OlaF skrev:
Jag tycker inte blocket är speciellt oseriöst. Jämför med t.ex. Gula Tidningen där man nog kan hitta rätt mycket stöldgods och fejksaker. När det gäller fejksaker misstänker jag att rätt mycket, fast kanske inte allt, faller under det som kallas "god tro".

Sedan finns det ju alltid "tjyvar och banditer" och jag tycker inte att blocket är värre än något annat annonsforum.
Fast ett företag som omsätter 100 miljarder och värderas till 1,5 miljarder kanske skulle kunna ha råd med en person som läser mejl. Men det vore väl förvånande om man inte har någon som gör detta. Och då kan man ju fundera över om inte annonsintäkterna går före allt annat som deras egna regler, att förhindra brott och att människor blir lurade.

Fö så ligger båda annonserna fortfarande kvar ett dygn efter varningen från Cheesus.

Men vad hade ni väntat Er att Blocket skulle göra. Ta bort annonsen? På vilka grunder?
"Jo, vi har några som verkar kunna detta med verktyg och de påstår att detta inte kan vara orginalgrejor"

Just detta fallet kan verka uppenbart för flera här på forumet men om de skulle ta bort annonser så fort någon anade ugglor i mossen och påtalade det för dem så skulle det bli ohållbart. Det enda de kan göra är ju att följa "tydliga" regler och inte förlita sig på "tyckande".

Hur skulle någon här, eller Blocket för den delen, kunna bevisa att detta är en fejk vara baserat på den informationen som annnonsen ger?

/Gojan

gojan skrev:
Men vad hade ni väntat Er att Blocket skulle göra. Ta bort annonsen? På vilka grunder?
"Jo, vi har några som verkar kunna detta med verktyg och de påstår att detta inte kan vara orginalgrejor"

Just detta fallet kan verka uppenbart för flera här på forumet men om de skulle ta bort annonser så fort någon anade ugglor i mossen och påtalade det för dem så skulle det bli ohållbart. Det enda de kan göra är ju att följa "tydliga" regler och inte förlita sig på "tyckande".

Hur skulle någon här, eller Blocket för den delen, kunna bevisa att detta är en fejk vara baserat på den informationen som annnonsen ger?

/Gojan
Ett mail till annonsören i stil med "Er annons XXXXX har av någon besökare blivit anmäld som misstänkt plagiat. Ärendet kommer att utredas. Ni har ärendenr XXXXX." skulle kanske resultera i att de självmant tar bort den..

Jag har för mig att det rapporterades i media för någon vecka sedan att blocket.se skulle utöka sitt samarbete med polisen.

gojan skrev:

/Gojan
Jag citerar Blockets egen regel ännu en gång: "Piratkopior och förfalskningar: Det är inte tillåtet att annonsera piratkopior och färfalskningar av t.ex. märkesprodukter, CD/DVD, programkort eller dator/TV-spelsprogramvara. När du säljer sådana produkter måste du därför intyga att varan är original."

Den jeppen med den nästan nya skruvdragaren borde inte ha några problem att visa upp ett kvitto som bevisar att det är ett original och de andra prylarna såg inte heller ut att vara använda så.

Annars så kanske Blocket klarar av att skicka ett mejl till Bosch(i det här fallet) och fråga om detta är en originalprodukt. De kanske tom. klarar av att söka på google efter produktnamnet och se att bilderna är olika. Men är de intresserade?

Visst, det låter ju bra. Men hur många annonser har de inte på Blocket. Om de skulle sitta och begära uppvisande av kvitto av alla de annonsörer som "någon" tycker verkar skum skulle de inte göra annat.

Om någon kunde komma med mer substansiella bevis för att detta är fejk så kanske de skulle kunna agera, men så länge det bara är ett gäng "tyckanden" så kan åtminstone jag förstå att Blocket inte bryr sig.

/Gojan

gojan skrev:
Ja. När man skickat en anmälan så kommer man till en sida där det står "Annonsen kommer att granskas och om den bryter mot Blockets regler tas den bort."
Glasklart i detta fall.

gojan skrev:

/Gojan
Om du jämför den utannonserade maskinen med de som finns på boschs webbplats är det rätt uppenbart.

Nu har även jag skickat en anmälan till blocket. Hoppas det får effekt.

Vad bra. Jag hoppas också att det får effekt.

Mina inlägg vände sig mot det att man kan inte förvänta sig av en aktör som Blocket att de själva skall börja leta bevis etc mot någon annonsör bara för att någon "tycker" att det verkar skumt. Man måste nog själv försöka bevisa att det inte står rätt till.

/Gojan

Håller med Gojan i detta fall, det är ju en omöjlighet för Blocket att granska alla annonser så detaljerat, och ha personal med den spetskompetensen inom alla områden. Skillnad vore om Blocket avgränsat inriktningnen och bara sålt t.ex. verktyg. Det är upp till en eventuell köpare att vara kritisk.

gojan skrev:
Visst, det låter ju bra. Men hur många annonser har de inte på Blocket. Om de skulle sitta och begära uppvisande av kvitto av alla de annonsörer som "någon" tycker verkar skum skulle de inte göra annat.

Om någon kunde komma med mer substansiella bevis för att detta är fejk så kanske de skulle kunna agera, men så länge det bara är ett gäng "tyckanden" så kan åtminstone jag förstå att Blocket inte bryr sig.

/Gojan
Du läser inte vad man skriver va? Jag skrev även om andra metoder än kvitto.

Eller menar du att andra ska göra jobbet gratis åt Blocket medan de tjänar pengar?

Gadeberg skrev: "Allt utom färger är samma som min Power Craft eller vad en heter. Lådan, laddare allt."

Den ena säljer tom en Boschmaskin på 18 V med batterier på 20,4 V :))

haddirajan skrev:
Håller med Gojan i detta fall, det är ju en omöjlighet för Blocket att granska alla annonser så detaljerat, och ha personal med den spetskompetensen inom alla områden. Skillnad vore om Blocket avgränsat inriktningnen och bara sålt t.ex. verktyg. Det är upp till en eventuell köpare att vara kritisk.
Vad är det ni inte förstår i Blockets eget regelverk?

"Piratkopior och förfalskningar: Det är inte tillåtet att annonsera piratkopior och färfalskningar av t.ex. märkesprodukter, CD/DVD, programkort eller dator/TV-spelsprogramvara. När du säljer sådana produkter måste du därför intyga att varan är original."

"Annonser som inte följer reglerna publiceras inte".

Jag har inga problem att förstå regeln.
Enligt mig rör denna diskussion sig inte om huruvida man får annonsera om piratkopior eller inte.

Vad jag diskuterar är huruvida man kan kräva att Blocket skall ta bort annonser så fort någon "tycker" att de bryter mot denna regel. Enligt mig så måste någon presentera lite mera hållfasta bevis för Blocket för att de skall reagera.

/Gojan

gojan skrev:
Jag har inga problem att förstå regeln.
Enligt mig rör denna diskussion sig inte om huruvida man får annonsera om piratkopior eller inte.

Vad jag diskuterar är huruvida man kan kräva att Blocket skall ta bort annonser så fort någon "tycker" att de bryter mot denna regel. Enligt mig så måste någon presentera lite mera hållfasta bevis för Blocket för att de skall reagera.

/Gojan
Nä, Blocket måste ju själva anstränga sig. Det är ju deras verksamhet som de tjänar pengar på. Blocket är varnat iaf två gånger om dessa annonser. Det går inte att bedriva en verksamhet och tro att man ska undslippa alla kostnader. Jag skulle inte tro att de får speciellt många varningar heller.

Vilka bevis anser du att vi ska presentera för Blocket så att de slipper ta någon kostnad för sin verksamhet eller ens att bemöda sig med att kika in lite snabbt på Bosch sida på internet?

En verksamhet som har ett aktievärde på 1,5 miljarder borde väl ha råd att anställa några personer med åtminstone en gnutta sinne och känsla för att bedömma olika produkter. Detta borde vara en självklarhet om man hade det minsta intresse av att hålla rent för hälerier och bedrägerier.

Jag håller helt med, tjänar man pengar på något, så har man även ansvar för det man förmedlar, de fungerar ju som marknadsplats och då har man ansvar för de varor som bjuds på den marknadsplatsen, att det inte förekommer olaglig verksamhet, vilket detta är, både att använda boschs varumärke på fel sätt, men även rent bedrägeri, nu skriver jag också till blocket.

Jag kan inte låta bli att garva lite för mig själv i ensamhet...

Låt säga att jag skall sälja en VW Polo från 1972. Om då blockets personal skulle surfa in på VW och inte hitta denna modell anno 2007 så är det sannolikt alltså ett plagiat och annonsen måste bort från blocket.

Har ni provat att kontakta säljaren till denn Bosch som upprör och hört vad han har att säga?

Nu har jag också anmält till Blocket! Man kanske borde skicka en rad till Bosch och tipsa dem om dennna rennommésnyltning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.