Det är samma patron till ( nästan ) alla NIbe numera och har bara en slinga som kan gå på 230V 1 kW och 400V 3 kW . Det finns även 3 fas men då är dom på 6 kW och lite överkurs för dig.K karlmb skrev:
Onninen är bara 2 kW , 480 mm lång och bara ett dykrör-
Den du länkade till sist är 3 kW , troligtvis ca 450 - 480 mm lång och bara ett dykrör, sen sitter anslutningarna som ett V och passar nog inte bra med 200 mm fläns, vad den är kan jag inte säga, om det är den delen som slingorna är lödda i eller plattan.
Så nästa steg nu som jag skrev, att tömma VVB och lossa patronen för att få veta vad hålet i tanken är, samt den anläggningsyta som packningen ska täta mot. Stämmer det med 100 mm i ytterkant så kan det gå med en WLM och packningen till den, samt såga upp i din nuvarande platta. Allt går att ordna men tar lite längre tid. 😐
Ja, lär väl bli ett meck.J jonaserik skrev:Det är samma patron till ( nästan ) alla NIbe numera och har bara en slinga som kan gå på 230V 1 kW och 400V 3 kW . Det finns även 3 fas men då är dom på 6 kW och lite överkurs för dig.
Onninen är bara 2 kW , 480 mm lång och bara ett dykrör-
Den du länkade till sist är 3 kW , troligtvis ca 450 - 480 mm lång och bara ett dykrör, sen sitter anslutningarna som ett V och passar nog inte bra med 200 mm fläns, vad den är kan jag inte säga, om det är den delen som slingorna är lödda i eller plattan.
Så nästa steg nu som jag skrev, att tömma VVB och lossa patronen för att få veta vad hålet i tanken är, samt den anläggningsyta som packningen ska täta mot. Stämmer det med 100 mm i ytterkant så kan det gå med en WLM och packningen till den, samt såga upp i din nuvarande platta. Allt går att ordna men tar lite längre tid. 😐
200 mm avser själva flänsen är jag nästan säker på.
Hmm, Nibe verkar ju helt klart finnas mest till o bäst priser. Man borde rimligen kunna kapa/klippa bort de yttre delarna på en sån.
Bättre än en för liten fläns iaf..
Flänsen verkar ju helt plan på Nibe.
230 eller 2-Fas-400 V kan jag anpassa o 1 dykrör är ju lite svårare förstås men får hoppas på att båda kropparna går i. Annars får man väl byta till nån termostat med integrerat öh-skydd.
Kan inte hänga med på det med flänsen, menar du själva plattan som ska hålla patronen eller är det plattan som slingorna är lödda vid. sen att kapa bort en del på den sistnämnda kan gå , men inte helt enklet, då den är liksom lite tjock. Nibes har bara 2 anslutningar och dom passar nog inte dina hål i dag, men borra bara 2 nya i din platta och ett för dykröret. Dra ut nuvarande bulber för termostat och ÖHSK och mät dom. i bland går det att knuffa ner den ena och sedan få plats med den andra tillsammans med röret för den första. Börjar bli en del ombyggnad och kostnader nu. Det finns som du säger kombinerade termostat och ÖHSK men dom har separata bulber 2 st , brukar var en lite tjockare och en tunn.
Jag menar Nibes 200mm fläns som de har lött i.J jonaserik skrev:Kan inte hänga med på det med flänsen, menar du själva plattan som ska hålla patronen eller är det plattan som slingorna är lödda vid. sen att kapa bort en del på den sistnämnda kan gå , men inte helt enklet, då den är liksom lite tjock. Nibes har bara 2 anslutningar och dom passar nog inte dina hål i dag, men borra bara 2 nya i din platta och ett för dykröret. Dra ut nuvarande bulber för termostat och ÖHSK och mät dom. i bland går det att knuffa ner den ena och sedan få plats med den andra tillsammans med röret för den första. Börjar bli en del ombyggnad och kostnader nu. Det finns som du säger kombinerade termostat och ÖHSK men dom har separata bulber 2 st , brukar var en lite tjockare och en tunn.
Den kan man kapa bort från så man får ner diametern. Sedan bara anpassa min tjocka tryckfläns så alla anslutningar o dykrör kommer igenom. Termostat o öhs är från 90-talet tror jag, bytta en gång. Så de passar förhoppningsvis i ett enda rör tillsammans.
Har skickat fråga till JS i Danmark, få se vad de svarar.
OK men det med 200 mm, tolkar jag lite som att det är plattan som håller patronflänsen, en kan ha fel. Du får se vad som kommer från Danmark då. Har lite på känn att det inte är helt lätt att kapa ner något. Men skam den som ger sig. Ska bli väldigt intressant att se delar av jobbet med foton och färdigt jobb.K karlmb skrev:Jag menar Nibes 200mm fläns som de har lött i.
Den kan man kapa bort från så man får ner diametern. Sedan bara anpassa min tjocka tryckfläns så alla anslutningar o dykrör kommer igenom. Termostat o öhs är från 90-talet tror jag, bytta en gång. Så de passar förhoppningsvis i ett enda rör tillsammans.
Har skickat fråga till JS i Danmark, få se vad de svarar.
Ill be back!J jonaserik skrev:OK men det med 200 mm, tolkar jag lite som att det är plattan som håller patronflänsen, en kan ha fel. Du får se vad som kommer från Danmark då. Har lite på känn att det inte är helt lätt att kapa ner något. Men skam den som ger sig. Ska bli väldigt intressant att se delar av jobbet med foton och färdigt jobb.
OK, då kan jag ge en slutrapport. Jag fick mått på en vanlig rostfri Nibe https://www.rskdatabasen.se/kategor...llbehorreservdelar/nibe-rar-14-112-6952290-30
av JS så jag visste att yttediametern på den var 130 mm, dvs samma som min tryckplatta, som bara behövde ett par utökningar av hålen för att passa till denna elpatron.
(Fräsen tog onödigt mkt pga odugligt 2-axligt fräsbord av märket Vevor...så inga kommentarer om det tack!)
Alltså borde det gå att klippa bort 8 uttag där mina skruvar sitter på en bultcirkel av ca 110mm.
Sagt o gjort:
av JS så jag visste att yttediametern på den var 130 mm, dvs samma som min tryckplatta, som bara behövde ett par utökningar av hålen för att passa till denna elpatron.
(Fräsen tog onödigt mkt pga odugligt 2-axligt fräsbord av märket Vevor...så inga kommentarer om det tack!)
Alltså borde det gå att klippa bort 8 uttag där mina skruvar sitter på en bultcirkel av ca 110mm.
Sagt o gjort:
Redigerat:
Det svåraste var faktiskt att bestämma mig för vilken av de 3 medföljande packningarna jag skulle välja.K karlmb skrev:
Slutade med att jag tog den plastbricka som någon satt dit på 90-talet, var svårt att få tätt med gummipackning faktiskt, tror den får dåligt med styrning och det var inte lätt att lägga den på rätt plats innan montering, kan kanske funka om man fäster med fett eller limmar fast den i beredaren först.
Dykröret rymmer diametermässigt ett kappilärrrör + en bulb, men är lite för kort så jag fick bara in halva säkerhetsbrytarens bulb på slutet.
Redigerat:
Nu har du en slinga i VVB och ska då ha 400 V för 3 kW, sen finns det inga möjligheter att i framtiden om den ger sig att koppla om. Bara byta patron då. Med en 3 fas patron går det att koppla bort en slinga om en sagt upp sig. Men det får framtiden säga vad det blir, VV får du.
Jo jag tänkte på det, innan har jag ju kopplat om efterhand som de 3 slingorna sagt upp sig efterhand, här får man bara en. Så om det fanns en motsvarande med 3 slingor så är det bättre ekonomi att köpa den. Men den ska väl hålla 20 år nu iaf... Kör den på 230V bara fö.J jonaserik skrev:
Då har du mindre effekt för VV , du har 3 X 400 V framme och koppla då in bara två tampar på mitten delen, så blir det 2 XX 400 V 3kW. här finns 3 fas.K karlmb skrev:
https://www.hornbach.se/p/nibe-elpa...B07oQkFvB7mnWDfc9r8Pkn9kZSu9b_LhoC5VwQAvD_BwE
Jo, men den är i koppar: Elpatron i koppar för ER-53 Compact samt ES 22-23 och EL 31 el.vattenvärmare. 230 V 1-fas 1000 W/400 V 2-fas/3000 W. RSK-Nr 6952282J jonaserik skrev:
Jag behöver inte mer än 1kW så det är inget problem iaf.
Ok den hinner nog värma upp över natten och då klarar du/ni er, VVB är stor och mycket VV i den. Lycka till.K karlmb skrev:
Tack, den stora mängden värme kommer från acktankens slinga i serie, jag ställde upp termostaten på den när vvb inte funkade. Så vvb är mest en legionella dödare och toppvärmare. Fö har de 15 första åren i den gamla patronens liv varit utan riktigt järnfilter vilket det finns nu, som man ju kunde se när man såg alla avlagringar i den... tror det blir mkt lättare tillvaro nu för den nya patronen. 😉J jonaserik skrev:
Järn, är nog mer kalkavlagringar och då blir patron för varm och spricker, men hur som helst, nu kommer VV.K karlmb skrev:Tack, den stora mängden värme kommer från acktankens slinga i serie, jag ställde upp termostaten på den när vvb inte funkade. Så vvb är mest en legionella dödare och toppvärmare. Fö har de 15 första åren i den gamla patronens liv varit utan riktigt järnfilter vilket det finns nu, som man ju kunde se när man såg alla avlagringar i den... tror det blir mkt lättare tillvaro nu för den nya patronen. 😉