84 633 läst · 337 svar
85k läst
337 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Konsumentdagarna är helt tydligen men som vanligt i Sverige ser man inte efter lagarna eller det finns inga möjligheter att få upprättelse. Även om du är hemmafixare och tycker proffsverktyg är för dyrt så beakta att festool ger 3 års service gratisK K. L skrev:Hela Julas affärside' går ut på att sälja maskiner som inte håller en längre tid, skulle tex. en röjsåg fungera efter en månad så har du fått ett måndagsexemplar.
Då kan de ju inte laga det som är trasigt på nån garanti, det blir ju svindyrt för dom.
Köpa billigt kan bli dyrt.
Själv kör jag med Makita.😀
Tex. Du skickar in utrustningen som kommer med vändande bud. Ingen debitering. Ingen utredning om om vems fel det är. Makita är bra kvalite och lågt pris. Hyr istället proffsgrejer genom Hygglo tex
Som alternativ.
Har egen erfarenhet av att elektriska maskiner SKA inhandlas hos företag specialiserade på maskiner och inte dagligvaruhandeln eller lågprisbutiker (JULA, Rusta, Biltema, ÖoB, Lidl, NetOnNet osv).F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
När jag vid ett svagt tillfälle (en helgdag sent på eftermiddagen) köpte en slipmaskin på JULA av okänt märke så höll den i 3 dagar. Reklamerade varan med påföljd att jag blev utan maskinen medan den undersöktes. Efter ett antal veckor fick jag meddelande om att den var trasig och att en ny kunde avhämtas i butik.
Under dessa veckor då jag saknade maskinen blev jag tvungen att köpa en ny på en RIKTIG affär av märket Bosch (Blå) . Den fungerar ännu klanderfritt.
JULA maskinen vägrade jag att hämta ut utan krävde pengarna tillbaks men gick bara ett tillgodo kvitto.
Inhandlar nu bara skruv, spik, glödlampor och annat icke elektriska varor.
Ludde Jakobsson skrev:
Ni har båda rätt.Alfredo skrev:
Men Biltema har åtminstone garanti på sina grejor. Lämmat in flera gånger tom lite tveksamma saker men ändå fått goodwill t ex en summa köpa något annat i butiken osv.
Men hos Jula är det ju "ord mot ord" och kunden har fel som gäller.
Såhär är det årminstone i Luleå.
Så är det tyvärr.V Vector skrev:
Gäller även Facebook mm inte bara företagets egen sida. Så de mesta som finns på nätet går inte jämföra.
Kommer nu främst ihåg Canal Digital dagens Allente. När jag ställde bara en fråga varför "grannlands tv" inte ingår. I t ex Danmark och Norge ingår SVT och var det i Danmark även Tv4 Sverige medans vi kan inte se deras motsvarighet Tv2.
Det plokades bara bort och svarades aldrig på.
Även Youtube kör censur i sina kommentarer. Allt syns inte för alla.
Tycker du skall begära dina 250kr tillbaka!F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Det står klart och tydligt i manualen att om sågen startar men är svag så skall man kontakta serviceverkstad.
Då den är helt ny så tycker jag att det borde vara en garantiservice.
Jag är helt inne på det också, om den inte går som den ska när den är nyköpt så ska det gå inom garantin då det även står i manualen.L Ladreva skrev:
Gällande specialverktyg och kunskap etc. är enligt mig betydelselös då det inte ska förväntas av en att man måste köpa till det för fungerande produkt.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Så som det är beskrivet här i tråden, så känns det ju som ett solklart fel från Julas sida. Både enligt garantin (ett avtal) och den lagenliga reklamantionsrätten. Problemet ligger nog bara i att Jula kan blåneka till att ha utfört ngn justering. Och den fungerar ju nu.
Jula agerar oseriöst. Skriv ut den här tråden och skicka som pappersbrev i vanligt kuvert med posten till Jula’s VD och fråga om hon/han skulle vilja vara kund hos sig själv? För jag gissar den personen har minst erfarenhet av alla att handla på Jula
Inte nesin!! Bensin!
Det är ju ganska enkelt egentligen. Vissa saker köper man på Jula med fördel och annat gör man det inte. Jag har en röjsåg från Stihl som jag är mycket nöjd med. Den är köpt hos en specialist på denna typ av utrustning på nätet visserligen. Men den lämnas till min lokala affär som är specialist på cyklar och motorer av typen gräsklippare, motorsågar och röjsågar för service. Blir bäst så.F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
V Vector skrev:
Efter många års användande av bensindrivna motorsågar, köpte jag en batteridriven av Jula. Den fungerade bra, tills jag satte den i en så kallad motorsågshållare, på en liten skogsmaskin, likadan hållare som alla mina andra motorsågar suttit i. Man sticker alltså ner sågsvärdet i hållaren, likt när man sticker ner en kniv i en knivslida.F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
När jag kört bara några meter, föll batteriet ur motorsågen. Jag satte dit det igen. Körde kort sträcka, och batteriet föll ur. Efter en tredje gång var det uppenbart att mekanismen som skall hålla batteriet på plats, tills man tar loss det för laddning, är för klent utformad. Julas kundtjänst var tveksamma om det skulle accepteras som ett garantiärende. Om inte, fick jag betala 250 kr för att de skulle ta emot sågen även om de inte gjorde något åt den. Här tillade de också att de inte kunde ta tillbaka den eftersom det var en såpass dyr sak. Och en personal menade att man inte får transportera maskinen med batteriet på plats.
Jag instämmer med trådstartaren. Jag tycker Jula rundar garantivillkoren, och den "nöjd-kund-policy" dom tidigare varit bra på. Trist.
I det fallet så skulle du kanske åberopa konsumentköplagen istället och hävdat konstruktionsfel.B barka skrev:Efter många års användande av bensindrivna motorsågar, köpte jag en batteridriven av Jula. Den fungerade bra, tills jag satte den i en så kallad motorsågshållare, på en liten skogsmaskin, likadan hållare som alla mina andra motorsågar suttit i. Man sticker alltså ner sågsvärdet i hållaren, likt när man sticker ner en kniv i en knivslida.
När jag kört bara några meter, föll batteriet ur motorsågen. Jag satte dit det igen. Körde kort sträcka, och batteriet föll ur. Efter en tredje gång var det uppenbart att mekanismen som skall hålla batteriet på plats, tills man tar loss det för laddning, är för klent utformad. Julas kundtjänst var tveksamma om det skulle accepteras som ett garantiärende. Om inte, fick jag betala 250 kr för att de skulle ta emot sågen även om de inte gjorde något åt den. Här tillade de också att de inte kunde ta tillbaka den eftersom det var en såpass dyr sak. Och en personal menade att man inte får transportera maskinen med batteriet på plats.
Jag instämmer med trådstartaren. Jag tycker Jula rundar garantivillkoren, och den "nöjd-kund-policy" dom tidigare varit bra på. Trist.