Nej, men Skanska lär rangera ut maskiner med jämna mellanrum. Förmodligen säljs då en massa maskiner i klump till någon annan firma som sedan säljer dem styckevis. Att det är stöldgods skulle jag inte ta för givet även om man inte ska vara blåögd om storyn inte håller.

Tvivlar på att skanska säljer ut märkta stöldbegärliga handverktyg. Då måste man nog byta kåpa så märkningen försvinner. Ingen laglig människa skulle köpa en märkt maskin från ett byggföretag. Det betyder att skanska skulle bli fanbärare för att undergräva trovärdigheten på stöldmärkning.

Däremot tror jag dom säljer ut större maskiner som baklastare, lastbilar, mm.

Redigerat:
Snorunge skrev:
Tvivlar på att skanska säljer ut märkta stöldbegärliga handverktyg. Då måste man nog byta kåpa så märkningen försvinner. Ingen laglig människa skulle köpa en märkt maskin från ett byggföretag. Det betyder att skanska skulle bli fanbärare för att undergräva trovärdigheten på stöldmärkning.

Däremot tror jag dom säljer ut större maskiner som baklastare, lastbilar, mm.
Det kan mycket väl vara så att Skanska skrotar sina verktyg istf för att sälja av dom. Själv har jag genom åren köpt 2 kvalitetsmaskiner märkta med byggföretagsnamn helt legetimt. (eg genom större auktioner som dom lejt ut). Vidare så fick en av mina grabbar när han pryade för något år sedan en beg cirkelsåg som "ersättning"... även den märkt.

Men som sagt, just Skanska kan ju vara undantaget som bekräftar regeln...

Mikael_L
Nimajneb skrev:
Tycker nog det är lite jobbigare med säljare som ofta inte har en aning om vad dom säljer.

typ ingen beskrivning och/eller maskinen läggs upp under övrigt istf tex fräsar etc---

ett av flera exemplel:
[länk]
Jo, sådana svepande beskrivningar av verktygen, så att man får känslan av att säljaren aldrig hållit i verktyget själv, eller ens använt ett av samma sort verkar ju minst sagt misstänkt. :)

Just de annonser du länkade till är kanske inte något sådant skumt med iaf. Dumt att ta en närbild av varenda serienummer ifall man säljer tjuvgods... :p

Mikael_L skrev:
Jo, sådana svepande beskrivningar av verktygen, så att man får känslan av att säljaren aldrig hållit i verktyget själv, eller ens använt ett av samma sort verkar ju minst sagt misstänkt. :)

Just de annonser du länkade till är kanske inte något sådant skumt med iaf. Dumt att ta en närbild av varenda serienummer ifall man säljer tjuvgods... :p
Läser man tidigare omdömen på denna säljare så får man iallafall lätt intrycket av att åtminstone slinker med ett och annat stöldgods ibland. En köpare skriver att han köpte en Hilti som det fanns ett leasingavtal på mellan Elajo och Hilti. Fanns några fler exempel också.

Mikael_L
Sedär ... Ja jag kollade ju inte speciellt noga ... :blushing:

Bezt skrev:
Laddaren står det att det är en 1414t, den laddar bara upp till 14 Voltsbatterier. Så det verkar väldigt fejk med en 24 Volts maskin till den.
Edit:
Annonsen anmäld.
Nu har jag också anmält den. Intressant att den är uppe i 1500 pix men att reservationspriset inte är uppnått....

Mikael_L skrev:

Just den liraren köpte jag en Hilti av och är supernöjd - I toppskick med en massa extra borrar helt utan anmärkning.

Saxat frånd DN:

"Polis och åklagare i Sverige slog på fredagen till i en europeisk jättehärva mot misstänkt piratkopiering av verktyg och kläder.
Tillslaget skedde på begäran av en åklagare i Neapel och i samarbete med EU-organen Eurojust och Europol.
- Vi har gjort ett tillslag på en plats och vi har gjort vissa fynd i samband med det, säger åklagare Henrik Rasmusson vid Internationella åklagarkammaren i Stockholm.

Han kan inte säga vad som beslagtogs eller var tillslaget skedde. Någon svensk förundersökning om misstänkt brott har inte heller inletts.
- Vi agerar helt på den begäran som kommit från italienska kollegor. Och skulle misstanke om varumärkesintrång uppkomma så får jag inte agera utan målsägandens angivelse, förklarar Rasmusson.
Enligt Eurojust har härvan utretts i två år och än så länge sitter 60 personer häktade och 800 ton gods värt cirka tolv miljoner euro har beslagtagits.
Förfalskarna har importerat stora mängder elektriska verktyg från Kina till Neapel, där godset lastats om och sedan förts till en rad länder, varefter artiklarna försetts med falska varumärken och sålts med jättelika vinster."

Kanske svaret på vart de falska Bosch-maskinerna kom ifrån. Står dock inget om Makita.

För den intresserade finns det ett pressklipp från EUROJUST med fler detaljer - http://www.eurojust.europa.eu/press_releases/2010/21-05-2010.htm

Det intressanta är följande citat:

The cost of an electric generator produced in China is around 35 euro whilst the sale price offered by the criminals was around 400 euro. The price for a genuine product from a legitimate brand is around 1,250 euro.

Med tanke på priserna 4kkr och 12k5kr så kan man ju misstänka att generatorn i fråga syftar till elverk. Jag tycker det är makalöst att man kan tillverka ett elverk, med förbränningsmotor och hela shebanget, för 350 spänn!

phl skrev:
Det intressanta är följande citat:

The cost of an electric generator produced in China is around 35 euro whilst the sale price offered by the criminals was around 400 euro. The price for a genuine product from a legitimate brand is around 1,250 euro.

Med tanke på priserna 4kkr och 12k5kr så kan man ju misstänka att generatorn i fråga syftar till elverk. Jag tycker det är makalöst att man kan tillverka ett elverk, med förbränningsmotor och hela shebanget, för 350 spänn!
Jodå detta har slagit mig massa gånger. Hur kommer det sig att man kan sälja typ 5 olika batterimaskiner i ett set (typ klinga dragare, sticksåg osv) för ca 300kr el. likn. till vinst i butik och samtidigt tar ett etablerat märke 6500 för bara en sänksåg. Nog för att det andas kvalité men j***a svårt kan det väl inte vara om någon någonannastans kan göra jobbet för typ en tia eller nåt...

Micke184 skrev:
Jodå detta har slagit mig massa gånger. Hur kommer det sig att man kan sälja typ 5 olika batterimaskiner i ett set (typ klinga dragare, sticksåg osv) för ca 300kr el. likn. till vinst i butik och samtidigt tar ett etablerat märke 6500 för bara en sänksåg. Nog för att det andas kvalité men j***a svårt kan det väl inte vara om någon någonannastans kan göra jobbet för typ en tia eller nåt...
Det är väl ändå inte så orimligt? För det första så kör kinesiska tillverkare i större kvantiteter, lägre lön, billigare material, andra skatteregler och arbetsgivarförhållanden som de dessutom förmodligen bryter trots att det är av mindre egid karaktär än väst. Lägg därtill utvecklingskostnader som de helt slipper i och med copy-pasten. Och det lilla sista i kvalitetsväg kostar alltid mångfler gånger att producera.
Kamera, cykel, bilmarknaden m.fl. är ett tydligt exempel. Du kan få en fullformats kamera av riktigt bra kvalité för säg 25 000 kr, men ska du ha snäppet bättre handlar det inte om 5000 kr mer utan snarare minst det dubbla trots att den är marginellt bättre än den för 25000. Mindre bang for bucks när det är top-of-line med andra ord.
Jag brukar ha som regel att den sista 10% i kvalitet kostar 90% mer :cool:

Det är sannolikt dessa elverk och motorsågar som just nu saluförs här nere i Blekinge.

Tydligen åker några buffliga irländare modell större runt och gör hembesök hos folk, och på gränsen till tvingar dem till att göra ett "bra köp". Motorsågar för 1000kr samt elverk för 3-4tusen, som naturligtvis egentligen skulle kostat 15000kr...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.