124 246 läst · 178 svar
124k läst
178 svar
Vårgårdahus - varning!
Administrator
· Skåne
· 7 977 inlägg
Personen bad att få sitt konto raderat.
Moderator
· Stockholm
· 53 394 inlägg
Man kan ju se det så här: Många hustillverkare (de flesta??) bygger inte på totalentreprenad, utan bara på delad entreprenad, de som bygger på totalentreprenad tar ut en ett högre pris. I en del fall redovisas skillnaden öppet som 10 - 15%.
OM en hustillverkare kan ta ut 15% eller mer i ökat pris, varför gör de inte det regelmässigt?
Det rimliga svaret är att de vet att byggen ofta går illa, så ett totalansvar kostar i de fallen myyycket mer än 15%. Och lägger istället den risken på kunden.
Om vi antar att 80% av alla delade entreprenader går någorlunda bra, varför tackar hustillverkarna nej till den extrainkomsten, att plocka in 10 -15% extra vinst från 80% av sin produktion?
Det ger en indikation på hur illa det kan gå.
Jag håller med, välj totalentreprenad.
Det är lite som att man har säkerhetsbälte när man åker bil, trots att man inte krockat någon gång på 5000 bilresor. Visserligen haltar jämförelsen lite, för om bilresan skulle blivit 15% dyrare när jag tar på mig bältet, så skulle troligen många fler åka utan.
OM en hustillverkare kan ta ut 15% eller mer i ökat pris, varför gör de inte det regelmässigt?
Det rimliga svaret är att de vet att byggen ofta går illa, så ett totalansvar kostar i de fallen myyycket mer än 15%. Och lägger istället den risken på kunden.
Om vi antar att 80% av alla delade entreprenader går någorlunda bra, varför tackar hustillverkarna nej till den extrainkomsten, att plocka in 10 -15% extra vinst från 80% av sin produktion?
Det är lite som att man har säkerhetsbälte när man åker bil, trots att man inte krockat någon gång på 5000 bilresor. Visserligen haltar jämförelsen lite, för om bilresan skulle blivit 15% dyrare när jag tar på mig bältet, så skulle troligen många fler åka utan.
Administrator
· Skåne
· 7 977 inlägg
I vår Jämförelse hustillverkare ser man att de flesta hustillverkare erbjuder totalentreprenad för den som vill ha det https://www.byggahus.se/hustillverkare/H hempularen skrev:Man kan ju se det så här: Många hustillverkare (de flesta??) bygger inte på totalentreprenad, utan bara på delad entreprenad, de som bygger på totalentreprenad tar ut en ett högre pris. I en del fall redovisas skillnaden öppet som 10 - 15%.
Jag tror att många väljer delad entreprenad pga att de själva vill ha möjlighet att göra en del av jobbet för att komma ner i pris. Det brukar ju gå bra om man själv har tid att vara vid sitt bygge och har fulla kontrollen på vilka hantverkare man väljer, men här tilläts inte Sofie och hennes familj det av hustillverkaren och så gick det illa.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Den jämförelsen är bristfällig, tillverkare erbjuder olika entreprenadformer för olika delar av landet. Bara för att en tillverkare erbjuder totalentreprenad i en region betyder inte att densamma gör det över hela landet.Marlen Eskilsson skrev:
I vår Jämförelse hustillverkare ser man att de flesta hustillverkare erbjuder totalentreprenad för den som vill ha det [länk]
Jag tror att många väljer delad entreprenad pga att de själva vill ha möjlighet att göra en del av jobbet för att komma ner i pris. Det brukar ju gå bra om man själv har tid att vara vid sitt bygge och har fulla kontrollen på vilka hantverkare man väljer, men här tilläts inte Sofie och hennes familj det av hustillverkaren och så gick det illa.
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Det behöver inte alls betyda att bygget blir problemfritt bara att man endast har en part att skylla på om det inte blir det. Fler av våra grannar som byggt med totalentreprenad har haft betydligt mer problem under och efter bygget än vad några som som byggt med delad entreprenad i området har haft.catherineb skrev:
Dock är det ju oerhört viktigt att SJÄLV kolla upp både ekonomin och referenser hos den byggare man anställer vid delad entreprenad. Våran byggare hade god ekonomi och väldigt bra referenser (byggt massor av hus av samma tillverkare i området) och bygget flöt på utan komplikationer och huset var klart i god tid innan slutbesiktningen.
Vid totalentreprenad har du ingen direkt möjlighet att påverka vem som kommer och bygger ditt hus, vilken erfarenhet de har eller vilken ekonomi. Byggarens erfarenhet är nog en av de viktigaste faktorerna för att resultatet ska bli bra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 515 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 977 inlägg
Sofia med familj ville ju ha andra entreprenörer?
Skogsägare
· 19 515 inlägg
Ja, men var de hindrade från att välja vilka de ville, eller följde de bara husfabrikantens rekommendation?
Moderator
· Stockholm
· 53 394 inlägg
Det framgår eller antyds tidigt i tråden att Vårgårdahus på olika sätt gjort det omöjligt att välja en annan entreprenör. Det gav inte ut underlag så att någon entreprenör hade möjlighet att räkna på jobbet. Det är iofs i så fall inget explicit förbud att ta in en annan entreprenör, men i kombination med det klassiska tricket om kampanj som slutar om x dagar osv.
Om hustillverkaren vägrar lämna ut offertunderlag till någon annan än "deras" byggfirma, så är affären i praktiken villkorad av att just den entreprenören skall anlitas.
Som kund får man välja att ta hela paketet eller inte, och många stressas då att göra fel val.
Om hustillverkaren vägrar lämna ut offertunderlag till någon annan än "deras" byggfirma, så är affären i praktiken villkorad av att just den entreprenören skall anlitas.
Som kund får man välja att ta hela paketet eller inte, och många stressas då att göra fel val.
Skogsägare
· 19 515 inlägg
Jag försöker inte försvara husfabrikanten, och jag har själv skrivit några inlägg där jag säger att TS har ett hyfsat case om hon inte kunnat välja entreprenör själv, men det där lilla ordet om är inte utan betydelse. Alltför ofta tycker jag att vi har trådar där TS ord tas för hela sanningen. Och som vanligt menar jag inte att TS i den här tråden eller någon annan skulle ljuga, bara att man inte nödvändigtvis alltid får hela sanningen.
Därför är det så viktigt att man får höra båda sidor, oavsett om det är grannfejder eller problem med företag.Nötegårdsgubben skrev:
Jag försöker inte försvara husfabrikanten, och jag har själv skrivit några inlägg där jag säger att TS har ett hyfsat case om hon inte kunnat välja entreprenör själv, men det där lilla ordet om är inte utan betydelse. Alltför ofta tycker jag att vi har trådar där TS ord tas för hela sanningen. Och som vanligt menar jag inte att TS i den här tråden eller någon annan skulle ljuga, bara att man inte nödvändigtvis alltid får hela sanningen.
Just när det gäller företag har redaktionen på byggahus ett stort ansvar. Jag försvarar inte företaget på något sätt, men tycker att det är anmärkningsvärt att byggahus först skickar ut nyhetsmail med denna tråden högst upp och sedan ett par dagar senare lägger upp en artikel om hur man ska ska undvika denna typen av trångmål utan att på något sätt hänvisa till företagets syn på det hela.
Jag hoppas att det verkligen löser sig för TS. Det är mycket man ska hålla koll på när man bygger hus och det är svårt för en lekman att sätta sig in i allting.
En uppdatering!
Nu har entreprenören tagit sitt ansvar och gått med på att göra om hela badrummet nere (plattsättaren kommer på måndag), göra klart badrummet uppe och flytspackla golvet på övervåningen. Det vi fortfarande tvistar om är lutningen på golvet i kök och vardagsrum (se bilder, hade bara tillgång till ett vattenpass på 60 cm), finishen överlag, saknade delar i kök så som stänkskydd, täcksidor med fel mått och fogkladd. Skador på golv och i trapp (täcktes aldrig under byggtiden). Målning som saknas, dörrar som stänger sig själv och om det verkligen är tillåtet att åtgärda bakfall i badrum bara genom att byta plattor utan att göra någonting åt tätskiktet(gäller det badrum som bara delvis åtgärdas)? Någon som har kunskap angående det? Lutningen på golvet i köket är enligt snickarens egna mätningar 9 mm på ca 2 m och i vardagsrumsdelen som värst 12 mm på ca 1 m. Snickaren uppger att 9 mm är ok vilket vi inte uppfattar att det är efter att ha läst på angående reglerna för tillåten golvlutning i besiktningsmannahandboken. Någon som har kunskap angående detta att dela med sig av?Vårgårdahus säger att dom utreder ansvarsfrågan men vi har fortfarande inte fått några konkreta svar.
Nu har entreprenören tagit sitt ansvar och gått med på att göra om hela badrummet nere (plattsättaren kommer på måndag), göra klart badrummet uppe och flytspackla golvet på övervåningen. Det vi fortfarande tvistar om är lutningen på golvet i kök och vardagsrum (se bilder, hade bara tillgång till ett vattenpass på 60 cm), finishen överlag, saknade delar i kök så som stänkskydd, täcksidor med fel mått och fogkladd. Skador på golv och i trapp (täcktes aldrig under byggtiden). Målning som saknas, dörrar som stänger sig själv och om det verkligen är tillåtet att åtgärda bakfall i badrum bara genom att byta plattor utan att göra någonting åt tätskiktet(gäller det badrum som bara delvis åtgärdas)? Någon som har kunskap angående det? Lutningen på golvet i köket är enligt snickarens egna mätningar 9 mm på ca 2 m och i vardagsrumsdelen som värst 12 mm på ca 1 m. Snickaren uppger att 9 mm är ok vilket vi inte uppfattar att det är efter att ha läst på angående reglerna för tillåten golvlutning i besiktningsmannahandboken. Någon som har kunskap angående detta att dela med sig av?Vårgårdahus säger att dom utreder ansvarsfrågan men vi har fortfarande inte fått några konkreta svar.