J jonaserik skrev:
Om du kikar på den länkade patronen så sitter anslutningarna horrisentalt och inte i cirkel, så den går inte att använda. Sen är det bara 6 bultar på en platta på WLM VVB för att dra i hop det, du har 8 st. Sen är det en mindre platta för WLM. Den patron som sitter där nu är en med en platta som elementen är lödda på och är pressad mot tanken med packeng, andra har 2 tum gänga. Så för att kunna mäta storlek på den plattan så måste du plocka bort patronen, kan gå om måtten stämmer och du inte har tummen i handen, borra nya hål i befintlig platta. S.k lite akut jobb och kan fungerar. Öriga element med cirkel är kraftigare och upp mot 15 kW , du ska ha 3 kW som är normalt för VVB. Lite tveksam om hålet in mot tanken är lika, det får inte diffa för mycket.
PS Tar du isär det och mäter kan jag kolla om det går att använda en för WLM Focus.
Fattar inte, den jag länkade till,
MT1178319999-mt17-29
har likadana 8 bultar i cirkel som min. Bara att jag inte vet vilken diameter.
Den har också elanslutningar rakt neråt och ja, båda är väl rimligen en plan platta som kläms mellan en packning och en yttre platta med 8 + ett gäng hål.
Som om det bara är rätt bultcirkel + hål där elen och dykrör kommer ut så funkar det.
Att ansl inte sitter i cirkel spelar ingen roll.
De skriver att den även passar till vissa Fokus vvb.
Har du möjlighet att mäta vilken bultcirkel en Fokus har så kan jag jämföra?

Redigerat:
Roland Nordwall Roland Nordwall skrev:
Ja, jag har kollat med Thermia , Arvika/dom som gjorde beredaren/ men där fanns ingen kvar i tjänst/jobbet som har know how om denna produkt, och följaktligen heller inte om beredarens komponenter. Om man kom över en manual kanske det skulle gå att se typen av patron/Roland
Märkligt ändå att inget enda dokument finns på nätet om dessa beredare. De är ju klassiska och behöver fortfarande reserv-patroner..

Jepp är klämd mellan lock och tank. Måste erkänna en tankevurpa. Sitter nu med en platta för WLM och den har 8 hål.. Diametern är 130 mm , hålens C/C är 42 mm , plattan med slingorna som ska klämmas mellan är 100 mm

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Märkligt ändå att inget enda dokument finns på nätet om dessa beredare. De är ju klassiska och behöver fortfarande reserv-patroner..
Dom är väl så gamla att det aldrig funnits något dokument på nätet, och har väl bytts ut när dom dött efter 20-30-40 år i tjänst.
Det finns väl inget direkt ekonomiskt incitament att hålla reservdelar till såpass gamla prylar.

Du kan ju inte veta skicket innuti innan du tagit bort patronen så du får nog börja där?

D Dilato skrev:
Dom är väl så gamla att det aldrig funnits något dokument på nätet, och har väl bytts ut när dom dött efter 20-30-40 år i tjänst.
Det finns väl inget direkt ekonomiskt incitament att hålla reservdelar till såpass gamla prylar.

Du kan ju inte veta skicket innuti innan du tagit bort patronen så du får nog börja där?
Men när de var 30 år så såldes det säkert patroner till dem. Typ år 2000.
Jag förutsätter perfekt skick, de är rostfria.

J jonaserik skrev:
Jepp är klämd mellan lock och tank. Måste erkänna en tankevurpa. Sitter nu med en platta för WLM och den har 8 hål.. Diametern är 130 mm , hålens C/C är 42 mm , plattan med slingorna som ska klämmas mellan är 100 mm
Hålen sitter i en cirkel med diam 130 mm ?
Inte själva plattans diam?

K karlmb skrev:
Hålen sitter i en cirkel med diam 130 mm ?
Inte själva plattans diam?
J jonaserik skrev:
Hmm, lite trigonometri: omkretsen=π⋅diametern Så om det är 42mm mellan 2 skruvar av 8 så behöver omkretsen vara ca 8x42 = 336mm
Det motsvarar en diameter på 336/π= 106 mm, säg 110-120 med tanke på att det är en corda och inte närmaste vägen.
Så är det själva plattan som är diam 130, eller bultcirkeln? Kan du mäta rätt över, C-C mellan de bultar som är längst ifrån varandra?
När jag mäter här så får jag det till ca 130 i bultcirkel.
Märkligt allt detta, när man går till tillverkare som tex Backer så har de en massa olika infästningar DN20, 30, 40 , R50 ,G2, G3 etc och några flänsade, och de flesta vvb verkar vara gjorda för någon av dem, men CTC, Nibe o Thermia verkar ha uppfunnit hjulet ändå..

Redigerat:
Jepp det är tvärs över 110 mm C/C på hålen , från ytterkant platta är fästhålen 10 mm till centrum dito, hålen är 9 mmm. Att ev borra om din platta kan gå och använda en patron för Focus WLM beror på om hålet i din tank är ca 80 mm ( kan gå med 90 mm med snålt då en packning ska täta och är 10 mm bred) kan inte mäta det nu. Men jag får in handen och ca 80 mm hål kan jag tänka mig det är. Packningen yttermåt är 100 mm

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ser att Thermia säljer VVB än idag. Men inga uppgifter om var man hittar reservdelar. Varför har ingen reservdelar till Thermia men till de flesta övriga, Nibe, CTC, Metro-Therm...?
Thermia finns inte ens med i RSK-databasen? Fattar inget.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Jepp det är tvärs över 110 mm C/C på hålen , från ytterkant platta är fästhålen 10 mm till centrum dito, hålen är 9 mmm. Att ev borra om din platta kan gå och använda en patron för Focus WLM beror på om hålet i din tank är ca 80 mm ( kan gå med 90 mm med snålt då en packning ska täta och är 10 mm bred) kan inte mäta det nu. Men jag får in handen och ca 80 mm hål kan jag tänka mig det är. Packningen yttermåt är 100 mm
OK tack! Hmm, verkar då som att en Fokus har ngt mindre fläns än min gamla Thermia. Man kanske ska chansa o beställa en Fokus-patron. Kan ju borra bort det mesta i mitten av min platta och sedan är det bara att hoppas att packningsytan är tillräcklig..

K karlmb skrev:
Hittat denna också,
[länk]
passar för Thermia B15R, B30R, 16RU, 16TU
Min beredare verkar heta 16T, är det samma som 16TU, eller är det där helt andra grejor...?
Har en sådan i förrådet, ska mäta av måtten på den.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nån som vet vad Nibe har för flänsdiameter? [länk]
Har bara en för 2 fas Nibe och den plattan för att klämma mellan är 110 mm och om jag inte har helt fel så är den länkade med samma mått, då även den jag har är för Nibe, innan dom gick över till 2 fas från 3 fas. Det som kan vara lite problem är att du har 1 termostat och ett överhettningsskydd med var sin bulb som ska in. Dom är nog av grövre sort och går inte att få i ett enkelt dykrör samtidigt. Dom flesta patroner har bara ett dykrör. Kan gå om bulberna inte är för långa och dykröret är långt, att stoppa in en först och den andra sedan. Tror du måste lossa din din patron och se måtten på hålet i tanken. Dykröret på en WLM är 170 mm och invändigt 7 mm och den är för 3 fas. Om en WLM kan användas så kan det gå att såga upp ett rektangulärt hål i din platta + en slits för dykröret. Det håller säkert men inte för 10 bar som VVB är klassade för, mer som att det inte bör vara mer än max 5 bars tryck på vattnet.
Du får nog kila i väg och mäta på patronen du länkade till.
PS är hålet på din tank så att att en WLM skulle passa med anläggning av packningen, så är det bredare tvärs över på din platta, då kan det gå att såga ur hålen så att det blir jack in. det är så lite att mutter med bricka klämmer bra ändå.
Texten här kommer lite omvänt, men gåt nog att förstå.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har bara en för 2 fas Nibe och den plattan för att klämma mellan är 110 mm och om jag inte har helt fel så är den länkade med samma mått, då även den jag har är för Nibe, innan dom gick över till 2 fas från 3 fas. Det som kan vara lite problem är att du har 1 termostat och ett överhettningsskydd med var sin bulb som ska in. Dom är nog av grövre sort och går inte att få i ett enkelt dykrör samtidigt. Dom flesta patroner har bara ett dykrör. Kan gå om bulberna inte är för långa och dykröret är långt, att stoppa in en först och den andra sedan. Tror du måste lossa din din patron och se måtten på hålet i tanken. Dykröret på en WLM är 170 mm och invändigt 7 mm och den är för 3 fas. Om en WLM kan användas så kan det gå att såga upp ett rektangulärt hål i din platta + en slits för dykröret. Det håller säkert men inte för 10 bar som VVB är klassade för, mer som att det inte bör vara mer än max 5 bars tryck på vattnet.
Du får nog kila i väg och mäta på patronen du länkade till.
PS är hålet på din tank så att att en WLM skulle passa med anläggning av packningen, så är det bredare tvärs över på din platta, då kan det gå att såga ur hålen så att det blir jack in. det är så lite att mutter med bricka klämmer bra ändå.
Texten här kommer lite omvänt, men gåt nog att förstå.
OK, kanon! Vad är det för Nibe-modell, de jag hittat nu verkar vara 200mm fläns på? Typ den här: https://www.onninen.se/nibe-elpatron-nibe-aa23-5/p/AOI483

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.