Hej,
Jag brottas med en dusch där man för närvarande får nöja sig med kalldusch. Misstänkte först att det var blandaren som var boven men har bytt en del i taget, till slut hela blandaren och nu är blandaren borta från väggen. Problemet ligger alltså tidigare i systemet. När jag släpper på varmvatten så kommer det initialt med gott tryck. Efter en stund minskar dock trycket gradvis för att gå till en stril. I handfatet bredvid är det gott tryck hela tiden, också när man kör samtidigt som fenomenet med fallande tryck uppstår i duschen bredvid (fenomenet uppstår dock oavsett om man spolar i handfatet eller ej). Båda matas från samma fördelningsskåp i anslutning till badrummet. Duschen är ”längst ut” i fördelningsskåpet. Alla rattar och kranar fullt öppna. Faktabaserade tips på hur jag felsöker vidare uppskattas!
Tack på förhand.
Jag brottas med en dusch där man för närvarande får nöja sig med kalldusch. Misstänkte först att det var blandaren som var boven men har bytt en del i taget, till slut hela blandaren och nu är blandaren borta från väggen. Problemet ligger alltså tidigare i systemet. När jag släpper på varmvatten så kommer det initialt med gott tryck. Efter en stund minskar dock trycket gradvis för att gå till en stril. I handfatet bredvid är det gott tryck hela tiden, också när man kör samtidigt som fenomenet med fallande tryck uppstår i duschen bredvid (fenomenet uppstår dock oavsett om man spolar i handfatet eller ej). Båda matas från samma fördelningsskåp i anslutning till badrummet. Duschen är ”längst ut” i fördelningsskåpet. Alla rattar och kranar fullt öppna. Faktabaserade tips på hur jag felsöker vidare uppskattas!
Tack på förhand.
Ok, tack för det tipset. Känns långsökt att den plötsligt skulle vara klämd efter tio år men värt att kolla såklart.
Har du provat spola genom att ta bort duschblanderen och sätter på vattnet? Utesluta slangen genom att lossna från fördelaren och blåsa i tryckluft eller koppla en kallvatten slang på änden vid fördelaren. Sedan kan du även koppla en vattenslang på fördelaren och spola där för att se om det är fördelaren som spöka.
Blandaren har jag haft borta från väggen med samma resultat. Lite mer nervös över att börja skruva i övriga installationen men får väl ge sig på det. Tack för tips!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Thermostat blandare för dusch tappar värme.
Vatten & Avlopp -
Varmvattenberedaren - varmvatten tar slut efter en dusch?
Vatten & Avlopp -
Hur får jag ihop varmvattenberedaren med utedusch och utekök?
Vatten & Avlopp -
Varmvattenberedare - utedusch.
Vatten & Avlopp -
CTC ECO Zenith i255 tappar varmvatten efter 5 minuter
Värmepumpar
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Fackmässigt utfört jobb?
Vatten & Avlopp