A
R Rooten48 skrev:
Här i Roslagen är det strömavbrott lite då och då. Det längsta hittills varade i tre veckor och då är man glad för reservkraft med generator till vattenpumpen och kylfrys, några solpaneler med batterier till mysbelysning och kanske lite TV-tittning. Värme räcker det inte till men fläkten i öppna spisen snurrar ju och ved är hela skogen full av.

Det är å andra sidan väldigt bra betalt för strömavbrotten så jag skulle lätt välja en vecka strömavbrott per månad, minst. :surprised::cool:
Jag har märkt det på sommarstugan som ligger i Roslagen
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
A
sunnis sunnis skrev:
Solceller direktavkastar från första produktionsmånaden vilket innebär att hushållet har bättre cashflow som kan omsättas till sparande eller nya investeringar.

Solceller är svårt att räkna på. Min anläggning är från 2017 och ”gammal” med dagens mått men priset per installerad kWp som jag har betalt har stått sig väldigt bra. Oron då var extremt låga spotpriser och att installationskostnaden för en ny anläggning skulle kraftigt sjunka i pris, men det som har hänt är ju att priset per installerad kWp har nästintill dubblerats och spotpriserna 10-dubblats. Så jag personligen har bara haft ”tur”.

Att kalkylera den volymviktade energiproduktionen från solcellerna till diesel är lite roligare. Min lilla anläggning på 7,4kWp producerar ca 7500kWh per år, det räcker till ett transportbehov på ca 3750 mil. Dieselkostnaden för samma sträcka är ca 50 000kr per år… på sätt och vis kan det vara enklare att kalkylera en solcellsanläggning för energi för transport än än att räkna på hushållsel. Om det hjälper någon som funderar på om det är värt eller inte…
Att amortera 200K sek på sitt lån ger ju också en direkt avkastning. Antar att du menar om man är obelånad och har 200k i madrassen att sätta sprätt på samt att du jämför med avkastning på börsen.

Jag skulle dock vilja se hur många i Sveriges befolkning som sitter i villa som är totalt obelånade? Och dessutom har ett par 100k löst att sätta sprätt på? I denna diskussion verkar det som att det är väldigt vanligt vilket låter helt absurt.

De som möjligen sitter på villor utan lån lär ju vara nära pensionsåldern och att då sätta upp solceller som behöver 15-20 år på sig att bara betala tillbaka känns tveksamt. Denna typ av installation bör göras av de som räknar med att bo +20 år till i samma kåk.
 
  • Gilla
  • Älska
Auson och 7 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Ska erkänna att jag sköt lite från höften, men en solcellsanläggning har inga rörliga delar så tycker jämförelsen med större maskiner/LVVP haltar lite. Växelriktaren tar en del stryk över tid, men man säger väl 10-15 år på den ändå.

Till solcellernas nackdel ligger också den aningen förhöjda brandrisken
Ja, helt klart haltar min siffra förstås. mest att det hade varit intressant med en verklighetstrogen siffra på det där. Många ser bara investering och inkomsten men glömmer gångerna då man fick ringa ut en elektriker för att någon kastade en sten på en panel, när en kabel klipptes sönder, tiden för underhåll inkl tvätt, fördyring vid takarbete osv osv.

Risken finns ju att anläggningen är betald när det är dags att byta ut den och då är det ju ingen investering, bara en kapitalförvaring :)
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Solceller direktavkastar från första produktionsmånaden vilket innebär att hushållet har bättre cashflow som kan omsättas till sparande eller nya investeringar.

Solceller är svårt att räkna på. Min anläggning är från 2017 och ”gammal” med dagens mått men priset per installerad kWp som jag har betalt har stått sig väldigt bra. Oron då var extremt låga spotpriser och att installationskostnaden för en ny anläggning skulle kraftigt sjunka i pris, men det som har hänt är ju att priset per installerad kWp har nästintill dubblerats och spotpriserna 10-dubblats. Så jag personligen har bara haft ”tur”.

Att kalkylera den volymviktade energiproduktionen från solcellerna till diesel är lite roligare. Min lilla anläggning på 7,4kWp producerar ca 7500kWh per år, det räcker till ett transportbehov på ca 3750 mil. Dieselkostnaden för samma sträcka är ca 50 000kr per år… på sätt och vis kan det vara enklare att kalkylera en solcellsanläggning för energi för transport än än att räkna på hushållsel.
Håller med Sunnis om att det viktiga att titta på är kassaflöde.
Mitt resonemang är att jag tar ett grönt teknik lån (pengar som jag annars inte skulle få tag i och därmed finns det ingen alternativ avkastning att jämföra med).
Så länge mina paneler avkastar mer än räntekostnad och amortering så är det kassaflödes positivt.
Vilket det är för April månad upp till tex. en ränta på 11,5% - så relativt säker investering då elrpiset inte dirket varit högt i April (SE4)

Efter 10-år är mina solceller avbetalda och då är det en helt annan kalkyl (blir 1500-2000kr i positivt kassaflöde i April t.ex.).

Dessutom har vi inflation i Sverige, vilket innebär att huset kommer öka i värde över tid - vilket innebär att min investering när jag säljer huset endast kommer ha kostat 70% av det jag betalat (jag får ju 30% av kostnaden som avdrag på framtida vinstskatt).

Dessutom kan det ju vara så att ett hus med en elkostad som är 20 000 kr lägre än motsvarande hus utan solceller kommer ha ett högre värde (om marknaden skulle vara perfekt 20kkr/ränta, så kanske 500 000 kr vid 4% ränta).

Så om jag säljer om 20år så har jag udner första 10 år ett nettokassaflöde på ca 100 kkr, därefter ca 200 kkr åren 10-20, vid försäljning en minskad vinstskatt på ca 45 kkr, därtill i bästa fall 500 kkr högre fastighetsvärde. Så 345 - 845 kkr beroende på påverkan på försäljingspris.
Vilket är en för mig bra avkastning på inget eget kapital investerat.
 
  • Gilla
  • Haha
Reklaw och 15 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Solceller direktavkastar från första produktionsmånaden vilket innebär att hushållet har bättre cashflow som kan omsättas till sparande eller nya investeringar.

Solceller är svårt att räkna på. Min anläggning är från 2017 och ”gammal” med dagens mått men priset per installerad kWp som jag har betalt har stått sig väldigt bra. Oron då var extremt låga spotpriser och att installationskostnaden för en ny anläggning skulle kraftigt sjunka i pris, men det som har hänt är ju att priset per installerad kWp har nästintill dubblerats och spotpriserna 10-dubblats. Så jag personligen har bara haft ”tur”.

Att kalkylera den volymviktade energiproduktionen från solcellerna till diesel är lite roligare. Min lilla anläggning på 7,4kWp producerar ca 7500kWh per år, det räcker till ett transportbehov på ca 3750 mil. Dieselkostnaden för samma sträcka är ca 50 000kr per år… på sätt och vis kan det vara enklare att kalkylera en solcellsanläggning för energi för transport än än att räkna på hushållsel. Om det hjälper någon som funderar på om det är värt eller inte…
Jämföra med bil är också väldigt haltande... Visst, på en bil med hög dieselförbrukning på 0,7 l/mil så blir det den summan, men det är samma problem här att du får hosta upp dubbla summan för en elbil. Visst, har du lagt 6-7-800 000 för en bil i Passatklassen så rullar den billigt SEN. Samma sak med solceller, När ud väl lagt upp 200 000 på taket så blir elräkningen låg :)
 
  • Gilla
  • Älska
avh67f och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Solceller direktavkastar från första produktionsmånaden vilket innebär att hushållet har bättre cashflow som kan omsättas till sparande eller nya investeringar.

Solceller är svårt att räkna på. Min anläggning är från 2017 och ”gammal” med dagens mått men priset per installerad kWp som jag har betalt har stått sig väldigt bra. Oron då var extremt låga spotpriser och att installationskostnaden för en ny anläggning skulle kraftigt sjunka i pris, men det som har hänt är ju att priset per installerad kWp har nästintill dubblerats och spotpriserna 10-dubblats. Så jag personligen har bara haft ”tur”.

Att kalkylera den volymviktade energiproduktionen från solcellerna till diesel är lite roligare. Min lilla anläggning på 7,4kWp producerar ca 7500kWh per år, det räcker till ett transportbehov på ca 3750 mil. Dieselkostnaden för samma sträcka är ca 50 000kr per år… på sätt och vis kan det vara enklare att kalkylera en solcellsanläggning för energi för transport än än att räkna på hushållsel. Om det hjälper någon som funderar på om det är värt eller inte…
Din lilla anläggning kostar nog betydligt mer nu än 2017 och ränta är nog högre med.Sedan beror det på hur mycket el man förbrukar eller hur mycket man kör med bilen.jag skulle nog titta mer på isolera mm om man inte skulle kunna få ner kostnaden där.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Ett exempel på solpanel tillverkad i Kanada som efter 12år har fått "snail trails" under glaset som reducerar effekten markant och personen planerar byte av panelen.
(Spola fram till 1:30)

Karl.s Karl.s skrev:
Ska erkänna att jag sköt lite från höften, men en solcellsanläggning har inga rörliga delar så tycker jämförelsen med större maskiner/LVVP haltar lite. Växelriktaren tar en del stryk över tid, men man säger väl 10-15 år på den ändå.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Tror att det här med solceller är en riktig vattendelare. Antingen tycker man att det är ett spännande teknikprojekt och ganska häftigt att man producera sin egen el. Är ju lite som att odla sina egna grönsaker i trädgården. Jag respekterar det.

Samtidigt är jag klart mer av uppfattningen att det ser förskräckligt ut så med dagens paneler är det helt ointressant även om jag stödjer tanken att det finns en massa potentiella hustak där ute som får en hel del soltimmar.

Känns kanon att jag är 5-7 år ifrån att byta tak på mitt hus. Gissningsvis finns det då takpannor som typ ser ut som idag men som kan ta vara på solenergin. Då måste man nog verkligen älska panelerna som sätts upp idag för att inte gräma sig över att man inte väntade.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
N
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Jag har inga lån överhuvudtaget d.v.s. inte på huset heller sedan många många år. Trots det har jag så låg elförbrukning att solceller inte är intressant för mig. Går inte att räkna hem den investeringen helt enkelt.
 
  • Gilla
Auson och 9 till
  • Laddar…
A
C chrille-gäddan skrev:
Håller med Sunnis om att det viktiga att titta på är kassaflöde.
Mitt resonemang är att jag tar ett grönt teknik lån (pengar som jag annars inte skulle få tag i och därmed finns det ingen alternativ avkastning att jämföra med).
Så länge mina paneler avkastar mer än räntekostnad och amortering så är det kassaflödes positivt.
Vilket det är för April månad upp till tex. en ränta på 11,5% - så relativt säker investering då elrpiset inte dirket varit högt i April (SE4)

Efter 10-år är mina solceller avbetalda och då är det en helt annan kalkyl (blir 1500-2000kr i positivt kassaflöde i April t.ex.).

Dessutom har vi inflation i Sverige, vilket innebär att huset kommer öka i värde över tid - vilket innebär att min investering när jag säljer huset endast kommer ha kostat 70% av det jag betalat (jag får ju 30% av kostnaden som avdrag på framtida vinstskatt).

Dessutom kan det ju vara så att ett hus med en elkostad som är 20 000 kr lägre än motsvarande hus utan solceller kommer ha ett högre värde (om marknaden skulle vara perfekt 20kkr/ränta, så kanske 500 000 kr vid 4% ränta).

Så om jag säljer om 20år så har jag udner första 10 år ett nettokassaflöde på ca 100 kkr, därefter ca 200 kkr åren 10-20, vid försäljning en minskad vinstskatt på ca 45 kkr, därtill i bästa fall 500 kkr högre fastighetsvärde. Så 345 - 845 kkr beroende på påverkan på försäljingspris.
Vilket är en för mig bra avkastning på inget eget kapital investerat.
Hur får du igen investeringen på bara 10 år med 4% ränta på dina lånade 200k? Bara räntekostnaden landar runt 6K netto per år. Dvs du måste dra in runt 26k brutto i elbesparing per år. Antar att du räknar med att elpriserna ska öka kraftigt framöver men det är ju ren spekulation. Man kan lika gärna spekulera om att det blir fred i Ukraina om något år och att elpriserna sjunker kraftigt tillbaka till 2019 års nivåer. Rimligt att ta en mellanväg.

Du kan bara göra avdrag på vinstskatt 5 år efter renovering/installation om det inte är speciella regler för solceller. Dessutom kan du knappast vara bombsäker på några ökade bostadspriser på bra många år från dagens nivåer.

Att solceller skulle öka värdet på huset är också rätt spekulativt och har inte sett någon direkt data som stödjer det. Men det skulle kunna vara det som gör det hela till en OK affär. Men tror inte ditt exempel med en solcellspark som är 20 år gammal kommer vara särskilt attraktiv när det säkerligen finns mycket bättre ny teknik att tillgå.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
Robert63 och 8 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Man kan lika gärna spekulera om att det blir fred i Ukraina om något år och att elpriserna sjunker kraftigt tillbaka till 2019 års nivåer..
Jag undrar också vad som händer om det blir fred inom något år i Ukraina, samtidigt som Europa har byggt elproduktion som tokar i 2-3 år. Blir då priserna verkligen som 2019 eller blir det enormt överskott så att priserna blir en bråkdel av 2019 års?
 
  • Gilla
Robert63 och 6 till
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag undrar också vad som händer om det blir fred inom något år i Ukraina, samtidigt som Europa har byggt elproduktion som tokar i 2-3 år. Blir då priserna verkligen som 2019 eller blir det enormt överskott så att priserna blir en bråkdel av 2019 års?
Ja denna "risk" glöms bort helt i debatten. Fred i Ukraina kan potentiellt leda till att det är lika lönsamt att ha solceller som att försöka klå sommarens priser på färskpotatis eller morötter med egen odling.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ja denna "risk" glöms bort helt i debatten. Fred i Ukraina kan potentiellt leda till att det är lika lönsamt att ha solceller som att försöka klå sommarens priser på färskpotatis eller morötter med egen odling.
Då får man köra kokaren direkt när produktionen är som störst och sälja som en dåre!
 
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, håller med helt. Dessutom är de klåpare som monterar, känns lite risky för framtida läckage mm.
Exakt. Jag vill inte ha någon som gör hål i taket oavsett vad de säger. Skulle gärna ha solceller på något vis ändå.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Och får man det är det bara riktigt jobbigt på vintern och då ger solcellerna knappt en KWH ändå.

På sommaren är elpriset av förklarliga skäl oftast lågt och energiförbrukningen nästan obefintlig.
Någon kWh ger nog snöfria solceller redan i februari, dagtid på sommaren lär man behöva ha elbil och/eller kylbehov för att själv kunna förbruka vad som produceras..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.