1 292 läst · 33 svar
1k läst
33 svar
Varmvattenberedaren - varmvatten tar slut efter en dusch?
Att jag fick pannsten var inte problemet.J jonaserik skrev:DEt är inget fel på VVB, du har ett riktigt kalkhaltigt vatten
Det är inget fel på din VVB, du har ett riktigt kalkhaltigt vatten och det måste reduceras om patron ska hålla.
På Värmdö utanför Stockholm innan dom blandade i Stockholmsvatten med minst 50 % så kunde det se ut så där efter ett år, patronen full av kalk och i många fall så sprack slingorna på grund av överhettning, blev inte av med värmen.
Att jag behövde byta ut patronen för att den blivit överhettad som följd av det var inte heller det jag klagade på.
Att den blev så varm internt att den smälte PEX-ledningen var problemet!
Eller hävdar du att det är ett normalt beteende på en fungerande beredare?
Att en varmvattenberedare blir närmare 200 grader internt är *inte* en bra ide...
Svar nej, en VVB kan aldrig anta en sådan temp, max 100 C och då löser överhettningsskyddet och bryter spänningen. Vid över 100 C så kokar det i den och blir ett övertryck. Och då blir det nog ångbastu när säken öppnar. Sen det med slangen/rör som går i topp på VVB för att VV ska gå ut. Har inte varit med om en sådan har smält eller deformerats av värmen, däremot att den gott av nertill eller på vägen upp. Och då blir det dåligt med VVDowser4711 skrev:Att jag fick pannsten var inte problemet.
Att jag behövde byta ut patronen för att den blivit överhettad som följd av det var inte heller det jag klagade på.
Att den blev så varm internt att den smälte PEX-ledningen var problemet!
Eller hävdar du att det är ett normalt beteende på en fungerande beredare?
Att en varmvattenberedare blir närmare 200 grader internt är *inte* en bra ide...
Precis, det är så det *ska* fungera.J jonaserik skrev:Svar nej, en VVB kan aldrig anta en sådan temp, max 100 C och då löser överhettningsskyddet och bryter spänningen. Vid över 100 C så kokar det i den och blir ett övertryck. Och då blir det nog ångbastu när säken öppnar. Sen det med slangen/rör som går i topp på VVB för att VV ska gå ut. Har inte varit med om en sådan har smält eller deformerats av värmen, däremot att den gott av nertill eller på vägen upp. Och då blir det dåligt med VV
Men, som du klart och tydligt ser på bilderna från min egen beredare så *har* det skett.
Dvs, även om du inte har varit med om det så har jag det.
Då är det nog snarare att det är fel materiel eller fabrikationsfel på röret/slangen i din VVB och därom kan jag inte säga något. Är det en slang ( plast ) eller pertinexrör, sistnämda är ett vävarmerat rör och dom kan gå av, med samma resultat, dåligt med varmvatten. Fanns på äldre VVB, men kan inte säga årtal nu.Dowser4711 skrev:
Det här var en Nibe Compact 300-E från 2001, enligt Nibe's egna uppgifter var det PEX.J jonaserik skrev:Då är det nog snarare att det är fel materiel eller fabrikationsfel på röret/slangen i din VVB och därom kan jag inte säga något. Är det en slang ( plast ) eller pertinexrör, sistnämda är ett vävarmerat rör och dom kan gå av, med samma resultat, dåligt med varmvatten. Fanns på äldre VVB, men kan inte säga årtal nu.
Och de ansåg det vara helt omöjligt med fabrikationsfel eller liknande, så de var inte intresserade av att jag skulle skicka in delarna till dem...
2001 och har kanske gjort sitt då, I rktigt gammla VVB så är det kopparrör som går upp till topp och framför allt rktigt grov plåt i manteln. I dag ska det vara tunnnt och inte kosta så mycket, lite av skit med. Det är lika på deras VP med, nästan som en klassiker med läck på manteln och VV-tanken som läcker mot systemet. Läckorna har komsterats vara i svetsarna som det nlivt porer i. Tror nog att med grov plåt och svetsare på den tiden var mer noga, inte som i dag, fort ska det gå.Dowser4711 skrev:
Men vad ska en konsument göra då, inget.
Det här inträffade 2007. Den var som sagt 6 år och väl inom garantitiden.J jonaserik skrev:2001 och har kanske gjort sitt då, I rktigt gammla VVB så är det kopparrör som går upp till topp och framför allt rktigt grov plåt i manteln. I dag ska det vara tunnnt och inte kosta så mycket, lite av skit med. Det är lika på deras VP med, nästan som en klassiker med läck på manteln och VV-tanken som läcker mot systemet. Läckorna har komsterats vara i svetsarna som det nlivt porer i. Tror nog att med grov plåt och svetsare på den tiden var mer noga, inte som i dag, fort ska det gå.
Men vad ska en konsument göra då, inget.
(En helt emaljerad tank då den skulle hålla längre. Det hjälpte dock föga när emaljen flagnade...)
Men detta var inte något fel enligt Nibe, då det inte kunde inträffa.
Att det faktiskt *hade* inträffat var inte relevant, då det var omöjligt.
Arch Gabriel skrev:
Helt fel. förbrukning av el kan gå åt och därmed inte räcka att täcka ( med full styrka) på en annan del.D Dilato skrev:
Funkar så ofta utomlands i många länder och då kallas det något liknande som svag el, olika faser, samt att en del slukar elen så att det gör att allt annat inte får tillräckligt hög spänning på elen...// Det finns massa sådana exempel även i Sverige, inte bara utomlands. Värmen i huset med alla maskiner + vatten/beredaren slukar elen och då räcker inte styrkan av elen till den andra delen av huset, eller husen på tomten
Skulle vara om du har någon form av effektvakt i så fall som prioriterar vissa förbrukare före andra.Arch Gabriel skrev:Helt fel. förbrukning av el kan gå åt och därmed inte räcka att täcka ( med full styrka) på en annan del.
Funkar så ofta utomlands i många länder och då kallas det något liknande som svag el, olika faser, samt att en del slukar elen så att det gör att allt annat inte får tillräckligt hög spänning på elen...// Det finns massa sådana exempel även i Sverige, inte bara utomlands. Värmen i huset med alla maskiner + vatten/beredaren slukar elen och då räcker inte styrkan av elen till den andra delen av huset, eller husen på tomten
Annars är det som andra har skrivit, elen finns tillgänglig tills dina mätar/huvudsäkringar brinner.
Intressant svar, det är möjligt att det är installerat så då det är uppdelat i konstruktionen av el distribution.snaggletooth skrev:
Varför emaljen flagnat kan bero på att offeranoden har förbrukats upp och inte bytts ut i tid - porer i emaljen (som alltid finns - därav offeranoden) släpper en smula vatten bakom emaljlagret och utan offeranoden som galvanisk motvikt som hindrar rostning, så börja det rosta och till slut spränga bort emaljbitar.Dowser4711 skrev:Det här inträffade 2007. Den var som sagt 6 år och väl inom garantitiden.
(En helt emaljerad tank då den skulle hålla längre. Det hjälpte dock föga när emaljen flagnade...)
Men detta var inte något fel enligt Nibe, då det inte kunde inträffa.
Att det faktiskt *hade* inträffat var inte relevant, då det var omöjligt.
Det finns också sceniaro där det nog kan bli varmare än 100 grader C närmast elementet av all pannstenen som isolerar, om den kokas torrt av värmebildningen och det blir en ångblåsa som hela tiden håller bort vattnet från pannstenen närmast elementet och inkluderas plaströret i denna 'omkrets' så fins det risk att den skadas av värmen.
Så grundproblemet är den massiva pannstensbildningen och det rensades ur för sällan och i kombination med att offeranoden också var förbrukad (tolkat av att det var bara en tunn bärtråd i taket i stället för en mer fingertjock stav som stack ned i bilden upp in i behållaren) så fick vi denna slutresultat.
Detta hade hänt vilken VVB som helst efter några år oavsett fabrikat.
Jag hade som jag nämnde tidigare en elektronisk anod, som fungerade (lysande diod) hela vägen fram tills dess att hela beredaren gick åt skogen. Dvs den tunna tråden du ser var en fullt fungerande anod.X xxargs skrev:Varför emaljen flagnat kan bero på att offeranoden har förbrukats upp och inte bytts ut i tid - porer i emaljen (som alltid finns - därav offeranoden) släpper en smula vatten bakom emaljlagret och utan offeranoden som galvanisk motvikt som hindrar rostning, så börja det rosta och till slut spränga bort emaljbitar.
Det finns också sceniaro där det nog kan bli varmare än 100 grader C närmast elementet av all pannstenen som isolerar, om den kokas torrt av värmebildningen och det blir en ångblåsa som hela tiden håller bort vattnet från pannstenen närmast elementet och inkluderas plaströret i denna 'omkrets' så fins det risk att den skadas av värmen.
Så grundproblemet är den massiva pannstensbildningen och det rensades ur för sällan och i kombination med att offeranoden också var förbrukad (tolkat av att det var bara en tunn bärtråd i taket i stället för en mer fingertjock stav som stack ned i bilden upp in i behållaren) så fick vi denna slutresultat.
Detta hade hänt vilken VVB som helst efter några år oavsett fabrikat.
Att det finns scenarion som resulterar i att det blir mer än 100 grader (och att det i detta fall *hade* inträffat, då PEX inte smälter vid beredarens inställda 60-70 grader) håller jag helt med om.
Det var Nibe som hävdade att det inte kunde hända, helt oavsett att det redan hade hänt...
Dvs, det var en beredare med fungerande anod, som rensades på pannsten 1 gång om året och som därefter hade en incident när den var 6 år gammal där det blev över 200 grader i beredaren utan att säkerhetsventilen löste ut. (Vilket innebär att det var en bomb som bara väntade på att någon stängde av huvudkranen för att avlossa den)
Det ansåg Nibe inte vara något fel.