85 044 läst · 337 svar
85k läst
337 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Dessutom, så länge de bara utgör någon liten procent vill de nog helst inte ha de "bråkiga"/missnöjda kunderna i butiken överhuvudtaget.F frasen_36 skrev:
Som någon sade - "Vi är bara intresserade av lönsamma kunder".
Problemet är att Jula har gjort sig onåbara via mail. De har sin "kundkontaktsida" som man kan fylla i men uppger ingen mailadress. Det var det första jag gjorde naturligtvis, men fortfarande efter några veckor har ingen svarat.L lat skrev:
Jag har aldrig någonsin sett någon kund som öppnat emballage & packat upp och monterat ihop sin maskin vid något varuhus efter köp för intrimning av t.ex. förgasarinställningar före utpassering. Var sker det?H Harald Blåtumme skrev:Hade du köpt en Husqvarna el Stihl i en vettig maskinbutik hade de fixat det på plats, på minuten. Dessa butiker lämnar inte ut maskiner utan att de är kontrollerade så att de har full funktion. Där kan du vanligen komma tillbaka efter inkörningsperioden och få förgasarinställningarna finjusterade, gratis.
Köper man maskiner på Jula etc, du kan inte räkna med att det finns kompetens på plats för att ordna ens de enklaste förgasarusteringar. Denna kompetens flyttas över till dig som slutkonsument, ofta med ytterst mager dokumentation från tillverkaren, eller att det blir en ändlös reklamationsloop av icke-fungerande maskiner mot inkompetenta "serviceavdelningar".
Nyttja dessa 30.dagars-garantier elller vad de erbjuder full ut, alltid. Icke acceptabelt att lämna in en ny maskin på service, du ska ha en ny eller pengarna tillbaka från Jula och dylika ställen.
Vad är "30-dagars garantin"? Var står det något om den?H Harald Blåtumme skrev:Har iofs bara haft bra upplevelser av reklamationer på Jula. Även gamla maskiner som precis legat innanför treårsintervallet, har fått ut nya på direkten.
Litet annat om man ser att en nyinköpt maskin inte fungerar. Av denna tråd har jag lärt mig att åberopa 30-dagarsgarantin, och att undvika detta att maskinen ska in på "service" med godtycklig bedömning. Jag ska ha en ny maskin eller pengarna tillbaks helt enkelt. Bra att veta, tack.
Bra synpunkt. "Bra nog" eller "tillräckligt bra" finns inom de flesta designområden.Mats-S skrev:
Ingen blir lyckligare om en produkt blir onödigt bra - då är den bara onödigt dyr och förlorar konkurrensförmåga.
Det genomsyrar de flesta stora fabrikanter som t.ex bilar, mobiler, hemelektronik verktyg mm.mm.
Allt handlar om att producera sin vara med tillräcklig kvalitet och till lägsta möjliga tillverkningskostnad.
Dessutom finns det t.ex. personer som tror att de blir riktiga yrkesmän bara för att de kastat ut pengar dyra maskiner.
Ber om ursäkt att jag själv spårade ur och blev OT.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det är många butiker som tar betalt om det inte är något fel produkten.
Själva kostnaden i sig är inte fel.
Så klandra inte Jula för kostnaden.
Men sättet Jula hanterade ärendet på är nästan pinsamt. Även om det inte krävs specialverktyg för att justera förgasare. Så innebär det inte att man ska behöva göra det. Det är en typisk service åtgärd.
Nu kan jag känna att det här ligger i gränslandet för om det är en åtgärd som då ligger inom inte gjort något alls eller gjort något.
Då anser jag att man ska välja att inte ta ut avgiften. För min del så O frågan fria eller fälla så är det bästa att fria. Anledningen är enkel. Kunden blir nöjd. Om man nu gjorde fel från början så hade man snabbt kunnat backa från avgiften när kunden hörde av sig. Bet om ursäkt.
Så enkelt så enkelt Men ändå så svårt.
Jag säger som jag alltid sagt.
Alla kan sälja en vara. Det är hur man löser problemet som är det intressanta.
Jag kommer ihåg jag jobbade på preasbyrån. De hyrde ut filmer.De kom in en tjej med en film som inte fungerade. Hon hade laddat hela vägen hemifrån. För att börja tjafsa.
Men hon han inte börja säga något utan jag sa bara enkelt tyvärr har jag inget mer ex av filmen men välj en annan. Så kul och se reaktionen. Hade hon velat ha pengarna tillbaka hade hon fått det utan tjafs. Va enkelt det kan vara...
Själva kostnaden i sig är inte fel.
Så klandra inte Jula för kostnaden.
Men sättet Jula hanterade ärendet på är nästan pinsamt. Även om det inte krävs specialverktyg för att justera förgasare. Så innebär det inte att man ska behöva göra det. Det är en typisk service åtgärd.
Nu kan jag känna att det här ligger i gränslandet för om det är en åtgärd som då ligger inom inte gjort något alls eller gjort något.
Då anser jag att man ska välja att inte ta ut avgiften. För min del så O frågan fria eller fälla så är det bästa att fria. Anledningen är enkel. Kunden blir nöjd. Om man nu gjorde fel från början så hade man snabbt kunnat backa från avgiften när kunden hörde av sig. Bet om ursäkt.
Så enkelt så enkelt Men ändå så svårt.
Jag säger som jag alltid sagt.
Alla kan sälja en vara. Det är hur man löser problemet som är det intressanta.
Jag kommer ihåg jag jobbade på preasbyrån. De hyrde ut filmer.De kom in en tjej med en film som inte fungerade. Hon hade laddat hela vägen hemifrån. För att börja tjafsa.
Men hon han inte börja säga något utan jag sa bara enkelt tyvärr har jag inget mer ex av filmen men välj en annan. Så kul och se reaktionen. Hade hon velat ha pengarna tillbaka hade hon fått det utan tjafs. Va enkelt det kan vara...
Känner spontant att detta inte är "Julas" fel, utan snarare en lokal dålig personal/butik.F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Jag har aldrig haft problem med någonting som jag reklamerat och har de ens försökt att tjafsa så är det bara att berätta om deras egen garanti för dem samt ARN så släpper de.
Jag har reklamerat allt ifrån motorsåg till pallar med pellets. Inga problem.
Rekommenderar INTE att köpa "maskiner" av julas billigare märken, funkar kanske för en svensson att skruva upp en tavla eller hylla. Thats it. Köp kvalité, när ni ska ha verktyg och maskiner. Det lönar sig i längden och man slipper springa tillbaka med grejorna.
Jag har en helt annan erfarenhet.F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Köpte en batteridriven Ryobi cirkelsåg på Jula i Eskilstuna för ett antal år sen. Åkte sen till sonen i Linköping för att bygga trägolv på uteplatsen. Började klyva färskt tryckimpregnerat virke och sågen bröt ihop rätt snart.
Åkte till Jula i Linköping med trasig såg, men utan kvitto. De var utmärkt trevliga och direkt fick jag en ny såg. Sen dess är jag en mycket nöjd kund hos Jula
info@jula.seF frasen_36 skrev:
magnus.sigurd@jula.se (han är Business Development Director men kommer säkert att vidarebefordra)