85 080 läst · 337 svar
85k läst
337 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Mitt enda garantiärende hos jula var när jag bilat sönder ett par mejslar. Chansade och det var inga problem att gå därifrån med en ny uppsättning utan snack. Klart mindre pengar, men hade också varit lättare att neka eftersom det är förbrukningsvara.
Släpp det och gå vidare i livet. Köp från andra företag framöver. Jag kommer inte köpa något som har värde från tex Biltema, Jula då jag att produkten kommer gå sönder inom ett år. Man får oftast vad man betalar för "dessvärre".
Medlem
· Västernorrland
· 10 924 inlägg
ja jo men min poäng är ändå att såklart tycker man att sånt här ska fungera ur kartongen men man får ju vad man betalar för. En seriös butik som säljer sånt här packar alltid upp och provkör maskinerna. Man får en justerad i näven oftast. En aktör som Jula säljer sitt i kartong och det kan bli så att ev justeringar får göras av köparen själv och kan man inte det så får man anlita nån som gör justeringarna. Det blir liksom nästan omöjligt att ha dylika maskiner justerade för alla slags förhållanden och bränslen från fabrik.Alfredo skrev:
Fast om Jula ser det så borde de redan vid inlämnandet upplyst kunden om det och inte ta emot produkten, ljuga och säga att den var felfri fast de justerat och dessutom ha mage att försöka få betalt.S Stefan1972 skrev:
Om det är så att de har gjort en justering som du absolut inte kan göra själv så kan man anse att det är något du inte ska betala för. Dock så kanske det är så att enligt manualen att man ska justera själv, genom att köpa ett verktyg, då kan man tänka sig att de tog betalt för justeringen. Istället för "inget fel konstaterats".
Företag räknar med att en missnöjd kund kommer säga till minst 5 personer vilken skitbutik det är man handlat på, oavsett vem som har rätt eller fel. Dvs det är mycket pengar de förlorar på det. Därför tror jag att du skulle kunna eskalera detta vidare inom Jula för att få reda på hur det ligger till. Även om du har betalt det och accepterat det.
Du kanske får en bättre förklaring.
Jag själv har ingen erfarenhet av Jula och reklamationer men ser Jula som Biltema, inget man frågar säljaren om hjälp.
250kr är för lite pengar för att en extern verkstad skulle ha undersökt den så antingen var det av Jula eller så har de tagit en den av kostnaden.
Återkom gärna sen i tråden så vi får veta vad som hände och hur de löste det.
Företag räknar med att en missnöjd kund kommer säga till minst 5 personer vilken skitbutik det är man handlat på, oavsett vem som har rätt eller fel. Dvs det är mycket pengar de förlorar på det. Därför tror jag att du skulle kunna eskalera detta vidare inom Jula för att få reda på hur det ligger till. Även om du har betalt det och accepterat det.
Du kanske får en bättre förklaring.
Jag själv har ingen erfarenhet av Jula och reklamationer men ser Jula som Biltema, inget man frågar säljaren om hjälp.
250kr är för lite pengar för att en extern verkstad skulle ha undersökt den så antingen var det av Jula eller så har de tagit en den av kostnaden.
Återkom gärna sen i tråden så vi får veta vad som hände och hur de löste det.
Det är väl där lite problemet är att Julas personal är inte kunninga på allt vad dem säljer och vet inte vad som behövs för att få sakerna att fungera.Alfredo skrev:
Frågan är varför du inte justerade förgasaren själv? Krävs bara en specialmejsel som kostar typ 80 spänn.
Bästa svaret
Besserwisser
· östergötland
· 2 105 inlägg
Men beloppet bör rimligtvis även utökas med omkostnader för att lämna in produkten.Alfredo skrev:Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.
Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.
Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!
Framför mig på Bauhaus för ett tag sedan var det en som lämnat in en Ryobi gräsklippare som inte fungerade. Tydligen hade serviceverkstaden inte gjort något och menade att den fungerade. Detta ville de ha 650 (tror jag) kronor för.
Kunden var inte helt nöjd direkt. Stannade länge och ringde till och med verkstaden och pratade med dom. Till slut var det någon ansvarig för detta på Bauhaus som kom ut och sa att de stryker dessa 650:-, men då får han inte komma tillbaka med klipparen för andra fel. Lite märkligt förvarande kan jag tycka.
Kunden var inte helt nöjd direkt. Stannade länge och ringde till och med verkstaden och pratade med dom. Till slut var det någon ansvarig för detta på Bauhaus som kom ut och sa att de stryker dessa 650:-, men då får han inte komma tillbaka med klipparen för andra fel. Lite märkligt förvarande kan jag tycka.