1 899 läst · 42 svar
2k läst
42 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Sida 1 av 3
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
nä jag har klippt mitt det är fullständigt värdelöststockholmsskärgård skrev:Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?
Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.
Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.
Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:
Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!
Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.
Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
men de anställda får premier för varje kort de säljer in
Skrev du inte under något med text på?
Läste du texten?
Läste du texten?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
Resurskort brukar inte medföra några fördelar. Tvärt om, mera krångel och någon mer som vill tjäna pengar på dig.
Varför inte ett vanligt kreditkort? Ju fler fakturor desto större risk för missade betalningar och förseningsavgifter.
Varför inte ett vanligt kreditkort? Ju fler fakturor desto större risk för missade betalningar och förseningsavgifter.
Absolut. Det medförde mycket mer krångel och också avsaknad av tydlighet och kommunikation.imported_Benno skrev:
Bauhaus är ett så stort företag att vi trodde de skulle vara lika reko och noggranna med kundrelationen som andra stora företag.
Men detta var ett bottennapp.
Vi hade ett vanligt kreditkort från början och kommer nu återgå till det.
Hos Freetrailer kan man låna ett släp nästan gratis i fyra timmar från en massa olika platser. Har inga som helst intressen i företaget men har använt dem helt problemfritt några gånger.T tergo skrev:
Nej det är ingen trolltråd. Däremot rena trolleriet av Bauhaus att utnyttja det förtroende de byggt med en kund till att låta Resurs Bank tjäna extra på att kunden tar för givet att allt går rätt till.S Sthlm_ skrev:
Jag säger inte att ni är korkade (eller iaf inte dummare än mig), jag har också gjort liknande missar, men det har jag tagit som läropengar.
En mer rimlig rubrik hade väl varit "LÄS KONTRAKT OCH AVTAL NI SKRIVER UNDER! FÖR HÖR OCH HÄPNA, BOLAG VILL TYDLIGEN TJÄNA PENGAR PÅ OSS!"
Går det ändra i efterhand?
En mer rimlig rubrik hade väl varit "LÄS KONTRAKT OCH AVTAL NI SKRIVER UNDER! FÖR HÖR OCH HÄPNA, BOLAG VILL TYDLIGEN TJÄNA PENGAR PÅ OSS!"
Går det ändra i efterhand?
+ att det inte bara går betala med kortet med kod utan man ska legitimera sig och skriva under som om det vore 1995 och inte 2024.
+ att bonusen inte dras med automatik på nästa faktura eller köp, utan man ska hålla reda på det manuellt, säga till i kassan och stöka.
Inte undra på att de har Sveriges långsammaste kassasystem, de slår tom scandic hotell när en massa amatörer (ej jobbresenärer) ska bo där.
+ att bonusen inte dras med automatik på nästa faktura eller köp, utan man ska hålla reda på det manuellt, säga till i kassan och stöka.
Inte undra på att de har Sveriges långsammaste kassasystem, de slår tom scandic hotell när en massa amatörer (ej jobbresenärer) ska bo där.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
Det finns vissa kreditföretag som verkar medvetet göra det krångligt att betala. När man beställer på nätet mot faktura och så kommer ingen faktura utan man får själv begära att få den. Eller att det krävs en "app" för att betala. Har råkat ut för det ett par gånger. Förseningsavgiften är en bättre inkomst än de ören de tjänar på själva transaktionen.