• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Jag skulle säga att stötestenen här är om det står ngt i manualen om att användaren själv ska/kan justera detta ?
I så fall var det ju itne ett fel utan bara en justering (som man ju då ska göra) ?

Står det inte så är det kanske värt att skicka ett krav till Jula centralt, även om det i sig inte är värt att driva vidare om dom säger nej...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
Ja de har
redarn redarn skrev:
Så företaget har i mail erkänt att de justerade sågen?

Skicka, med ett leende, ärendet till ARN.
Ja kundmottagaren sa att de justerar förgasaren om det behövs. Men det var ju naturligtvis muntligt när jag ringde upp efteråt. Jag skrev också men det är (givetvis) obesvarat.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
V Vector skrev:
Det har man väl förstått att företagen tar bort recensioner om det inte passar dom. Det är ju jula som tar emot dom å hanterar dom......
Just Jula tillåter faktiskt dåliga betyg på sina artiklar. De är mer känsliga för språket eller om man jämför med andra tillverkare/företag. Tittar du på recensioner hos Jula är det inte svårt att hitta betyg 1 på många varor.

Det är inte ovanligt med betyg 1 och en text som "Dålig kvalitet, gick sönder vid första användningen.". Det släpps igenom. Däremot kommer "Jävla, skitskräp som gick sönder direkt och idioter i butiken som inte fattar något" kommer inte släppas fram.

Jag har satt både höga och låga betyg på saker. Jag har fått några få saker refuserade och då fått skriva om. Jag har till exempel satt betyg 4 på en vara och skrivit att den fungerar utmärkt, men monteringsanvisningen är kass som vanligt hos Jula och att de borde titta på hur Ikea gör sina för att få det tydligare, många bilder istället för en plottrig med mängder med pilar. Med bättre monteringsanvisning hade den kunnat på en femma. Den refuserades för att jag hänvisade till ett annat bolag, Ikea. Strök jag hänvisningen till Ikea och bara skrev att monteringsanvisningen var usel så gick den igenom.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nu var det snack om jula här men jag är övertygad att företag som själv hanterar recensioner inte alltid släpper igenom kundrecensioner som är för dålig för produkt eller företag. Sen behöver det inte jula vara en av dem.....
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle säga att stötestenen här är om det står ngt i manualen om att användaren själv ska/kan justera detta ?
I så fall var det ju itne ett fel utan bara en justering (som man ju då ska göra) ?

Står det inte så är det kanske värt att skicka ett krav till Jula centralt, även om det i sig inte är värt att driva vidare om dom säger nej...
Inget står i manualen. Till ställskruven behövs ett dessutom ett specialverktyg.
Jag bryr mig inte så mycket om de 250kr - de överlever jag. Det jag tycker är ynkligt är att någon Jula-anställd ljuger och inte vågar framträda.
 
  • Gilla
bananarne och 4 till
  • Laddar…
F
Det
S sblixten skrev:
En sak till som kan tilläggas är att avgift ej får tas ut om man ej upplyst om detta i förväg, enligt ARN.
[länk]
Ja, det vet jag mycket väl och det är inte det som det handlar om.
Sågen hade ett fel som de åtgärdat genom att justera förgasaren. Ställskruven som är svartlackerad hade tydliga märken av detta som inte fanns före inlämning till Jula.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Till slut var det någon ansvarig för detta på Bauhaus som kom ut och sa att de stryker dessa 650:-, men då får han inte komma tillbaka med klipparen för andra fel. Lite märkligt förvarande kan jag tycka.
inget att bry sig om , man kan inte avtala bort kkl
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
F
V Vector skrev:
Nu var det snack om jula här men jag är övertygad att företag som själv hanterar recensioner inte alltid släpper igenom kundrecensioner som är för dålig för produkt eller företag. Sen behöver det inte jula vara en av dem.....
I detta fallet är Jula ett av dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Aspenridge
  • Laddar…
F
V Vector skrev:
Det har man väl förstått att företagen tar bort recensioner om det inte passar dom. Det är ju jula som tar emot dom å hanterar dom......
Ja så är det förstås. Även om Jula raljerar med att såväl positiva som negativa publiceras.
 
F frasen_36 skrev:
Det

Ja, det vet jag mycket väl och det är inte det som det handlar om.
Sågen hade ett fel som de åtgärdat genom att justera förgasaren. Ställskruven som är svartlackerad hade tydliga märken av detta som inte fanns före inlämning till Jula.
Plomberingslack?

Det som justerades var luftskruven?

Tror det är krav i EU att små förgasare ska ha den plomberad så användaren inte för lätt kan ställa förgasaren fel.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Plomberingslack?

Det som justerades var luftskruven?

Tror det är krav i EU att små förgasare ska ha den plomberad så användaren inte för lätt kan ställa förgasaren fel.
Jo något sånt finns att det inte ska gå att täll upp dem för mycket, har att göra med utsläpp men små motorer går inte bra med för liten blandning men de går igenom utsläppskraven. Sen är det upp till användaren ifall man ställer upp blandningen.

Off topic: När jag kolla på mopeder får någåt år sen så sa en handlare att de byter munsycket i förgasaren redan innan de lämnar ut en ny moppe för att den går inte på tomgång med "EU orginal"
 
  • Gilla
Saxsson och 1 till
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Jo något sånt finns att det inte ska gå att täll upp dem för mycket, har att göra med utsläpp men små motorer går inte bra med för liten blandning men de går igenom utsläppskraven. Sen är det upp till användaren ifall man ställer upp blandningen.

Off topic: När jag kolla på mopeder får någåt år sen så sa en handlare att de byter munsycket i förgasaren redan innan de lämnar ut en ny moppe för att den går inte på tomgång med "EU orginal"
Om tillverkaren plomberat en skruv och skriver i manualen att förgasaren ska justeras på verkstad så blir det helt galet att sedan hävda att det är användarens ansvar att justera en helt nyköpt motor.

Om användaren får betala för justering eller göra det själv efter en längre tids användning är den biten inte fel.

Om justeringen ska göras av användaren vid uppstart av maskinen så måste de ju skriva det i manualen, som de gör om att fylla olja, och lämna skruven oplomberad.
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Det är krångligare än så... Gränsen varierar beroende på ärendets art. Se:
[länk]
I just detta fallet tolkar jag det som att 500kr är gränsen. Funderar på om ett alternativ (som inte heller är värt timkostnaden men ändå) som är betydligt smidigare är att joppas på ett skitfel till, betala ytterligare 250kr till Jula och plötsligt vara uppe i 500kr för att sen gå till ARN om man är lagd åt det hållet. Jag hade inte gjort det oavsett, jag hade försökt kompensera mig själv på nåt annat sätt, troligtvis genom att skälla ut nån på kundtjänst som verkligen inte förtjänar det.
 
  • Haha
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Har kanske haft 3-4 garantiärende hos Jula, alla hantera över disk i affären. Bemötande har varit neutral till lite negativt och ifrågasättande, men alla ärenden har hanterats OK i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.