A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är nog inget för dig. De flesta har nog inte ränta över 4% i snitt på den period som solcellerna sitter på taket. Efter 30% ränteavdrag avkastar solceller mest sannolikt mer än var räntan kostar....
Fast de senaste 10 årens ränteläge är en avvikelse från normen som är runt 4%. Det är nog vad som är realistiskt att räkna med framöver.

Drygt 6000kr per år kostar ett lån på 200k efter ränteavdrag med ränta över 4%. En sådan anläggning avkastar enligt alla kalkyler säljarna själva har på nätet runt 12k per år. Dvs 6k netto.

Så länge en stor anläggning kostar 200k är det pengar i sjön mot att amortera lånet med samma summa.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Excel
Clarken37 skrev:
Fast de senaste 10 årens ränteläge är en avvikelse från normen som är runt 4%. Det är nog vad som är realistiskt att räkna med framöver.

Drygt 6000kr per år kostar ett lån på 200k efter ränteavdrag med ränta över 4%. En sådan anläggning avkastar enligt alla kalkyler säljarna själva har på nätet runt 12k per år. Dvs 6k netto.

Så länge en stor anläggning kostar 200k är det pengar i sjön mot att amortera lånet med samma summa.
Varför amortera öht, bättre att pengarna investeras med 10% inflation….
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Grattis. Du är nog en av 1000
Clarken37 skrev:
Grattis. Du är nog en av 1000
Säkert inte. Nu är det väl inte dagsfärska siffror men rapporter från 2021 så var ju hälften av fastigheterna helt obelånade och bara 20% hade över miljonen i lån.
Det är ju den lilla andel som köpt bostad sista årtiondet som dragit upp priserna och belåningen på marknaden.

Jag känner inte tusentals människor men flera med solceller de sista åren och haft bostaden obelånad sedan Estonia flöt.
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 6 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Fast de senaste 10 årens ränteläge är en avvikelse från normen som är runt 4%. Det är nog vad som är realistiskt att räkna med framöver.

Drygt 6000kr per år kostar ett lån på 200k efter ränteavdrag med ränta över 4%. En sådan anläggning avkastar enligt alla kalkyler säljarna själva har på nätet runt 12k per år. Dvs 6k netto.

Så länge en stor anläggning kostar 200k är det pengar i sjön mot att amortera lånet med samma summa.
Jag skulle inte köpa 10000kWh/års produktion för 200 tkr, det hoppas jag inte många gör….
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det låter ändå som ett randfall ?
Kollar man elpiser över tied så är dessa normalt sett dyrare dagtid än nattetid, och som dyrast morgon +eftermiddag/Kväll
Nu är ju produktionen av el från solceller ett randfall i sig. De producerar huvudsaken av elen under tre timmar mitt på dagen under sommarhalvåret. Iom att antalet solcellsanläggningar ökat med 160% på ett år i Sverige och man i Polen redan nu (två månader till maxproduktion på dagtid) har problem med produktion som är på gränsen till att vara större än vad nätet klarar av att ta emot så är det nog det nya normala. Det ser redan ut på detta vis i allmänhet i exempelvis Spanien.
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är ju produktionen av el från solceller ett randfall i sig. De producerar huvudsaken av elen under tre timmar mitt på dagen under sommarhalvåret. Iom att antalet solcellsanläggningar ökat med 160% på ett år i Sverige och man i Polen redan nu (två månader till maxproduktion på dagtid) har problem med produktion som är på gränsen till att vara större än vad nätet klarar av att ta emot så är det nog det nya normala. Det ser redan ut på detta vis i allmänhet i exempelvis Spanien.
Nja, inte riktigt 3 timmar om dagen på sommaren, var har du fått det ifrån?
Här ser du mina peneler från i lördags.
Energidiagram, visar effekt (watt) över tid, topp mitt på dagen, datum markerat 2023-04-22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AMR74 och 12 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är ju produktionen av el från solceller ett randfall i sig. De producerar huvudsaken av elen under tre timmar mitt på dagen under sommarhalvåret. Iom att antalet solcellsanläggningar ökat med 160% på ett år i Sverige och man i Polen redan nu (två månader till maxproduktion på dagtid) har problem med produktion som är på gränsen till att vara större än vad nätet klarar av att ta emot så är det nog det nya normala. Det ser redan ut på detta vis i allmänhet i exempelvis Spanien.
3 timmar per dag???? Mina paneler börjar producera innan kl 8 och droppar drastiskt efter kl 19 (i april). Förstår inte var 3 timmar baseras på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det jag menar är att oavsett om det är en kass eller bra bil så kommer priset sjunka rejält om vanligt folk ska ha råd att köpa nya bilar.Det kommer bli ohållbart i längden om biltillverkare och priset på nya bilar.Tror samma som med solceller. Kommer det verkligen gå ihop om man har lite elförbrukning och lite lån.Tveksamt om priset på el kommer ligga lika högt som i vintras.
90% köper en begagnad bil och de nya köps knappast av låginkomsttagare.
Nu har Tyskland stängt sina sista kärnkraftverk och vi hade en ovanligt mild vinter, men du tror ändå att vi får billigare el kommande vinter?
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
B
Jag har en känsla av att "medelsvensson" som köper solpaneler inte tänker helt krasst ekonomiskt heller, det är nog många som har en kassa som ska räcka till semesterresa, ny bil, nytt kök, badrum, värmepump osv emellanåt.

Och i det ljuset så har ju solpanelerna kanske en bättre payback än ett nytt badrum, fast det gamla inte är slut ännu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
90% köper en begagnad bil och de nya köps knappast av låginkomsttagare.
Nu har Tyskland stängt sina sista kärnkraftverk och vi hade en ovanligt mild vinter, men du tror ändå att vi får billigare el kommande vinter?
Nej inte 90%tror jag inte alls på.Skulle jag bestämt mig för v 60 skulle jag fått vänta till 2024 juni så efterfrågan finns.Skullle priset bli högre en i vintras?Tror jag inte alls på och tror nog dom flesta i Europa inte vill hamna i samma läge som i vintras.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Fast de senaste 10 årens ränteläge är en avvikelse från normen som är runt 4%. Det är nog vad som är realistiskt att räkna med framöver.
Din observation är korrekt, jag har valt att installera pga diversifiering. Min kalkyl ligger dock på under 10 år vilket ger en förväntad avkastning på >10% av investeringen vilket ska ge en ok marginal. Men om målet endast är att optimera kostnader till minsta risk så är nog en amortering av bolån ett svårslaget alternativ.

Om man skall göra en bra investering gällande energioptimering på ett hus så är nog tillägsisolering det bästa man kan göra. Den är passiv, du kan ofta göra det själv och den tekniska livslängden är >40år. Bäst av allt den fungerar på vintern när den behövs som bäst.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, inte riktigt 3 timmar om dagen på sommaren, var har du fått det ifrån?
Här ser du mina peneler från i lördags.
[bild]
U uplj skrev:
3 timmar per dag???? Mina paneler börjar producera innan kl 8 och droppar drastiskt efter kl 19 (i april). Förstår inte var 3 timmar baseras på.

Detta är naturligtvis beroende på hur panelerna placeras. Många har dem enbart placerade mot söder. Särskilt solcellsparker.

Jag uttryckte mig dessutom lite klumpigt, vad jag menade är att toppeffekten (över 80%) ligger under ca 3 timmar. Kan man förskjuta dessa timmar (så som @Jonatan79 gjort, jag ser att panelerna ligger nära sydost) så får man bättre avkastning (oavsett egen konsumtion eller försäljning). Detta innebär dock lägre årsproduktion då solen ger mindre energi när den står lägre, men det är ju något som varje producent får göra sina egna bedömningar av (men de flesta styrs ju av riktningen på taket).
 
  • Haha
johanxx_
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är naturligtvis beroende på hur panelerna placeras. Många har dem enbart placerade mot söder. Särskilt solcellsparker.

Jag uttryckte mig dessutom lite klumpigt, vad jag menade är att toppeffekten (över 80%) ligger under ca 3 timmar. Kan man förskjuta dessa timmar (så som @Jonatan79 gjort, jag ser att panelerna ligger nära sydost) så får man bättre avkastning (oavsett egen konsumtion eller försäljning). Detta innebär dock lägre årsproduktion då solen ger mindre energi när den står lägre, men det är ju något som varje producent får göra sina egna bedömningar av (men de flesta styrs ju av riktningen på taket).
Helt klart. Skulle vi ha paneler skulle vi nog önskat ha dem i riktning mot solen kring 17:00. Då förbrukar vi som mest en sommardag och elen är normalt dessutom som dyrast då. Men det kan ju ändra sig framöver.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nej inte 90%tror jag inte alls på.Skulle jag bestämt mig för v 60 skulle jag fått vänta till 2024 juni så efterfrågan finns.Skullle priset bli högre en i vintras?Tror jag inte alls på och tror nog dom flesta i Europa inte vill hamna i samma läge som i vintras.
Garanterat stämmer det. Den överlägset största majoriteten köper en begagnad bil. Medianbilen kostar kring 100kkr. Till och med är det så att hälften av nya bilar länge har varit tjänstebilar.

Såklart vill ingen ha elbrist kommande vinter men vad ska den nya elen komma ifrån?
Och om det blir en normalkall vinter med ännu högre elbehov?
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Intressant fråga du ställer.
Nedan kommer lite info från min anläggning.
Investering 260.000kr, (jag vet det finns billigare, men jag vill åka bekvämt dvs långa garantier, svensk arbetskraft vid montaget och panelerna tillverkade i Tyskland).
Jag producerat ca 21000kwh.
Av dessa säljer jag ca 13.000kwh och egenförbrukar 8000kwh. Nedan gäller 2022.
Jag fick betalt ca 33.000kr för det jag sålde samt 60öre från staten för varje kWh jag säljer dvs 4200kr. Jag har sluppit köpa 8000kwh, vilket i sig har ett värde på snittet man får betala+överföringsavgift, moms etc. Detta är nog värt säg 1,5x8000= 12.000kr totalt får jag ihop det till 49.200kr på ett år. Hur framtiden ser ut vet jag inte, priset på el kan gå ner, men det mest troliga är att priset går upp. Jag har inte köpt el för lika mycket som jag sålt, så jag har just nu ca 7000kr innestående där som jag tänkte ta ut vid något tillfälle. Så med andra ord blir avräkningstiden ganska kort, därefter kommer anläggningen producera el för mig gratis under resten av mitt liv, +30/40år. Som grädde på moset kommer det elstöd till alla,,även mig som solfarmare.
 
  • Skärmbild av mobil, visar lista på makulerade fakturor markerade med blått "check", belopp är noll kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
AMR74 och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.