Jag har också skrivit en tråd om där jag varnar för Mockfjärd som utförde jobb åt oss i Göteborg. Allt från dåligt hantverk till flera månaders väntetid innan slutgiltigt utförande. Jag skulle säga att problemen som vi upplevt inte beror på säljarna eller fönstrena som sådana, det är snickarna som Mockfjärd anlitar som inte håller måttet. Mockfjärd har inga egna snickare utan kontrakterar olika snickarfirmor för att utföra jobben. Jag tror därför att snickarna inte känner samma "företagskänsla" i det de levererar.
Här är min tråd från i somras:
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/279861-mockfjards-fonster-inte-nojd.html

Redigerat:
Vill varna för Mockfjärdsfönsters representanter i Haninge.
Vi fick en skada i golvet vid montaget, säljaren påstår att den fanns där innan och att montören dokumenterat det. Dock vill ingen visa den dokumentationen. I dom handlingar som vi fick vid kontraktsskrivningen står det att säljaren alltid skall kontakta köparen för att tillsammans besikta montaget. När jag påtalade det för säljaren säger han att det gör dom bara om man begär det. Kunde också konstatera en allmän nonchalans från montören, lämnade ytterdörren öppen så att hela huset blev helt utkylt. När han var klar efterlämnade han överblivet material, glömde att sätta tillbaka en golvsockel som han dessutom kastat bort.

H Honken1 skrev:
Eftersom jag startade denna tråd kan jag komma med uppdatering på vårt läge just nu.

Vi valde Mockfjärdsfönster bl.a för detta: (citat deras hemsida)

Det bästa med oss är att du inte behöver göra någonting själv.
Får vi förtroendet att byta dina fönster och dörrar, tar vi ansvar för hela bytet:
från planering och rådgivning hemma hos dig till färdig installation,
och du har endast en kontaktperson genom hela processen. Kan det bli mycket enklare.

Det känns som att allting som kunde gå fel har gjort det hos oss, det var detta jag var rädd
för, därför kändes det tryggt att anlita en av de stora på marknaden. Men såhär i efterhand
så ångrar jag mig bittert, det har orsakat mig en massa jobb, tidspillan och oro.
Folk man pratar med om det säger att det låter som en fars, och jag är villig att hålla med.

1,5 år efter beställningen av fönstren har Mockfjärd ännu inte fått ordning på allting.

I Mars 2006 beställer vi fönster av Mockfjärdsfönster (säljare 1) han måttar och lovar ca 3-4 mån
lev tid och installerat inom den tiden. Vi väntar och väntar när 4 månader gått så ringer jag
upp säljare och frågar hur det går med våra fönster, får till svar..."är inte dom monterade redan?"
Det visar sig att han glömt beställa dem, trott att han faxat upp beställningen men missat det!!!?
Jag ber att få prata med hans chef, och han tar över ärendet = (Säljare 2). Han lovar att fixa
detta supersnabbt om vi ger dem fortsatt förtroende, vilket vi gör. Det kommer över en snickare igen
på min begäran och snickaren konstaterar att 7 av 12 fönster är felmätta.

Efter ytterligare 4 månaders väntan börjar jag bli skitförbannad och börjar pressa säljare 2, undrar vad som händer....veckan därpå dyker hälften av fönstren upp och samtidigt en lapp i lådan att jag skall ringa en snickare, vilket jag gör. Snickaren säger åt mig att vänta tills allt har kommit och ringa honom igen. 1,5 vecka senare dyker nästa laddning med fönster upp jag ringer snickaren. Då visar det sig att han inte har tid utan skjuter hela tiden upp monteringen, efter 2 veckor blir jag förbannad och ringer säljaren och ber honom fixa, för då har snickarens släkting blivit sjuk eller nått.
Vi har inte kunnat använda vår parkeringsplats på 3,5 vecka, fönstren stod ute i väder och vind.
Grannarna är förbannade för att vi står ivägen på gatan med vår bil.
Nu börjar det riktiga strulet med Säljare 2, han svarar inte när jag ringer, säger att han skall ringa upp men gör inte det, lovar att han skall komma förbi, undanflykter och sen helt plötsligt så försvinner han....visade sig att han "tog slut" han också precis som någon skrev ovan.
Sista samtalet jag hade med honom stod han i ett hotellrum i Thailand.....och lovade ringa när han kom hem....

Jag tar då kontakt med Mockfjärds ledning och vidtalar dem för 3:dje gången att detta är helt snett.
Får efter mkt om och men prata med ngn planerare av ngt slag som skickar mig till en 3 dje snickarfirma som jag själv får ringa och boka in. Så mycket för "vi tar hela ansvaret...."

OK, snickarfirma 3 dyker upp till slut efter typ 4 samtal och påbörjar arbetet, vi upptäcker en del fraktskador som anmäls direkt till Mockfjärd. Snickarfirma 3 var tyvärr inte dom nogrannaste grabbarna på denna jord.
Det slarvas en hel del, geringar blev kass, foder blev för korta, inga spikskallar spacklades, dålig tätning runt om fönstren, hackig sågning av smyglister osv...ser tyvärr för dj-vligt ut på sina ställen.
Fortfarande foder utvändigt som inte är monterade och fönsterbräda som ligger ouppackad i källaren.
Dessutom spräckte dom ett fönster som skulle bytas ut enl deras chef, behöver jag nämna att det är fortfarande spräckt. Vi kunde inte ha soffan på dess normala plats i vintras p.g.a tätningen runt det fönstret är så dålig att man fryser av kallraset ner i soffan. På flera fönster har man kladdat med fogmassa så det är fläckar invändigt som är omöjliga? att få bort. Osv...

Dessutom levererades alla fönster med gulkromaterade beslag istället för krom färgade som vi skulle ha. (precis som ovan) Ett fönster var felhängt trots att vi påpekat det på beställningslapparna.

Nu trodde man ju i sin enfald att arbetet skulle slutbesiktigas av en säljare...."vår" säljare....men
han finns ju inte för han har "tagit slut" (som någon skrev ovan) meddelar kundtjänst när jag ringer dem.
Jag meddelar kundtjänst om allt skit som jag skrivit om ovan och det som händer är efter 4 månader dyker det upp en kille från Svenska fönster för att fixa en lackskada på en av karmarna, efter ytterligare 1 månad dyker slutfakturan upp det har nu gått ca 1år och 3 månader sen vi beställde fönstren.

Inte ett ljud från Mockfjärd om min reklamation av hela arbetet från start till ?slut?.....

Jag bestrider fakturan direkt och förväntar mig en reaktion, reaktionen blir att jag får en påminnelse
på utebliven betalning från Mockfjärd.

Jag blir riktigt förbannad och ringer upp kundtjänst igen....dom har inte ens hört talas om
våra problem säger dom..nähe...jag har ju bara skickat ca 10 mail och ringt om detta under
ett antal månaders tid. Efter 1 timma ringer dom upp då har dom helt plötsligt hittat några mail från mig
med bilder på den usla monteringen och mina klagomål. Dom vill ha betalt jag vill inte betala utan
att ngn kommer och tittar på det. Dom lovar att ringa upp mig inom ett par dagar.....dagarna gick...månaderna gick...

Innan jag gick på semester i midsomras fick jag en lapp från Mockfjärd att dom emottagit min
reklamation men att dom har inte tid att behandla den just nu, p.g.a tillfällig underbemanning.
Jag har inte hört ngt sedan dess.

Så jag har inga bra erfarenheter av Mockfjärd, inte ens en ursäkt har man fått!
Känns inte som att dom bryr sig faktiskt, man kanske inte behöver göra det när man är så stora?
Så mycket irritation och oro som detta fönsterbyte har åsamkat vår familj önskar jag ingen!

\\KoH
Samma problem för oss, riktiga klåpare utan kunskap eller sunt förnuft som monterar och de som handlägger ärendet skiter helt i hur det blir.
De anser sig klara trots att det ser för djävligt ut.
Säljare som skryter om världsledande produkter och professionella montörer.
Fy fan för Mockfjärds och deras vilseledande hemsida.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.