Jerka_l skrev:
Mockfjärdsfönster tillverkas på samma fabrik som Traryd fönster. Det är i princip samma fönster, det enda som skiljer fönsterna åt är utseendet på karmarna på insidan. :)
Svenska fönster äger Sp-fönster,Traryd och Mockfjärd tillverkas på samma ställe (Edsbyn)
det är lika med Wisy som ägs av Elit-fönster och tillverkas på samma ställe.
same same but different :)
 
Hej!

Vi anlitade mockfjärdsfönster, tog deras helhetslösning. Resultatet är trasiga lister, impregnerat virke på insidan, lister som är avsågade fastsittandes i väggen, fönster som lutar utåt från fasaden mm. Riktigt dåligt gjort! Det värsta är att de inte följt sitt avtal, ingen har kollat upp arbetet enligt deras nöjd kund garanti, montören är inte utbildade av mockfjärdsfönster mm. Inget av deras arbete hemma blev bra. Nu får jag inte ens ett svar på lösning av dem =( Känner mig lurad och ledsen.
 
  • Gilla
Siv Svensson
  • Laddar…
Har du betalat?
 
Hej, jag har betalat in handpenningen, men blir så ledsen när det verkar som att man i slutändan trots dåligt utfört arbete måste betala in slutfakturan.
 
Nej, du skall inte betala in hela slutfakturan, försök få frma en offert från en snickare på hur mycket det kommer att kosta att rätta till alla fel, håll sedna inne det beloppet.

Du måste ge den nuvarande monteringsfirman skälig tid att åtgärda felen, men du kan meddela dem att o de inte senast xx/xx har åtgärdat bristerna så har du för avsikt att anlita en annan firma för åtgärdande på deras bekostnad.

Försök att diskutera saken med kommunens konsumentvägledare för att få formaliteterna rätt.

OM du betalar hela fakturan så kommer de aldrig att åtgärda felen.
 
Om de nekar till att det finns några fel så måste du nog ta in en besiktningsman som obejktivt protokollför felen, observera att du skall i så fall själv välja besiktningsman, acceptera under inga omständigheter någon som firman föreslår.
 
Hej.
Det verkar väldigt svårt att få igenom en fönster reklamation.
Ska man Verkligen följa rekommendationerna på tillverkarnas hemsidor? Det låter helt sjukt att en repa måste vara synlig på 3meters avstånd. Vad säger Arn och lagen?
 
Hempularen,

Vem ska betala kostnaden för besiktningsmannen?
 
(y) Vi är 2 fastigheter nära varandra som köpt hus från Mockfjärdsfönster. Vardera omkring 10 st fönster och för min granne gjordes jobbet fullt klart innan veckans slut och allt till full belåtenhet.

Dessvärre råkade jag ut för lite problem och starten för installationen var 3:e juli och beräknas bli färdig vecka 47. Mockfjärdshus har skött sig exemplariskt, tagit sitt ansvar för ett felaktigt levererat fönster och har kommit med en åtgärdsplan som anger exakt vad som skall göras om i installationen och det är detta jobb som gör att färdigställandet drar ut på tiden. Det mesta i gjord installation skall göras om då inte mycket var rätt i förhållande till vad jag beställt.

Sammanfattningsvis kan nämnas att någon skugga på Mockfjärdsfönster skall inte falla men personligen skulle jag vi eventuellt ny order kräva att installationen utföres av en yrkesmässig firma och jag beklagar djupt att Mockfjärdsfönster har slutit avtal med byggfirman som gjorde jobbet hos oss.
 
Jag ska byta fönster och hade bestämt mig för mockfjärds fönster och vi skulle skriva beställningen nu på måndag.
Tills idag!
När jag läste detta.


http://www.expressen.se/nyheter/de-blir-rika-pa-knepet-med-rot-avdraget/
Jag känner mig så grundlurad och besviken!
Jag satt ändå och diskuterade just arbetskostnad och rot-avdraget med säljaren och krävde att få en mer specificerad lista på kostnaderna. Vi pratade en bra stund och han försäkrade att allt stod rätt till.
Tänkte först inte nyttja mitt rot-avdrag men han propsade på att det var jättebra och att det blev billigare för mig.
Det blir definitivt inga fönster beställda på måndag utan jag kommer att vända mig till ett mer seriöst företag!
 
  • Gilla
Siv Svensson
  • Laddar…
Det finns några rätt långa trådar här på forumet om problem med själva utförandet från Mockfjärd, och ett aktivt ointresse från firman när det gäller att åtgärda problem.

Enl. många (har själv ingen koll) så kan man dessutom få exakt samma fönster avsevärt billigare om man köper fönster själv och låter en lokal snickare montera.
 
Jag instämmer helt i denna varning. Mockfjärds Fönstermästare är ett företag som lovar mycket i sin reklam, men håller inte sina utlovade löften. Jag skall åskådliggöra detta med följande reklamation till det berörda företaget;
"Jag, R M, beställde utbyte av sammanlagt 8 fönster av 2 olika modeller. Se Beställningsbekräftelse xxxxxx, Daterad 2012-12-04. Fönsterleveransen var i början av februari detta år, fönstermontering skedde i slutet av februari.

Fönstermontaget utfördes med snabbhet, men det blev i snabbaste laget, utvändiga täcklister blev omålade och är fortfarande obehandlade. Jag har inskickat till Er en reklamationsanmälan, där skrevs följande; Utvändig listning, Täcklister 10 x 45 mm omålade, önskemål om att listerna skulle utbyttes mot färdigmålade täcklister.
I Er offert står skrivet att utvändig listning inte ingår, med däremot invändig listning. Jag tolkar denna skrivning att skulle innebära invändig påsalning av fönsterna måste ske. Anledning till detta är att karmdjupet ca 20 mm mindre än de gamla fönstren. De nya fönsterna sattes i liv med innerväggarna. Fönsterna inmonterades utan påsalning på insidan, vilket innebar att ett mellanrum uppstod mellan fönsterkarm och utvändig befintlig påsalning. Huset är tilläggisolerat, därför är denna utvändiga åtgärd vidtagen. Fönsterförsäljaren NN hade inte observerat denna omständighet eller hade missat detta i sin måttagning. Någon jämförelse med fönster och dörrar som var utbytta sedan något år och den blivande fönstermotaget torde inte blivit utfört av honom. Fönster och dörrar, som bytts tidigare, har utvändiga täcklister.

Från Er hemsida har följande 2 stycken kopieras;
Men det är inte bara fönster vi säljer: Vad du egentligen köper är en helhetslösning, där vi tar ansvar för hela fönsterbytet.
När dina nya fönster och dörrar har installerats går din fönstermontör igenom produkterna och arbetet tillsammans med dig. Hela fönster- och dörrbytet avslutas sedan med ett återbesök av din fönstermästare för att säkerställa att slutresultatet blivit såsom vi varit överens om från början.
Helhetslösningen Ni omtalar är ej uppfylld. Beträffande den av Er beskrivna besiktning har inte skett i detta fall.
Efter reklamationsanmälan har det varit mycket oklara besked från Er sida. Först antyddes att listningen ej ingick i Ert åtagande. Jag hävdar att när Snickarna valde den montering som utfördes, måste utvändig täcklistning utföras för att fönstermontaget skall anses vara komplett. Från Fönsterförsäljarens sida nämndes utbyte av listerna till färdigmålade dito. Fönstermontören skulle måla lister på plats och utföras vecka 25. När den utlovade åtgärden uteblev, har jag försök att kontakta både Fönsterförsäljaren och Montören vid flertal tillfällen. Vid telefonsamtal till dessa två män har de ej behagat att svara i sina telefoner, vid ett tillfälle meddelade Försäljaren via SMS att han var utomlands och hänvisade till person med namn xxxxxx och att jag skulle boka en tid med honom för målning av listerna.
Alla telefonuppringningarna till honom blev resultatlösa. Av ren tillfällighet när besökte granngatan blev jag varse den en person, som varit engagerad i fönsterbytet. På frågan varför han inte utfört, av honom lovade målningsarbete, blev svaret att de överbelastade av arbete, men han skulle utföra arbetet snarast möjligt.
Jag har känsla att när betalningen av Er faktura blivit gjort, har intresset från Er sida att utföra slutföra arbetet blivit minimalt. I detta sammanhang måste påpekas att jag känner mig inte tillfreds med detta arbete. Min känsla är att jag blivit nonchalerat från Er sida i detta ärende. Man kan få den uppfattningen att en äldre ensamstående kvinna är inget att bry sig om, man kan hel strunta i henne. Jag är mycket besviken på detta behandlade från Er sida.
Eftersom något arbete med att åtgärda listerna inte blivit utfört måste andra åtgärder vidtagas.
För att uppfylla Er helhetslösning måste någon av följande åtgärder utföras:
1: Ni sänder en annan entreprenör, som omgående utför målningsarbetet eller byter till färdigmålade lister.
2: Jag ombesörjer målningsarbetet/listbytet på Er bekostnad, d.v.s. att Ni har betalningsansvar för räkningen.
3: Jag anlitar lämplig person för målningsarbetet, Ni betalar 3000 kr för besväret.

Jag kräver omgående besked vilket ovanstående alternativ Ni väljer.
Om så inte är fallet går jag vidare med ärendet."

Svar från Mockfjärds inkom till mig 2013-07-11. I denna skrivelse framkom att Mockfjärds Fönstermästaren inte tog något ansvar för fönstermonteringen och avslog min begäran att komplett fönstermontage skulle utföras. Informatören, Företagets Service Center, hänvisade till den lokala organisation för Mockfjärds fönster i Umeå som består av en franchisetagare och två fönsterförsäljare. Några klara besked från den distriktsansvarige har ej erhållits. Först skulle begärd penningsumma utbetalas till mig, med när jag krävde uppgifter om vilken som var ansvarig för utbetalningen på Mockfjärds, blev svaret att han skulle ordna/anlita en Målare för målning av listerna. Jag hade för avsikt att erhålla betalning först, sedan måla listerna. Med detta godtog ej den Distriktsansvarige.
 
  • Gilla
Siv Svensson
  • Laddar…
bonnier skrev:
Var det ironi i det där eller? :p Men nu står det iofs ingenstans i tråden ATT dom gör fönster, utan att leverans och montage kritiseras.
Det är korrekt att Mockfjärd inte gör fönster utan bara säljer. Det är SP som står för tillverkningen och den ligger inte i Mockfjärd. :)
 
Jag hade en säljare från mockfjärds hemma och han var väldigt tillmötesgående, trevlig, kunnig och hade väldigt bra lösningar när det gäller skitsnygga integrerade fönsterbänkar, snygga fönstersmygar, integrerade insektsnät i metall, spröjs med mera.... Offerten var lite dyrare än andra jag tittat på men han gav ett gediget intryck och fönsterlösningarna verkade toppen, de använde oxå samma snickare i hela regionen sade han, allt som allt fick jag ett väldigt bra intryck!

Fast det var såklart en försäljare...

Är det ingen som har anlitat mockfjärds och varit nöjda?
 
I färd med att byta fönster i huset. Just nu har de en snabbhetspremie så att man får en ytterdörr på köpet. Men efter att ha läst denna tråd, så blir mycket tveksam. Finns det någon som är nöjd med företaget?

Vilket företag som rekommenderas istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.