E
Skrivet av: Kurt Kempert

Inga konstigheter. Så här har det varit i många år. Kruxet är ju att det inte syns om de krediter du är omfrågad kring är tagna eller icke. Klart att det blir klurigt för en bank om du då har kreditprövats för 3,5 miljoner på tre ställen samma vecka. Finns en mängd andra saker som ingår i bedömningen som folk kanske inte tänker på, bland annat om ditt postnummerområde är överrepresenterat i dålig betalningsstatistik. Dina grannar påverkar alltså din kreditvärdighet. En annan grej är om du flyttat mycket, då sjunker kreditvärdigheten också. Den stärks ju längre du bott på samma adress. Jag har gått kursen, så jag vet.

E
Skrivet av: Emma

Herregud så typiskt modernt och hjärnlöst att gå helt obstinat på statistik, och totalt missa en av statistikens grundläggande regler: "på individnivå kan man inte lita på statistiken".

Man kan säga vad som helst med statistik, men det gäller bara generellt. Det är högre risk att en given person har ena eller andra egenskapen, men inte en sanning.

Det brukar väl ändå märkas rätt fort om det handlar om en person som försöker få krediter överallt men blir nekad, eller om det handlar om en person som byter bank, förhandlar med banker o.s.v.

Jag fick själv två kreditupplysningar på mig när jag ville öppna konton på ICAbanken och Volvofinans, helt utan att jag ville ha krediter. Men nu vet jag att jag aldrig ska dela upp betalningar eller välja att få fakturor när jag betalar heller. Jag brukar aldrig göra sådant, men tack vare era kommentarer så vet jag ännu en anledning att låta bli.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Varken UC eller några av våra konkurrenter strider mot lagen när frågor lagras. Det är tillochmed så att lagen föreskriver att frågor MÅSTE lagras.

Kurt, du har både rätt och fel, tagna krediter finns på din UC, men det dröjer ett tag innan information av detta levererats in.

Jag rekommenderar alla att beställa registeruttag från UC, Soliditet, BusinessCheck och CreditSafe, för frågor lagras enbart hos det kreditupplysningsföretag som sålt upplysningen. De flesta kreditupplysningsföretag har tjänster för privatpersoner där man kan se sin upplysning, sin score och även prenumerera på förändringar av sin information. Det kan vara en förhandlingsfördel att veta "hur man ser ut" när man för en diskussion med banken.

Men återigen, antalet frågor har i vissa fall en liten påverkan, men att någon med hyfsat sund ekonomi skulle få ett nej på grund av detta skulle jag kategorisera som bullsh*t. Då har den banken ett regelverk som är uppåt väggarna och jag skulle i alla fall inte vilja ha att göra med dem.

När banken tar en upplysning på en kund ser man alltså att 19 andra banker har tagit kreditupplysning på samma kund. Hur reagerar då banken när man ser att kunden förhandlar med 19 andra samtidigt? Blir man sur och bestämmer att man inte tänker tävla med andra i att sänka räntorna, eller blir man sporrad att gå ännu lägre? Vill banken ha en kund till eller inte?

E
Skrivet av: Per Eskilsson

Jag är övertygad om att banken INTE gör sitt yttersta för att sänka deras ränteerbjudandet i de fall där de vet att de konkurrerar med många andra aktörer.

E
Skrivet av: Gäst

Om du är orolig för detta, starta för allt i världen inte ett företag i form av en enskild firma. När jag hade företag så tog nästan samtliga leverantörer rutinmässigt kreditupplysningar en gång om året. När jag skulle köpa en diskmaskin med "köp nu - betala i november" så blev jag nekad det på grund av för många omfrågningar.

E
Skrivet av: Vanlig feltolkning av media

Det är helt felaktigt att fler frågor hos banker skapar lägre kreditvärdighet i bolånebesammanhang. Om frågorna kring ett bolån sker inom en sammanhängande period kan du fråga hur många banker du vill, och frågar du via låneförmedlare, t.ex Compricer eller Lendo, så räknas även alla deras frågor som en enda fråga.

Om en person däremot har många förfrågningar avseende blancolån eller kreditkort så har detta betydelse på kreditvärdigheten, vilket kan tyckas vara logiskt. Dessa händelser påverkar personens kreditscore (UCRP) negativt.

E
Skrivet av: Daniel

Precis som du skriver så påverkar summan av blancolån i stor grac din "score" och det många inte är medvetna om är att billån klassas som blancolån, det var iaf vad LF sade till mig när jag fick avslag på huslånelöfte där. Hos min nuvarande bank var det dock inga problem pga god bankkontakt och historik.

E
Skrivet av: Svar till Kurt K

Antal frågor syns, likaså nyttjade krediter. Dessa rapporteras in till UC:s kreditregister. Logga in på www.minuc.se så ser du själv!

E
Skrivet av: Frågor bara en del i bedömningen

Observera att antal anmärkningar väger tyngst samt hur nära i tiden de varit. Utöver detta ser man till inkomst, antal frågor, ålder, civilstatus (nyligen skild ökar risken). Alla dessa faktorer skapar ett samlat score på dig. Vissa banker kan välja att automatiskt neka din ansökan på vissa av dessa kriterier, t.ex om din komst understiger x kr, om du har har fler än en anmärkning m.m. Dessa "filter" skiljer sig frpn bank till bank. Om du väl passerat detta filter (s.k. mallfråga) så gör banken en "kvar att leva på" kalkyl där de tar hänsyn till din och din familjs totala intäkter och kostnader och utifrån detta avgör om du har ekonomiskt utrymme att klara av ansökt bolån.

E
Skrivet av: ytterligare fel i artikeln

Upplysningscentralen existerar ej, däremot UC AB

E
Skrivet av: Ponsar

Kan bekräfta att kreditvärdighetsbedömningsföretagen typ UC har en stor makt, åtminstone i händerna på byråkratiskt lagda tjänstemän.

Vi hade samma problem på mitt jobb (400 MSEK omsättning): på grund av många kreditupplysningar på oss (och en anmärkning à 400kr) så ändrade tullverket våra kreditvillkor, och det tog flera dagars förklarande innan någon på UC vågade "gå emot algoritmen" och justera tillbaka oss manuellt.

E
Skrivet av: Lappgubben

Kan bara vidimera en stor del av det som skrivs här. Har nyligen sökt på avsevärt mindre belopp ca 1/10 del av årsinkomsten och nekats pga för många upplysningar trots krediter idag på 1/35 del av årsinkomst och inga anmärkningar. Fick bla ett skambud från Lendo på en ränta på 33%. Har muntliga löften från två ställen om ett lån om 1 till 3 månader om inte mitt engagemang ökat, jag avvaktar givetvis då jag inte sitter i sjön. Men nu vet man att om man verkligen måste ha pengar skall man koncentrera sig på ett ställe. Kan nämna att jag bla bytte bank och såg till att jag fick en personlig bankman, det verkar vara det enda raka.

E
Skrivet av: John

Det här är ingen nyhet! Hände mig för ca 8år sedan när jag pratade med handelsbanken. Idioterna kollade upp mig, bytt handläggare två gånger pga semester och tappade bort papperna! När jag äntligen fick svaret, jo det var för att det fanns för många upplysningar (3st från handelsbanken - fick hem alla papper från UC klart och tydligt! Crap system!!!

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
E
Skrivet av: Äpplen o päron

Obs att detta handlar bara om bolån - inte andra typer av lån.

Vad är det som säger att det alltid är antal frågor och inte era inkomster/ kostnadsnivåer eller anmärkningar som gjorde att ni nekades? Har ni en gång slarvat och fått en anmärkning är sannolikheten stor (väsentligt högre risk jmf med en person utan anmärkning) att det sker igen, såna kunder vill inte bankerna ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.