electroluxaren skrev:
Kompressor läckage är bara en omskrivning för jag inte orkar med denna kunden längre
På Min ytterdel/kompressor konstaterades det iaf läckage. Den läckte där ena röret gick in i kompressorn. Dålig lödning? Sen för övriga kompressor läckage kan jag inte svara.

electroluxaren skrev:
Osannolikt snabbt!
Kanske för att jag har e-adressen direkt till en fysisk person efter det strul som var med min första pump. Jag har inte sökt kontakt eller svar via deras kundtjänst.

M maria01 skrev:
hur många säljer du på ett år :rofl::rofl:
Inte en enda. Dock är jag nöjd konsument.

• Haha
maria01
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
2012/2013 var det just FH serien som var Mitsubishi Electrics toppmodell som ersatte FD serien.
FD35 / FH35 gav vid -15 som brukar finnas redovisas i produktblad 4kW, vad är det för modellbeteckning av Daikin som du har som gav mer ?

Luftvärmepumpar är rätt svårt att göra en bra research på kvalitetsmässigt då det kommer nya modeller inom några år från tillverkarna .
Vi byter ut en del defekta luftvärmepumpar som det inte är värt att reparera och att det inte skulle vara några fel på Daikin kan jag inte hålla med om .
Vilket märke som har lägst felprocent är nog svårt att få korrekta uppgifter på då tillverkarna troligen inte redovisar all statistik.
Nu hittar jag inte Excellarket med jämförelserna inför vårt köp. Men i samma veva hjälpte jag en kompis.

Där jämfördes modellerna Q Heat 450/FD25 som ställdes mot FTXL 20G.

COP vid -7C för FD25 = 2,5. FTXL 20G hade COP 3,4 vid -10C.

Maxeffekt FD25 = 4,5kW. FTXL 20G = 5,2 kW.

Har tyvärr i denna jämförelse inte effekt vid -10C och -15C. Hittar jag igen min fil återkommer jag.

N
Köpte en Panasonic 2009. Den fungerade utan några problem i alla de år jag hade den. Beställde service på den en gång vilket var bortkastade pengar eftersom jag själv dammsög den en gång i veckan och rengjorde såväl inner- som ytterdel grundligt vartannat år.
Förra året fick jag rådet att passa på att köpa en Mitsubishi FH25 innan den gick ur marknaden helt. Rådet kom från en god vän som tidigare arbetade med installation av värmepumpar och som enbart hade goda erfarenheter av FH-serien.
För att få fem års garanti beställde jag via Elon.
FH25/35 skall enligt flera källor vara bland de bästa pumpar som tillverkats.
Återstår att se om den matchar min Panasonic med 12 problemfria år. Den gick f.ö. vidare till en granne.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Fiskebäck1 Fiskebäck1 skrev:
Har sålt 10 000-tals luftvärmepumpar under de 15 senaste åren och har statistik på hur många som går sönder från de främsta fabrikaten i Sverige. Från statistiken kan man tydligt se att Mitsubishi Electric har en väldigt hög kvalitet på sina värmepumpar.

Tycker att rubriken är felaktig och borde ändras så den inte vilseleder vid val av luftvärmepump.
Hej

Jag förstår inte varför du tycker att rubriken ska ändras?

Jag tycker att den fråga som är ställd i rubriken mycket väl speglar min erfarenhet av Mitsubishi llvp. Av 3st möjliga så är det 3st trasiga på mellan 3 till 6år.

Så min erfarenhet av dom är ju faktiskt 100% defekta inom 6 år. Visst förekommer det måndagsexemplar på allt som tillverkas oavsett om det är bilar llvp eller vad som helst.

Och visst kan det vara så att just jag har lyckats hitta 3 av 3 st måndagsexemplar.
Men jag tycker ändå att du skulle förstå att min erfarenhet av M gör att jag ställer frågan.

• Gilla
Trollebo15 och 2 till
  • Laddar…
A Avarage skrev:
Nu hittar jag inte Excellarket med jämförelserna inför vårt köp. Men i samma veva hjälpte jag en kompis.

Där jämfördes modellerna Q Heat 450/FD25 som ställdes mot FTXL 20G.

COP vid -7C för FD25 = 2,5. FTXL 20G hade COP 3,4 vid -10C.

Maxeffekt FD25 = 4,5kW. FTXL 20G = 5,2 kW.

Har tyvärr i denna jämförelse inte effekt vid -10C och -15C. Hittar jag igen min fil återkommer jag.
Hur får du fram att maxeffekt är 4,5kW på FD25 ?
Maxeffekt ligger på 6,3kW och gav 3,2kW vid -15
Du får leta upp ditt ark och kika igen för det verkar inte stämma,

C Comfort Thomas skrev:
Hur får du fram att maxeffekt är 4,5kW på FD25 ?
Maxeffekt ligger på 6,3kW och gav 3,2kW vid -15
Du får leta upp ditt ark och kika igen för det verkar inte stämma,
Tycker vi bör skapa egen tråd då vi är helt Off Topic från TS fråga.

Vad är ditt råd till TS?

A Avarage skrev:
Tycker vi bör skapa egen tråd då vi är helt Off Topic från TS fråga.

Vad är ditt råd till TS?
En del av frågan är väl om kvalite så tråden har inte spårat ur så galet än så länge som många annars gör.
Att det kommer lite märkliga/felaktiga uppgifter får man på köpet och när man läser i trådar/ämnen får man alltid läsa lite mellan raderna .

Kan TS få någon form av goodwill via sin återförsäljare om garantitiden är över så kollar man det.
TS fick några inlägg om att få hjälp med kretskortsreparation så där finns ett förslag.
Alternativt kontakta sitt försäkringsbolag för hem/villa

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har inte sett några siffror på papper men vill minnas att jag hört att det räknas med någon form av åtgärd på 1,5% av installerade luftvärmepumparna av dom stora kända drakarna under garantitiden.
Vi ligger rätt säkert under den prognosen om jag nu minns rätt på procentsatsen.
FH serien måste vara den modell som tillverkades/såldes längst av alla innan den ersattes, måste ha funnits 6-8år.
Det enda jag kommer på som var lite strul ett tag med FH är att ” ormboet” av rör och plast på vänster sida hade för lite fett och det blev mera knäppningar i plasten än normalt så man fick komplettera med smörjmedel.
Detta fel med knäppningar har jag på min FH35 och har haft sen den var ny, (även bytt innerdel en gång utan förbättring). Nu när avfrostningarna har kommit igång igen stör jag mig på det igen…

Jag tog faktiskt av fronten och försökte smörja med lithiumfett mellan rören och plasten till vänster förra vinter men det blev inte bättre… Så har du något tips på tillvägagångssätt för att få det bra får du gärna skriva det.

SSSS SSSS skrev:
Detta fel med knäppningar har jag på min FH35 och har haft sen den var ny, (även bytt innerdel en gång utan förbättring). Nu när avfrostningarna har kommit igång igen stör jag mig på det igen…

Jag tog faktiskt av fronten och försökte smörja med lithiumfett mellan rören och plasten till vänster förra vinter men det blev inte bättre… Så har du något tips på tillvägagångssätt för att få det bra får du gärna skriva det.
Det går från minusgrader till över 50 grader varmt i innerdelen och då finns risk för knäppningar i dom flesta modeller så det är inget ovanligt då plasten rör sig av temperaturväxlingarna.
Om innerdelen är monterad i spänn på en krokig vägg om du förstår vad jag menar så kan man även få knäppningar av det.

på en del FH var det mer knäppningar än ”normalt” , nu minns jag inte vad det var förr spray jag använde men det måste tåla både minusgrader och minst 60 graders värme.
Fungerade oftast med att spraya in vid stödlagret och i ett av hålen uppe i vänstra hörnet när man öppnat frontluckan.
Ska se om jag har någon gammal burk kvar så kan jag ta en bild och lägga in här.

• Gilla
SSSS och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Finns det ingen som tillverkar innedelar i trä? (Äkta trä, inte nån MDF- eller spånskiveskit.) Jag har lärt mig stå ut med utseende och knäppningar (snarare ett enda "knaaaaaak" när avfrostningen är klar) i min, men när det blir dags att byta kanske man vill ha något fräckare.

SSSS SSSS skrev:

Det är inget fel när det knäpper. Det ska vara så. Vår installatör informerade oss när han installerade den förste för 12 år sedan

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Det går från minusgrader till över 50 grader varmt i innerdelen och då finns risk för knäppningar i dom flesta modeller så det är inget ovanligt då plasten rör sig av temperaturväxlingarna.
Om innerdelen är monterad i spänn på en krokig vägg om du förstår vad jag menar så kan man även få knäppningar av det.

på en del FH var det mer knäppningar än ”normalt” , nu minns jag inte vad det var förr spray jag använde men det måste tåla både minusgrader och minst 60 graders värme.
Fungerade oftast med att spraya in vid stödlagret och i ett av hålen uppe i vänstra hörnet när man öppnat frontluckan.
Ska se om jag har någon gammal burk kvar så kan jag ta en bild och lägga in här.
Ja det är jättemycket knäppningar i min under och framförallt efter avfrostning när den ska upp i temperatur igen. Håller säker på i 4-5min eller så. Hade en Panasonic tidigare på samma plats om inte alls hade det problemet. Upplever att plasten i innerdelen är hård när man öppnar och stänger luckan för filtren

Dock inte omöjligt att väggen inte är helt rakt . Men det lär väl knappast att gå att åtgärda så länge pumpen sitter uppe antar jag?

Det var i rörvändningarna som jag försökte smörja senast. Markerat på bilden nedan (dock ej min pump).

Luftkonditioneringsenhet öppnad, exponerar inre delar och komponenter, hemmiljö, underhåll antagligen pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då blir det ingen Mitsubishi nu när vi ska köpa en större luftvärmepump. Tack för info!

• Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.