1 284 läst · 33 svar
1k läst
33 svar
Varmvattenberedaren - varmvatten tar slut efter en dusch?
Ja du...Arch Gabriel skrev:Helt fel. förbrukning av el kan gå åt och därmed inte räcka att täcka ( med full styrka) på en annan del.
Funkar så ofta utomlands i många länder och då kallas det något liknande som svag el, olika faser, samt att en del slukar elen så att det gör att allt annat inte får tillräckligt hög spänning på elen...// Det finns massa sådana exempel även i Sverige, inte bara utomlands. Värmen i huset med alla maskiner + vatten/beredaren slukar elen och då räcker inte styrkan av elen till den andra delen av huset, eller husen på tomten
Det du beskriver "utomlands" är fall av hög, eller mycket hög, förimpedans vilket orsakar spänningsfall.
Detta kan i sin tur vara orsakat av ett fel, dålig kontakt, eller en underdimensionerad anläggning.
Det finns inte massor av sådana exempel i Sverige, det är isf felhändelser. Att "värmen i huset med alla maskiner + vatten/beredaren slukar elen och då räcker inte styrkan av elen till den andra delen av huset" inträffar inte; elen "räcker till" till det att säkringarna går av överlast.
Felsök din anläggning.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 724 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 724 inlägg
Glad för din skull att inget värre hände.Dowser4711 skrev:Jag hade som jag nämnde tidigare en elektronisk anod, som fungerade (lysande diod) hela vägen fram tills dess att hela beredaren gick åt skogen. Dvs den tunna tråden du ser var en fullt fungerande anod.
Att det finns scenarion som resulterar i att det blir mer än 100 grader (och att det i detta fall *hade* inträffat, då PEX inte smälter vid beredarens inställda 60-70 grader) håller jag helt med om.
Det var Nibe som hävdade att det inte kunde hända, helt oavsett att det redan hade hänt...
Dvs, det var en beredare med fungerande anod, som rensades på pannsten 1 gång om året och som därefter hade en incident när den var 6 år gammal där det blev över 200 grader i beredaren utan att säkerhetsventilen löste ut. (Vilket innebär att det var en bomb som bara väntade på att någon stängde av huvudkranen för att avlossa den)
Det ansåg Nibe inte vara något fel.
Extramaterial från en berömd episod:
Låter logiskt, tack. Men har vridit detta från olika håll och vad som kan vara orsaken?Fotografen skrev:Ja du...
Det du beskriver "utomlands" är fall av hög, eller mycket hög, förimpedans vilket orsakar spänningsfall.
Detta kan i sin tur vara orsakat av ett fel, dålig kontakt, eller en underdimensionerad anläggning.
Det finns inte massor av sådana exempel i Sverige, det är isf felhändelser. Att "värmen i huset med alla maskiner + vatten/beredaren slukar elen och då räcker inte styrkan av elen till den andra delen av huset" inträffar inte; elen "räcker till" till det att säkringarna går av överlast.
Felsök din anläggning.
Liknande trådar
-
Varmvattenberedaren värmer inte - CTC Opal 100
Vatten & Avlopp -
87-gradigt vatten. Vågar jag slå på varmvattenberedaren igen?
Vatten & Avlopp -
Varmvattenberedaren ger kallt vatten - visar min mätning att värmeelementet är trasigt?
El -
Brådskande - varmvattenberedaren läcker!
Värme allmänt -
Renovera tvättrum - lägga klinker men vad göra med varmvattenberedaren?!
Badrum