C Comfort Thomas skrev:
Låter som en väldigt låg ersättning om den är 6-7 år gammal, nu kanske ni hade en hög självrisk som gjorde att det blev så dålig ersättning.
Första 2 åren är det inga åldersavdrag och sen tycker jag mig hört om 10-15% per år men kanske skiljer sig åt mellan bolagen.
Grannens pump som inte fyllt 7år blev ersättningen ca 850:- minns inte exakta siffran. Min som hade hunnit fylla 7år var ersättningen enligt ovan. Vi hade samma försäkringsbolag det som ganska många har via sin fackförening.
 
L lbgu skrev:
Flyttar man tillverkning till ett låglöneland så innebär det nästan alltid att personalen i låglönelandet har mycket lägre utbildningsnivå än den personal som fanns i t.ex. Japan. Så att kvaliteten blir lidande kommer oftast på köpet. Just japaner är väl också kända för hög arbetsmoral.
Håller inte med dig där. Personalens utbildningsnivå har knappas med kvatitetsnivån att göra. Billigare arbetskraft är EN anledning till flytt, billigare komponenter en annan. Sätter man ihop prylarna av skit spelar det ingen roll om det är en svensk ingenjör eller en kinesisk som sätter ihop det (och den kinesiska är troligen lika välutbildad och dessutom högre motiverad än den svenska)
 
M Matteshus skrev:
Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.

2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.

I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.



Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.



Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.

Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.

(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)



Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.

Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.

Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.



Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.



Tar gärna emot tips och råd.



Eje Forsmark
Har inte läst hela tråden, så du har kanske redan fått rådet. Anmäl skadan till försäkringsbolaget. Försäkringen gäller upp till 12år på luftvärmepumpar.
 
Fairlane
Helena S Helena S skrev:
Har inte läst hela tråden, så du har kanske redan fått rådet. Anmäl skadan till försäkringsbolaget. Försäkringen gäller upp till 12år på luftvärmepumpar.
Gör den?
Så här skriver mitt försäkringsbolag:
luft/luftvärmepumpsanläggning, antal år utan åldersavdrag 2, Därefter görs ett avdrag i procentenheter per påbörjat år med 15, dvs efter 8 år skulle jag väl få 10% och sen noll, inga 12 år där inte.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Gör den?
Så här skriver mitt försäkringsbolag:
luft/luftvärmepumpsanläggning, antal år utan åldersavdrag 2, Därefter görs ett avdrag i procentenheter per påbörjat år med 15, dvs efter 8 år skulle jag väl få 10% och sen noll, inga 12 år där inte.
olika för olika bolag
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
electroluxaren skrev:
olika för olika bolag
Precis, dvs uttalandet var lite för generellt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Håller inte med dig där. Personalens utbildningsnivå har knappas med kvatitetsnivån att göra. Billigare arbetskraft är EN anledning till flytt, billigare komponenter en annan. Sätter man ihop prylarna av skit spelar det ingen roll om det är en svensk ingenjör eller en kinesisk som sätter ihop det (och den kinesiska är troligen lika välutbildad och dessutom högre motiverad än den svenska)
Det är dock en kulturell skillnad, som är rätt uppenbar om man beställer av kinesiska bolag:
Är det en av de första batcherna så brukar den vara dubbelkollad, men man skall alltid se till att kontrollera vad man får, för det kan skilja oerhört mellan enhet till enhet hur bra kvaliteten är.

Är det ett seriöst kinesiskt bolag, eller underleverantör, så bör dom ha en sådan kontrollfunktion, om inte annat brukar det regleras av avtalen. Men en hel del, framförallt underleverantörer, litar på att kunden kollar sakerna och isf reklamerar. Och just produktionen kan som sagt svänga en hel del i kvalitet, och det är uppenbart en skillnad mellan saker som kommer från kinesiska fabriker eller tex japanska...
Och om då slutproducenten inte inser detta och kanske just har bytt leverantör, så kan kvaliteten på slutprodukten variera en hel del...

Sen gäller inte detta alltid förstås. (Och med reservation för att mina senaste erfarenheter var pre-corona)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.