M Markarbetaren skrev:
Att dina sysselsättningsval i livet baseras på saldot på ditt konto får stå för dig. Jag har provat FIRE (om du är bekant med uttrycket), det fungerade inte alls med barn i skolåldern, därför fortsätter jag arbeta.

[bild]

Okej, jag fick uppfattningen att småskalig elproduktion innebar att man inte fick bidrag/skattefrihet för en anläggning större än vad fastighetens förbrukning är per år.

Vart skrev jag "riskfria investeringar"? Ser du solceller som en riskfri investering? Om du frågar mig så finns det nog ganska mycket att investera i som har lite mer historik att luta sig emot.

Jag förstår inte logiken i att investera i något som är svårt att omvandla till kapital, som har en stor osäkerhetsfaktor, i princip noll historik (jo det är klart, elpriset har ju varit högre än normalt i 2 år(y)) och som ger sämre avkastning än andra alternativ.

Men jag uppskattar din respekt för mina val av investeringar, jag har full respekt för alla som köper solcellsanläggningar. Om det sedan är det bästa valet ur ett investeringsperspektiv är ju upp till var och ens kunskap/riskaversion osv. att bedöma.
Med den CAGR:n borde du skriva en bok! :dizzy: Väldigt imponerande!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Elskatt och överföringsavgift är egalt för nyttan av solpanelerna då de går jämnt ut med 60-öringen och nätnyttan. Vinsten handlar bara om vad du köper och säljer elen för (+moms).
 
F fsn skrev:
ok, tack. Så 95 öre är vad du betalar och på det tillkommer överföringsavgift, moms ?
95 öre är inkl moms. Det tillkommer överföringsavgift och administrativ avgift från elbolaget.

Så några nollfakturor är det inte tal om, men de blir lägre jämfört med att köra helt rörligt.
 
M Markarbetaren skrev:
Att dina sysselsättningsval i livet baseras på saldot på ditt konto får stå för dig. Jag har provat FIRE (om du är bekant med uttrycket), det fungerade inte alls med barn i skolåldern, därför fortsätter jag arbeta.

[bild]

Okej, jag fick uppfattningen att småskalig elproduktion innebar att man inte fick bidrag/skattefrihet för en anläggning större än vad fastighetens förbrukning är per år.

Vart skrev jag "riskfria investeringar"? Ser du solceller som en riskfri investering? Om du frågar mig så finns det nog ganska mycket att investera i som har lite mer historik att luta sig emot.

Jag förstår inte logiken i att investera i något som är svårt att omvandla till kapital, som har en stor osäkerhetsfaktor, i princip noll historik (jo det är klart, elpriset har ju varit högre än normalt i 2 år(y)) och som ger sämre avkastning än andra alternativ.

Men jag uppskattar din respekt för mina val av investeringar, jag har full respekt för alla som köper solcellsanläggningar. Om det sedan är det bästa valet ur ett investeringsperspektiv är ju upp till var och ens kunskap/riskaversion osv. att bedöma.
Man får inte producer mer än man förbrukar (ungefär), men det räknas i kWh inte i kronor.
 
F
M Markarbetaren skrev:
Att dina sysselsättningsval i livet baseras på saldot på ditt konto får stå för dig. Jag har provat FIRE (om du är bekant med uttrycket), det fungerade inte alls med barn i skolåldern, därför fortsätter jag arbeta.

[bild]

Okej, jag fick uppfattningen att småskalig elproduktion innebar att man inte fick bidrag/skattefrihet för en anläggning större än vad fastighetens förbrukning är per år.

Vart skrev jag "riskfria investeringar"? Ser du solceller som en riskfri investering? Om du frågar mig så finns det nog ganska mycket att investera i som har lite mer historik att luta sig emot.

Jag förstår inte logiken i att investera i något som är svårt att omvandla till kapital, som har en stor osäkerhetsfaktor, i princip noll historik (jo det är klart, elpriset har ju varit högre än normalt i 2 år(y)) och som ger sämre avkastning än andra alternativ.

Men jag uppskattar din respekt för mina val av investeringar, jag har full respekt för alla som köper solcellsanläggningar. Om det sedan är det bästa valet ur ett investeringsperspektiv är ju upp till var och ens kunskap/riskaversion osv. att bedöma.
jo, ur ett generellt investeringsperspektiv då får solceller ses som helt riskfritt om man går in med rätt förväntan. Det alla vet är att elbehovet inte går ner, vare sig lokalt i Sverige eller globalt i Europa, vi vet att det är en hel del nyinvestering i energiintensiv industri och vi vet att det pågår en miljöomställning inom stålindustrin. Vi vet också att det stängs kärnkraft i Tyskland, att det inte finns nån storskalig baskraftsinvestering som är direkt påbörjad i Sverige och att det tar MINST 10 år innan nån sån är klar efter projektering. Det är nästan ”räntesäkrings-säkerhet” och en avkastning på 6-7% borde vara vad man förväntar sig.

Det höjer även värdet på huset och kan med stor sannolikhet sänka huslånet med 0,1%, redan där kan man ju hitta 2-3%på investeringen om man är överbelånad eller har ett dyrt hus. Vad gäller möjligheten att omsätta det i pengar så är det ju svårare men det är sådana småpengar det handlar om så man får helt enkelt se det som en fast del av huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man får inte producer mer än man förbrukar (ungefär), men det räknas i kWh inte i kronor.
Inga problem med att producera några tusen kWh extra per år för mig.
Du få bara inte dom 60 öre på det du producerar över din förbrukning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Man får inte producer mer än man förbrukar (ungefär), men det räknas i kWh inte i kronor.
Min fundering gällde ränta på ränta om man väljer alternativa investeringar istället för solceller. För att detta ska bli gällande så skulle man ju isf. köpa fler paneler, bygga ut sin anläggning för vinsten, och då öka produktionen, lite som företagsbyggande. Men då sätter ju kWh-förbrukningen på fastigheten stopp för detta som jag förstått det. Iaf. om man ska få dom skattefördelar och bidrag som gäller idag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
95 öre är inkl moms. Det tillkommer överföringsavgift och administrativ avgift från elbolaget.

Så några nollfakturor är det inte tal om, men de blir lägre jämfört med att köra helt rörligt.
ok, då gör det ju en del ändå men 95 öre är lite för mycket just nu baserat på priserna. Hittills i år har jag betalat inkl moms 115öre för Jan, 102 öre för Feb och 99 öre för Mars.

Hur skulle ett köp i din vindkraftsförening se ut i kombination med solceller och nollfakturor eller tom utbetalningar Mars-Oktober från elhandelsbolaget?
 
F
M Markarbetaren skrev:
Min fundering gällde ränta på ränta om man väljer alternativa investeringar istället för solceller. För att detta ska bli gällande så skulle man ju isf. köpa fler paneler, bygga ut sin anläggning för vinsten, och då öka produktionen, lite som företagsbyggande. Men då sätter ju kWh-förbrukningen på fastigheten stopp för detta som jag förstått det. Iaf. om man ska få dom skattefördelar och bidrag som gäller idag.
om inte förbrukningen sätter stopp då gör bristen på takyta och sunt förnuft det. Återinvesteringen blir även så liten att fasta ställkostnader äter upp hela skiten. Men ponera att du har utdelning eller säljer ett värdepapper med en fet vinst. Är det då nåt som är självklart att den avkastningen måste återinvesteras i exakt samma värdepapper? Det finns inget som hindrar dig att investera avkastningen från solcellerna i tex nåt högrisk läkemedelsföretag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
ok, då gör det ju en del ändå men 95 öre är lite för mycket just nu baserat på priserna. Hittills i år har jag betalat inkl moms 115öre för Jan, 102 öre för Feb och 99 öre för Mars.

Hur skulle ett köp i din vindkraftsförening se ut i kombination med solceller och nollfakturor eller tom utbetalningar Mars-Oktober från elhandelsbolaget?
Ja, 95 öre är ganska mycket men det är medvetet från föreningens sida för att förbättra ekonomin. Den behövs inte på lång sikt vara så hög, men 45 öre var för lågt med dagens volatila elpris.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av solceller + vindandelar, men jag vet att andra gjort så. Du har rätt till en viss mängd vindandelar per år, sen brukar elbolaget fördela ut dem preliminärt enligt en beräknad förbrukningskurva. Förmodligen lär din förbrukning skilja sig rätt avsevärt från deras beräknade kurva och din leverans av vindel lär inte matcha din förbrukning under de månader när solen inte lyser.

Men det sker en avräkning mot slutet av året och de justerar för faktiskt resultat. Med solceller och nollfakturor bör du få ett antal nollfakturor för vindandelarna mot slutet av året då du förmodligen fått för lite vindel under året.

Det är möjligt det går att justera leverans av vindel mot din faktiska förbrukning, men det får du nog prata med elbolaget om.

Jag hade själv fått för lite vindel och fick en nollfaktura i januari, en trevlig julklapp :)
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
om inte förbrukningen sätter stopp då gör bristen på takyta och sunt förnuft det. Återinvesteringen blir även så liten att fasta ställkostnader äter upp hela skiten. Men ponera att du har utdelning eller säljer ett värdepapper med en fet vinst. Är det då nåt som är självklart att den avkastningen måste återinvesteras i exakt samma värdepapper? Det finns inget som hindrar dig att investera avkastningen från solcellerna i tex nåt högrisk läkemedelsföretag.
Nu ställde jag solcellerna mot börsen, inget bolagspecifikt. Svaret på din fråga är att jag personligen aldrig tryckt på "återinvestera utdelning"-knappen hos Avanza.
 
A Argastesnickaren skrev:
Inga problem med att producera några tusen kWh extra per år för mig.
Du få bara inte dom 60 öre på det du producerar över din förbrukning.
Ja, det var det jag syftade på. Sämre ekonomi blir det.
 
Jag vill betona att jag inte är emot solpaneler. Jag tittar själv löpande på att köpa, men avkastningen måste då vara bättre med tanke på riskerna.

Jag gillar dock inte när man gör cherry-picking och försöker övertyga andra om att köpa. Dels försämrar man sin egen lönsamhet, dels så riskerar man andras ekonomi.

Var och en måste få göra sin egen kalkyl utifrån sina förutsättningar. Det är då vettigt att informera även om riskerna så att man kan göra alternativa kalkyler.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Imorgon är elen i princip gratis mellan 11 och 16.
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Imorgon är elen i princip gratis mellan 11 och 16.
Vad har det med solpaneler att göra, snacka om sk. cherry- picking
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.