Varmvattenberedaren - varmvatten tar slut efter en dusch?

Är det någon som vet vad det kan bero på att varmvatten tar slut efter en dusch?
Det var helt ok för någon vecka sen och även förra vintern.
Ny varmvattenberedare ca 1,5 år.

Men för ca 3-4 veckor sedan började allt varmvatten ta slut efter en dusch?
Vad kan det bero på?

Huvudhuset har allt som fungerar, men i lilla huset så har det börjat ta slut efter en dusch senaste 3-4 veckorna.
Alla samtal med tillverkaren av varmvattenberederan pekar åt att allt är helt ok med den.
Så vad mer kan det vara som har skapat så dramatisk ändring?

Kan det vara kopplat till att elen inte räcker till för att huvudhuset tar det mesta av elen eller är det något helt annat problem?

Tacksam för svar!

Rätt dåligt med info för att få hjälp.....
Märke på vvb?
Storlek på vvb?
Vad sa tillverkaren?
Det va ok för en vecka sen skriver du.... sen att det började för 3-4 veckor sen

• Gilla
Arch Gabriel
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Rätt dåligt med info för att få hjälp.....
Märke på vvb?
Storlek på vvb?
Vad sa tillverkaren?
Det va ok för en vecka sen skriver du.... sen att det började för 3-4 veckor sen
Tack för att läst!
Överlåter åt expertis att fixa, så slipper jag lösa och mecka :)
trevlig helg!

Skulle kunna vara så att en säkring har gått så att den inte arbetar med maximal kapacitet, då hinner den inte värma i motsvarande grad som används.
Är det en liten beredare så kan någon ändrat temp inställningen.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Fråga nummer 1 är ju om den håller rätt temperatur.
Om det inte finns några dykrör eller liknande att mäta i så kan man ju vrida av kallvattnet i blandventilen och se vilken temperatur man får ut. (Varning för skållning, kom ihåg att vrida tillbaka bladventilen!)

Nästa fråga är ju hur stor den är, behöver den göra mer varmvatten för att "hinna med" eller har den tillräcklig buffert i sig själv?
Är det en mindre vvb kan det ju antingen vara en säkring som har gått eller liknande som gör att den inte har samma effekt som vanligt, men det kan ju även vara elpatronen som behöver bytas. Tämligen billigt och enkelt gjort.
Det kan även vara så enkelt att elpatronen är full med pannsten och behöver rensas för att ge ordentlig effekt.

Är den stor nog och varm nog borde det kvarvarande problemet vara att vattnet av någon orsak blir "turbulent" och inte skiktar sig som det ska i beredaren. Då blir vattnet snabbt kallt.
Orsaken kan variera beroende på hur beredaren är konstruerad, men är det en beredare från Nibe så har jag mina gissningar...

• Gilla
Arch Gabriel och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle kunna vara så att en säkring har gått
Japp, är den från början kopplad 3fas och 3kw och en propp går så går den kanske bara på 1kw, då tar det nästan ett helt dygn att värma upp säg 300 liter. Men vi får väl gissa att TS har kollat detta..

Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Tack för att läst!
Överlåter åt expertis att fixa, så slipper jag lösa och mecka :)
trevlig helg!
Fabrikat är viktigt. om den börja ge sig och det klickar i termostaten på rätt inställd värme. det finns ett rör som går upp till topp i den som är kopplat till röd markering under. Känn på det röda röret under VVB om det är varmt eller hett, hett så är det termostatventilen som kärvar/bråkar, blir det bara vamt/jummet aå har röret/pem gått av eller släppt från botten.

T topmount skrev:
Skulle kunna vara så att en säkring har gått så att den inte arbetar med maximal kapacitet, då hinner den inte värma i motsvarande grad som används.
Är det en liten beredare så kan någon ändrat temp inställningen.
ingen säkring, allt ska funka, elektriker har kollat alla uttag och vi har testat att vrida samt kombinera olika sätt. verkar vara kopplat till vädret? nu när det är varmare fungerar allt, blri det kallar tar allt varmvatten slut på en gång i lilla huset??? tank 100 liter

//tack till alla!

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fråga nummer 1 är ju om den håller rätt temperatur.
Om det inte finns några dykrör eller liknande att mäta i så kan man ju vrida av kallvattnet i blandventilen och se vilken temperatur man får ut. (Varning för skållning, kom ihåg att vrida tillbaka bladventilen!)

Nästa fråga är ju hur stor den är, behöver den göra mer varmvatten för att "hinna med" eller har den tillräcklig buffert i sig själv?
Är det en mindre vvb kan det ju antingen vara en säkring som har gått eller liknande som gör att den inte har samma effekt som vanligt, men det kan ju även vara elpatronen som behöver bytas. Tämligen billigt och enkelt gjort.
Det kan även vara så enkelt att elpatronen är full med pannsten och behöver rensas för att ge ordentlig effekt.

Är den stor nog och varm nog borde det kvarvarande problemet vara att vattnet av någon orsak blir "turbulent" och inte skiktar sig som det ska i beredaren. Då blir vattnet snabbt kallt.
Orsaken kan variera beroende på hur beredaren är konstruerad, men är det en beredare från Nibe så har jag mina gissningar...
Vad är dina gissningar :) den är från Nibe?

Märkligt att väderleken skulle påverka varmvattentillgången.
Låter som vi saknar en del info om grejorna och hur det är installerat.

"Huvudhuset" och "lilla huset" hur hänger detta samman med varmvattenberedaren?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Märkligt att väderleken skulle påverka varmvattentillgången.
Låter som vi saknar en del info om grejorna och hur det är installerat.

"Huvudhuset" och "lilla huset" hur hänger detta samman med varmvattenberedaren?
Huvudhuset har central elen och en av tankarna är att huvudhuset förbrukar elen först, innan det når det lilla huset, då mindre el kanske påverkar att varmvattenberedaren inte värmer i full kapacitet om elen är för svag, inte tillräcklig.

Huvudhuset har central elen och en av tankarna är att huvudhuset förbrukar elen först, innan det når det lilla huset, då mindre el kanske påverkar att varmvattenberedaren inte värmer i full kapacitet om elen är för svag, inte tillräcklig.
Det funkar inte så, elen är inte någon variabel resurs, finns det el så finns det.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Finns nog bara 2 saker kvar nu, antinget yermoblandaren under VVB, om man vrider på den ratten 10 - 15 ggr , samtidigt som man tappar VV, så kan det hjälpa. Eller om röret med en röda markeringen under VVB blir så är det blandaren. blir det ljumet efter ett atg, så har VV-röret i VVB, antingen gått av eller separerat från anslutningen i botte på VVB. Då tas bara VV från botten och där går KV in och det blir bra svalt efter max 3 - 4 minuter. Bara byta beredare och hoppas att garantin finns kvar.

Vad är dina gissningar :) den är från Nibe?
Nibe-beredarna har (oftast) anslutningen till varm och kallvatten i botten.
Från anslutningen går det ett pex-rör till toppen.

Jag hade en beredare som fick problem med rätt brutala mängder pannsten.
Tror att det här är bilder från första gången jag bytte elpatron, efter 4 år:
Elpatron täckt av pannsten i varmvattenberedare, visar skador och beläggningar som orsakats av pannsten efter långvarig användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalt sett var det då ungefär 5l pannsten
Defekt varmvattenberedare med omfattande pannsten och skador, elpatron borttagen, synlig rostång och emaljfragment på golv i verkstadsutrymme.
Skapa konto

Det där blev en återkommande process, där jag tömde några liter pannsten från botten av beredaren varje år. Jag hade även konstanta problem med säkerhetsventilen, som släppte ut litervis med vatten per dag och ibland kärvade, troligtvis på grund av pannsten. Försökte diskutera med Nibe, men det enda konstruktiva förslaget de hade var att byta till en elektrisk offeranod, vilket jag gjorde.

När den var 6 år gammal tog det däremot stopp. Jag började ta ut pannsten "som vanligt"
Lagringsbehållare med skräp och pannsten från varmvattenberedare, fylld med ljusbruna och blåaktiga flagor.
Skapa konto

Men, förutom blå flagor av emalj kom det även ut några skrumpna saker:
Deformerade pex-rör från en gammal varmvattenberedare, med en snickarvinkel och måttstock bredvid för att visa storlek.
Skapa konto

När jag sedan inspekterade i beredaren såg det ut såhär:
Insidan av en varmvattenberedare med rost och avlagringar synliga på den emaljerade ytan.
Skapa konto

Här *borde* man se slät blå emaljerad insida och ett pex-rör som ska löpa upp till hållaren högst uppe, bredvid anoden. Man ser lite av pex-röret uppe till höger.
Närbild av ett deformerat PEX-rör med rostliknande beläggning, sannolikt från en Nibe varmvattenberedare, på en mörk bakgrund.
Skapa konto

Här ser man lite mer av det och resten var bland pannstenen som jag skopade ut.

Det här är altså en 6 år gammal Nibe Compact-E 300.
Jag kontaktade dem, då detta var långt inom garanti-tiderna och ett tämligen uppenbart fel.
Efter att ha slussats uppåt i hierarkierna slutade det med att jag hade ett långt samtal med produktchefen för varmvattenberedarna som klart och tydligt förklarade för mig att det där inte var möjligt, att det krävs över 160 grader för att pex-rören skulle börja deformeras och att det inte kan bli det i deras beredare...
Att jag hade bilder på att det faktiskt hade skett, historik med dem i ett par år om att jag har haft problem med termostat, elpatron och säkerhetsventil spelade inte någon som helst roll...

De kunde på sin höjd erbjuda mig en viss rabatt på en ny beredare, men bara som goodwill, de hade absolut inget fel på sin produkt.

Notera att jag då har haft en beredare som har värmt upp vattnet till troligtvis närmare 200 grader baserat på hur pex'en ser ut, röret har smält ihop och satt säkerhetsventilen ur spel.
Det enda som skyddade mig från att få takfönster i källaren var att det trots mängden pannsten i botten fanns ett visst flöde ut i kallvattenröret där trycket kunde expandera.
Hade jag fått stopp där, eller av någon orsak stängt av inkommande vatten (typ för att åka bort) så hade resultatet blivit detta:

Jag var så djävla förbannad efter det att jag bad dem flyga och fara och har aldrig övervägt att köpa en enda produkt från Nibe framöver.

• Ledsen
  • Wow
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
DEt är inget fel på VVB, du har ett riktigt kalkhaltigt vatten
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nibe-beredarna har (oftast) anslutningen till varm och kallvatten i botten.
Från anslutningen går det ett pex-rör till toppen.

Jag hade en beredare som fick problem med rätt brutala mängder pannsten.
Tror att det här är bilder från första gången jag bytte elpatron, efter 4 år:
[bild]
Totalt sett var det då ungefär 5l pannsten
[bild]
Det där blev en återkommande process, där jag tömde några liter pannsten från botten av beredaren varje år. Jag hade även konstanta problem med säkerhetsventilen, som släppte ut litervis med vatten per dag och ibland kärvade, troligtvis på grund av pannsten. Försökte diskutera med Nibe, men det enda konstruktiva förslaget de hade var att byta till en elektrisk offeranod, vilket jag gjorde.

När den var 6 år gammal tog det däremot stopp. Jag började ta ut pannsten "som vanligt"
[bild]
Men, förutom blå flagor av emalj kom det även ut några skrumpna saker:
[bild]
När jag sedan inspekterade i beredaren såg det ut såhär:
[bild]
Här *borde* man se slät blå emaljerad insida och ett pex-rör som ska löpa upp till hållaren högst uppe, bredvid anoden. Man ser lite av pex-röret uppe till höger.
[bild]
Här ser man lite mer av det och resten var bland pannstenen som jag skopade ut.

Det här är altså en 6 år gammal Nibe Compact-E 300.
Jag kontaktade dem, då detta var långt inom garanti-tiderna och ett tämligen uppenbart fel.
Efter att ha slussats uppåt i hierarkierna slutade det med att jag hade ett långt samtal med produktchefen för varmvattenberedarna som klart och tydligt förklarade för mig att det där inte var möjligt, att det krävs över 160 grader för att pex-rören skulle börja deformeras och att det inte kan bli det i deras beredare...
Att jag hade bilder på att det faktiskt hade skett, historik med dem i ett par år om att jag har haft problem med termostat, elpatron och säkerhetsventil spelade inte någon som helst roll...

De kunde på sin höjd erbjuda mig en viss rabatt på en ny beredare, men bara som goodwill, de hade absolut inget fel på sin produkt.

Notera att jag då har haft en beredare som har värmt upp vattnet till troligtvis närmare 200 grader baserat på hur pex'en ser ut, röret har smält ihop och satt säkerhetsventilen ur spel.
Det enda som skyddade mig från att få takfönster i källaren var att det trots mängden pannsten i botten fanns ett visst flöde ut i kallvattenröret där trycket kunde expandera.
Hade jag fått stopp där, eller av någon orsak stängt av inkommande vatten (typ för att åka bort) så hade resultatet blivit detta: [media]
Jag var så djävla förbannad efter det att jag bad dem flyga och fara och har aldrig övervägt att köpa en enda produkt från Nibe framöver.
Det är inget fel på din VVB, du har ett riktigt kalkhaltigt vatten och det måste reduceras om patron ska hålla.
På Värmdö utanför Stockholm innan dom blandade i Stockholmsvatten med minst 50 % så kunde det se ut så där efter ett år, patronen full av kalk och i många fall så sprack slingorna på grund av överhettning, blev inte av med värmen.

• Gilla
PLO
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.