Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Ursäkta om jag missat det tidigare i tråden, men hur stor anläggning har du och hur mycket betalade du för den?
Det är lugnt. 20.8kwp, betalade 269.000kr efter avdrag, sen fick jag bonus av dom på 2x4000kr. 2021, Ecokraft.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M
T Tomasmexitegel skrev:
Det verkar som du missuppfattat det där med solceller på villataken.
Jag skall försöka förklara för dig.
1, Svar: solceller levererar el på sommaren, när ditt behov är som minst. Det är i sak rätt men grejen är det att alla solfarmare säljer sin el då och samlar pengarna i högar som dom sedan använder på vintern när energibehovet är störst, utslaget på året år det meningen att du skall gå +/-0, minst, gärna +
2, svar: ja, du har rätt i att elen behövs mer på vintern än på sommaren. Det är till vintern du köper el för pengarna du fått in på sommaren. Solceller skapar ingen instabilitet i nätet, det skapar nytta. Överföringsförlusten blir mindre från mina solceller till grannen utan solceller än från kraftverket xxx mil ifrån grannen.
3, svar: man kan bara spekulera om framtiden, och inte skall kalkylen hänga på dom 60örena man får från staten, det är bara grädde på moset.
Jag skickar med en bild på mina "elräkningar" det sista året så du själv kan se vad jag betalar för el på ett helt år. PS, jag har 7000kr tillgodo från förra sommaren och nu trillar pengarna in igen. PS, i sydeuropa har dom ingen sträng vinter, dvs inget stort elbehov. Det är därför det inte är så utbrett med solceller där, så skaffa inte det om du flyttar dit, då blir det garanterat en extremt lågt återbetalningstid och du gör en dålig affär.
Den printscreenern säger ungefär lika mycket som.....
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag fick inget svar från någon skeptiker på min fråga så jag testar igen: "För er som är skeptiska, var går gränsen i avkastning per år för att ni skulle investera? Vi kan låtsas att 60-öringen från staten är livstidslång."
Jag säger 50%/år på investerat kapital. Synd bara att en solcell inte ger ränta på ränta för det finns väl ett tak? Om jag köper en anläggning för 100k så kan jag inte utöka den för mina 50k jag tjänat under året?
 
  • Haha
fsn och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Den printscreenern säger ungefär lika mycket som.....
Såg du inte att det står 0kr på fakturorna?, i mina tidigare inlägg har jag skrivit hur mycket jag förbrukar. Men ca 20.000kwh på ett år. 350m2, mexitegelhus från 68.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
T Tomasmexitegel skrev:
Nej, jag betalar inte 7000kr i lån och får tillbaka 7000kr. Förra årets solfarmande gav mig ca 33000kr + egenförbrukningen på ca 7000kwh × 1,5kr=10.500kr totalt 43500kr+7500kr (60öringen)=51.000kr +/- lite. Just nu har jag 7000kr kvar från dom 33000kr jag sålde för hos mitt elbolag, April månad har jag köpt för ca 500kr och sålt för ca 1600kr. Dvs nu trillar pengarna in igen från solen. Skall ta ut överskottet och göra något bra med dom pengarna. Häromdagen sålde jag för dryga 200kr, efter egenkonsumtionen. Det är en bra investering, oavsett om man skulle ha ränteutgifter på ett antal tusenlappar på ett år. Hänger du med i hur jag räknar, annars får du fråga så svarar jag
Det är bra utdelning men vi måste räkna på olika sätt eller så är det nåt annat som skiljer. Jag sålde el förra året för 31000kr, alltså likvärdigt med dig. Sen har jag räknat ut att hade jag inte haft solceller så skulle jag betalt ca 24800 kr för rörliga delar (från både nätägaren och elhandlaren). Istället slutade det med ett överskott på 12500kr inklusive allt. Det ger mig ett ”+” på ca 37000kr för året 22 inklusive allt utom de där extra elstöden. Jag kanske skall räkna om?
 
  • Gilla
Tomasmexitegel och 1 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Jag säger 50%/år på investerat kapital. Synd bara att en solcell inte ger ränta på ränta för det finns väl ett tak? Om jag köper en anläggning för 100k så kan jag inte utöka den för mina 50k jag tjänat under året?
Du kräver alltså 50% avkastning på investerat kapital? Har du den avkastningen på övrigt kapital? Det faktum att du lever på att gräva hål i marken och lägga plattor talar ju inte direkt för det. Det finns ingen professionell investerare i världen som skulle tacka nej till en fjärdedel av den avkastningen med likvärdig risk.

Du kan mycket väl återinvestera vinsten från solcellerna men det skall göras på egen mark och ditt nätbolag skall ha kapacitet att ta emot elen. Det vore väl bättre att återinvestera avkastningen från solcellerna i nåt annat av dina riskfria investeringar som ger 50% avkastning för ”riskspridning”?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Det är lugnt. 20.8kwp, betalade 269.000kr efter avdrag, sen fick jag bonus av dom på 2x4000kr. 2021, Ecokraft.
Då fick du säkra upp huvudsäkringen till 20 ampere?
 
V växelventil skrev:
Men då jag sitter på en hyfsat billig lösning idag känner jag ingen stress att rusa in i solceller utan hoppas att de går ner i pris i framtiden och tar det då.
Då fick du säkra upp huvudsäkringen till 20 ampere?[/QUOTE]
Jag hade redan 20ah.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Då fick du säkra upp huvudsäkringen till 20 ampere?
Jag hade redan 20ah.[/QUOTE]
Har du någon koll på vad du skulle få betala idag för samma anläggning?Jag lyssnade för skoj med mitt el-bolag vad jag skulle få ge för den 7500 anläggningen så skulle den hamna på runt 250000.Dom avrådde och avakta tills priserna skulle gå ner för den förbrukningen jag har idag skulle pay off tiden lanada runt 20 år.Snacka om prisökning från 53000 (2017) till 250000
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
F
V växelventil skrev:
Då fick du säkra upp huvudsäkringen till 20 ampere?
20 A och en spänning på 237V (som ör en rimlig utspänning) landar på 14,2kW. Så har man över 20kWp installerat och kanske en 17kW växelriktare så får man ha en ordentlig bakgrundsförbrukning på alla tre faserna för att inte poppa säkringar. Vet flera som smäller 20A säkringar sommartid på 17kW växelriktare. En sån anläggning skall generellt säkras 25A.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Om 60-öringen försvinner så registrerar jag en firma. Kör sedan investeringen och avkastningen i den. Med momsavdrag och litet annat så får jag ca 60 öre tillbaka. Men staten får en massa administration. Det är mot den bakgrunden 60- öringen kommit till. Det försvinner inte eftersom det blir dyrare för staten.
Smart, tack för tipset!
 
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Jag tog in offerter från tre företag. 180 000kr var det billigaste. En annan var på 200 000 och den tredje var på 260 000 för endast 8kw anläggning (Midsummer, så det är ju en mindre effektiv men snyggare och dyrare teknik).
Mitt tak har vanliga tegelpannor med normal lutning, runt 30 grader. Enplansvilla med ena sidan av taket åt söder.
Jag hade säkert kunnat pruta genom att slå ut dem mot varandra och ta in fler offerter, men marknaden kändes väldigt het just då i somras så jag valde att inte gå vidare med det.

Efter att ha räknat mer i detalj vad vindandelarna gett för besparing så ligger jag nästan exakt på 10 000kr efter 9 månader. Med några varma månader kvar så landar det nog runt 11 000. Bara december gav över 4000 i besparing.
Vad menar du med att köpa vindandelar, är nyfiken? Menar du att du har köpt aktier i ngt vindkraftsbolag som ger en aktieutdelning om 10.000kr eller hur får du IRL en besparing på 10.000kr efter bara 9månader?
 
F fsn skrev:
20 A och en spänning på 237V (som ör en rimlig utspänning) landar på 14,2kW. Så har man över 20kWp installerat och kanske en 17kW växelriktare så får man ha en ordentlig bakgrundsförbrukning på alla tre faserna för att inte poppa säkringar. Vet flera som smäller 20A säkringar sommartid på 17kW växelriktare. En sån anläggning skall generellt säkras 25A.
Så kan det säkert vara. Än så länge har jag inga problem med det. Dock har jag 4st AC aggregat som skall upp, för att få bättre inomhusklim när värmen är som värst och elen ändå är "gratis", så efter det får jag se vad som händer med säkringarna.
 
F
T Tomasmexitegel skrev:
Så kan det säkert vara. Än så länge har jag inga problem med det. Dock har jag 4st AC aggregat som skall upp, för att få bättre inomhusklim när värmen är som värst och elen ändå är "gratis", så efter det får jag se vad som händer med säkringarna.
Hur stor växelriktare har du och har du nåt som drar ordentligt idag på sommaren? För det är rätt orimligt att man kan ligga och mata ut +20% över säkringen i flera timmar. Om du sätter in stora förbrukare som kommer att gå sommartid och du inte har problem med säkringarna nu så förstår du väl att du inte kommer att få det efter installation av AC heller?
 
M Markarbetaren skrev:
Jag säger 50%/år på investerat kapital. Synd bara att en solcell inte ger ränta på ränta för det finns väl ett tak? Om jag köper en anläggning för 100k så kan jag inte utöka den för mina 50k jag tjänat under året?
Ursäkta men 50%/år på investerat kapital, vilken investering gör det? Då måste du vara en mkt skicklig köp/sälj av aktier… begriper inte hur du fixar 50% avkastning per år på investerat kapital. Tacksam om du kan dela med dig… vill gärna lära mig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.