet när den satt i bilen.

Sen är det en del administration efter utfört arbete ute hos kunden.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Ska fråga nästa gång jag tar hjälp av någon hur mycket tid de förväntar sig att lägga på rengöring av sina verktyg..

De flesta här verkar tycka det är ok, skulle jag däremot fått en offert på ett jobb där hantverkaren hade en post för rengöring av sina verktyg hade jag nog lagt den åt sidan. Jour eller inte.

Undrar hur lång tid det tar för rengöring av hylsor, skruvdragare etc..
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag vidhåller att bäst är att undvika snåla svennar. Jobba mot företag istället och ditt blodtryck sjunker.
Ja bäst är ju att arbete åt de som kastar pengar efter en utan att ifrågasätta ;)

Jag tycker inte TS är verkar allmänt gniden som ifrågasätter timmen han/hon tycker är orimlig. Speciellt eftersom denne inte valde att bli krediterad timmen utan istället låta det som ansågs orimligt stå kvar på detta forum. Principen var alltså viktigare än pengarna för TS. Det är en ganska väsentlig skillnad.

Men oavsett om principen är rätt eller inte så har företaget i denna fråga misslyckats kapitalt. TS är arg och besviken och trots att företaget förvisso fick hela betalningen har de fått badwill/lite sämre rykte. Ett solklart loose-loose fall som i detta fall får störst konsekvenser för företaget ( de är ju mer beroende av ett bra rykte än valfri privatperson).

Att det skulle generellt vara lättare att arbeta åt företag köper jag inte. Jag arbetar i byggbranschen och uteslutande åt företag. Även de är rädda om sina pengar och har inte sällan professionell personal som granskar fakturor. De har ju dessutom ofta ett ansvar mot sina ägare att gå med vinst vilket ställer ännu högre krav på att hålla i kostnader. Därför är kraven på bra avtal och tidiga och tydliga aviseringar av tillkommande kostnader och ibland korrekta dagboksanteckningar extremt viktigt. Här om någonstans är det väldigt tydligt att du endast har rätt att få betalt enligt avtal.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han som jag citerar skriver att han tackar nej även om det "är svart". Jag har sällan varit med om att man sätter in svarta pengar på företagets konto, det verkar dumt.
Farstatjej, de personer (två olika) som kommenterade ditt inlägg verkar ha begränsad läsförståelse.

Däremot känner jag att din syn på att Sverige inte skulle vara friskt, för att någon som jobbar 0700-1600 tackar nej till 1280kr ”svart” på jourtid är svårt att få ihop.
Hen kanske har familj och inte vill rycka ut mitt i natten på ännu fler uppdrag.

Och tjänar hen redan 40.000kr, bor i hyresrätt för 7000kr i Marieflen (för att inte sätta någon faktiskt stad på kartan). Så är det inte säkert att lyckan eller livsglädjen ökar av att tjäna 1280kr/h svart på oplanerad och obekväm arbetstid.
 
  • Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
...du har betalat för en jour tjänst och per påbörjad timme. Allt arbete inklusive rengöring, felsökning och åtgård är inkluderat i dessa timmar...
Tror du firman kan visa upp ett påskrivet avtal där det framgår att de har rätt att fakturera varje påbörjad timme? Eller gicks detta igenom muntligt innan (även muntligt avtal gäller ju)?
Om inte det finns något sådant finns inget som säger att varje påbörjad timme får faktureras. Då faller det tillbaka på vad som skäligt eller branschpraxis och det är inte alltid lätt att hävda.
En hantverkare har rätt långgående skyldigheter enligt konsumentjänstlagen som väldigt förenklat innebär att denne alltid ska konsumentens bästa (både utförandemässigt och ekonomiskt) i åtanke. En formulering i den som skulle kunna vara tillämplig i detta fall är;

"Hantverkaren ska visa dig omsorg, alltså ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande. Hen får till exempel inte välja ett onödigt dyrt sätt att göra jobbet på."

Det skulle inte vara självklart att 1280:- för rengöring av ett verktyg inte skulle anses vara ett onödigt dyrt sätt att göra jobbet på.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jour är jour. De kan inte köpa en ny under jourtid.
Egentligen kan man köpa vad som helst, affärer har öppet sju dagar/vecka…😁 Om det är vettigt är annan fråga.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men allvarligt talat... hur pass rimligt är det att man debiterar 1 h rengöringstid för ett enkelt litet verktyg på full jourhantverkartaxa? Som sagt, jag hade blivit ytterst förvånad att se dylikt på fakturan.
Om det är lång tid framgår säkert av kommunikationen och fakturan som TS inte vill visa upp, trots att han gått ut med namn, namn på firman, andra screenshots osv. Om TS bor 40 min från kontoret där verktyget skulle tvättas och lämnas så tar det ju tid.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Detta har vi också gått igenom tidigare men du vägrar ju lyssna. Man kan inte ha femtioelva av varje verktyg i sin servicebil. Nu får du ge dig!
Jo det kan man ha.
 
Nästa gång får du göra rent verktyget åt han eller köp ett eget. Jädra gnäll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det har redan redogjorts i tråden. 1h efter att dom lämnat dig kan ett nytt jobb komma in där utrustningen behövs. Oavsett om den kostar 200kr eller 30000kr så behövs det och det skall vara rent. Har man inte den i bilen och kl är 23 en lördag så kan man inte ha jour uttryckning. Att dom erbjuder sig att ta bort timmen för att slippa ditt butthurt gnäll visar att det är vettiga personer.
Jag håller med om allt utom den sista meningen. Det pekar snarare mot korruption, men troligtvis var de fredagströtta och ville lösa det enkelt. Tyvärr var det ett riktigt dåligt sätt att försöka lösa det på.
 
  • Gilla
mbj79
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).
Akta er för att använda Svanströms El&VVS.

Mvh
Johan With
Bara för att verktyget har en viss (lägre) kostnad, så ska inte en firma som utför ett arbete kunna få debitera sin arbetskostnad?
Jag förstår faktiskt inte ditt argument och att du svärtar ner firmans rykte, med enligt mitt intryck ett icke hållbart argument.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Detta är varför man inte ska jobba åt privatpersoner. Jag förväntas ge bort 15 minuter på varje jobb, höjer jag timdebiteringen väljer ni någon annan firma bara.
Tänkte väl att du inte bara var en konsument, var jobbar du? Jag är i branchen, och kan inte i min vildaste fantasi förstå era argument till att man inte kan ha 5 st i bilen. Om man ska debitera lika mycket för rengöring som för en ny produkt så kan man absolut ha fler i bilen, så att man kan lämna verktyget hos kund om denne vill det. Ska man slipa om ett borr som blivit slött hos en kund, om ett nytt kostar samma pengar? Nja, samma fråga vad gäller knivar osv...
 
  • Gilla
A-Man_08 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.